Ορατό κίνδυνο χρεοκοπίας της low cost αεροπορικής εταιρείας Easyjet βλέπει ο μεγαλομέτοχός της κ. Στέλιος Χατζηιωάννου σε περίπτωση που δεν ακυρωθεί η σύμβαση για την προμήθεια πρόσθετων αεροπλάνων που έχει συνάψει με την Airbus. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηιωάννου, τα ταμειακά αποθέματα της EasyJet θα αρκέσουν μέχρι τον Αύγουστο κι αυτό είναι το καλό σενάριο. Για το λόγο αυτό και με στόχο την προστασία της αξίας της εταιρείας αλλά και των μετόχων και ομολογιούχων της η EasyJet θα πρέπει να ακυρώσει την σύμβαση για προμήθεια 107 πρόσθετων αλλά «άχρηστων, δεδομένων των συνθηκών» αεροπλάνων από την Airbus, ύψους 4,5 δισ. στερλινών.
Να υπενθυμίσουμε ότι η EasyJet έχει καθηλώσει το σύνολο του στόλου της από τα τέλη Μαρτίου και μέχρι σήμερα δεν έχει ορίσει κάποια πιθανή ημερομηνία επανεκκίνηση των εμπορικών πτήσεών της.
«Πρωταρχικό μέλημα θα πρέπει να είναι να ακυρωθεί η σύμβαση ύψους 4,5 δισ στερλινών μεταξύ της Easyjet και της Airbus για 107 επιπλέον άχρηστα αεροσκάφη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρηθεί η αξία της εταιρείας για όλους τους μετόχους και όλους τους ομολογιούχους» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηιωάννου σε ανακοίνωσή τους.
«Η κεφαλαιοποίηση της Easyjet (αξία όλων των μετοχών) σήμερα κυμαίνεται γύρω στα 2 δισ. λίρες. Η οικογένεια Χατζηιωάννου κατέχει περίπου το 34% των μετοχών, αλλά το άλλο 66 % κατέχουν πολλοί άλλοι μέτοχοι καθώς και διάφορα συνταξιοδοτικά ταμεία - τα οποία θα κληθούν να καταβάλλουν συντάξεις και τώρα και τα επόμενα χρόνια. Για την στήριξη αυτών των μετόχων επιδιώκω την ακύρωση της σύμβασης με την Airbus» εξήγησε χαρακτηριστικά.
«Η καθαρή αξία του συνόλου του ενεργητικού της Easyjet ανερχόταν σε 3 δισ. λίρες στις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Ακόμη και με τις ζημιές που καταγράφονται την τρέχουσα περίοδο από την καθήλωση των αεροσκαφών, η εταιρεία εξακολουθεί να έχει πολλά περιουσιακά στοιχεία γι' αυτό δεν πρέπει να επιτρέψουμε στους σημερινούς διευθυντές να τα σπαταλήσουν σε νέα αεροπλάνα που αυτή τη στιγμή δεν μας χρησιμεύουν σε κάτι. Επιπλέον η Easyjet έχει δανειστεί 1,3 δισ. λίρες από ομολογιούχους τα οποία θα πρέπει να εξοφληθούν πλήρως κατά τα επόμενα 2 με 5 χρόνια. Σήμερα τα ομόλογα αυτά διαπραγματεύονται στο -20% με -30% της αρχικής τους αξία, γεγονός που αμφιβάλλει για την φερεγγυότητα της εταιρείας εν μέσω της πανδημίας. Τους επόμενους μήνες μάλιστα, θα κληθεί να καταβάλλει στην Airbus 1,35 δισ. λίρες για τα νέα αεροσκάφη την αξία δηλαδή όλων των ομολόγων που εκκρεμούν σήμερα» τονίζει.
Παράλληλα ο κ. Χατζηιωάννου στρέφεται και κατά της Credit Suisse που με έκθεσή της στις 2 Απριλίου 2020 προβλέπει ότι τα αεροσκάφη της easyJet θα βρίσκονται ξανά στους αιθέρες τον Ιούνιο. Η πρόβλεψη για επιβίωση μέχρι τον Αύγουστο, όπως εξηγεί, βασίζεται στο καλό σενάριο που προβλέπει πως ο στόλος της Easyjet θα επιστρέψει σε λειτουργία τον Ιούνιο, φέρνοντας έσοδα ύψους 1,5 δισ. λιρών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες» συνθήκη που κατά τον ίδιο αποτελεί «αποκύημα φαντασίας».
«Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι σχεδόν όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες έχουν κλείσει τα σύνορά τους στους τουρίστες και κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς θα τα ξανανοίξουν ούτε βέβαια και το πότε οι άνθρωποι, δεδομένης της ψυχολογίας τους, θα είναι έτοιμοι να ταξιδέψουν ξανά, για να υπολογίζει τόσο μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών μέχρι τις 20 Ιουνίου».
«Ο φόβος έχει πλέον παγιωθεί στην ανθρώπινη συμπεριφορά όσον αφορά στα ταξίδια στο εξωτερικό. Επιπλέον μετά την υγειονομική κρίση πολλές χώρες θα θελήσουν να κρατήσουν εκτός των συνόρων τους ξένους επισκέπτες ακόμα κι όταν θα έχουν άρει τους δικούς τους περιορισμούς μετακίνησης. Νομίζω ότι όταν τελειώσουν οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας η Easyjet θα αναζητήσει μερικές κερδοφόρες διαδρομές σηκώνοντας λίγα αεροπλάνα την φορά. Πόσοι άλλωστε Βρετανοί θα θέλουν να πετάξουν στη βόρεια Ιταλία ή την Ισπανία για διακοπές τον Ιούνιο. Δεν νομίζω πολλοί» τονίζει χαρακτηριστικά.
Τέλος ο κ. Χατζηιωάννου αναφέρει ότι αναμένει δύο διευθυντικά στελέχη της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένου και του CFO Andrew Findlay, να αποπεμφθούν από την Easyjet.
«Εάν η Easyjet τερματίσει τη σύμβαση Airbus, τότε δεν θα χρειαστεί δάνεια από τους φορολογούμενους βρετανούς και αυξάνει κατά πολύ τις πιθανότητες να επιβιώσει και να αναπτυχθεί στο μέλλον σε συνεργασία με τους μετόχους της. Αν όμως χρεοκοπήσει ενώ έχει πάρει χρήματα από τους φορολογούμενους του Ηνωμένου Βασιλείου ως δάνεια απλά και μόνο για να τα μεταβιβάσει στην Airbus δεν θα ισχύσει το ίδιο. Εν πάση περιπτώσει, κανένας λογικός επενδυτής δεν θα αγόραζε νέες μετοχές της Easyjet εάν χρησιμοποιήσει τα ταμειακά της διαθέσιμα για να πληρώσει 4,5δισ. στην Airbus για νέα αεροπλάνα που απλά δεν χρειάζεται. Για να καμφθεί κάθε αμφιβολία περί τούτου εγώ τονίζω ότι δεν προτίθεμαι να επενδύσω στο μέλλον της Easyjet όσο η συμφωνία με την Airbus ισχύει» καταλήγει στην ανακοίνωσή του.