Το σχέδιο επανεκκίνησης του τουριστικού κλάδου για το 2021 παρουσίασε ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης από το ψηφιακό βήμα της ITB Berlin, της μεγάλης τουριστικής έκθεσης που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο στο Βερολίνο και φέτος πραγματοποιείται διαδικτυακά λόγω των έκτακτων υγειονομικών συνθηκών.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Τουρισμού, η Ελλάδα θα ξεκινήσει να ανοίγει δοκιμαστικά τα σύνορά της με χώρες με τις οποίες έχει συνάψει διμερείς συμφωνίες και στις οποίες προχωρά με γοργούς ρυθμούς ο εμβολιασμός, από τον Απρίλιο. Μέχρι τις 14 Μαΐου, θα αίρονται σταδιακά οι περιορισμοί και για άλλα κράτη ανάλογα με τις υγειονομικές συνθήκες, όπως εξήγησε.
Οι τουρίστες θα είναι ευπρόσδεκτοι αν είναι εμβολιασμένοι ή αν φέρουν αρνητικό PCR τεστ το οποίο έχει πραγματοποιηθεί 72 ώρες πριν την αναχώρησή τους.
Όλοι οι τουρίστες που θα εισέρχονται στην Ελλάδα θα υπόκεινται σε δειγματοληπτικούς ελέγχους. Ειδοποιός διαφορά της φετινής χρονιάς είναι ότι θα πραγματοποιούνται rapid tests ώστε να αποφεύγεται η καραντίνα μέχρις ότου βγουν τα αποτελέσματα. Το κόστος των δειγματοληπτικών ελέγχων, όπως και πέρυσι, θα καλυφθεί από την ελληνική κυβέρνηση. Επίσης, όλες οι ανάγκες υγείας, νοσηλεία κ.λπ. - που σχετίζεται με το Covid - θα παρέχονται από το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς κόστος στους τουρίστες.
Όσο για τα λοιπά μέτρα υγειονομικής προστασίας, όπως η χρήση μάσκας σε εσωτερικούς ή και εξωτερικούς χώρους, διευκρίνισε ότι θα είναι ίδια για όλους (μόνιμους κατοίκους και τουρίστες) και θα τροποποιούνται όποτε κρίνει η αρμόδια ελληνική επιτροπή ότι υπάρχει ανάγκη.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη, θα ακολουθηθεί το μοντέλο που υιοθετήθηκε πέρυσι ώστε να υπάρχουν συστήματα υγείας διαθέσιμα για τους τουρίστες και τους κατοίκους σε κάθε προορισμό. «Θα ενισχύσουμε τις δομές του συστήματος υγείας μας σε όλους τους προορισμούς, όπως κάναμε πέρυσι, παρέχοντας διαβεβαίωση για τη σωστή φροντίδα στους πολίτες και στους επισκέπτες» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα για να διασφαλιστεί η υγεία των επισκεπτών μετά την ολοκλήρωση του εμβολιασμού των ευπαθών κατοίκων της χώρας η Ελλάδα θα δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ανθρώπων πρώτης γραμμής στον τουρισμό. Ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, όπως εξήγησε, θα υποβάλλονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε έλεγχο, ώστε να μην κινδυνέψουν συνάδελφοι κι επισκέπτες. Τέλος ενημερώνουμε τα πρωτόκολλα υγείας του περασμένου έτους.
«Η υγειονομική κατάσταση μας ανάγκασε να αναβάλλουμε κάθε όνειρο κι επιθυμία σχετική με τα ταξίδια εκτός της χώρας μας. Η Ελλάδα όμως ήδη από πέρυσι, απέδειξε ότι μπορεί να εγγυηθεί στους επισκέπτες της μοναδικές εμπειρίες και ασφάλεια. Πέρυσι το καλοκαίρι όπου δεν είχαμε διαθέσιμα όλα τα μέσα που έχουμε φέτος (εμβόλια και rapid test) ανοίξαμε τον τουρισμό με ασφάλεια. Υιοθετήσαμε πρωτόκολλα για κάθε δραστηριότητα, εκπαιδεύσαμε τους εργαζόμενους στην φιλοξενία και συνεργαστήκαμε με ιδιωτικό τομέα για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα» ανέφερε ο κ. Θεοχάρης.
«Προσεγγίζουμε την έξοδο από αυτό το σκοτεινό τούνελ, χάρη στην δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος και της επιστήμης. Καμία εικόνα δεν θα μπορούσε να αναπαραστήσει καλύτερη την επιστροφή των ταξιδιών από το ελληνικό χαμόγελο, την ελληνική φιλοξενία, το ελληνικό τοπίο. Είμαστε παραπάνω από αισιόδοξοι, είμαστε έτοιμοι!» ανέφερε εμφατικά ο υπουργός τονίζοντας ότι στα γνωστά πλεονεκτήματα της ελληνικής φιλοξενίας μπορεί να προσθέσει κανείς πλέον και την ασφάλεια. «Το σύνθημα για το φετινό καλοκαίρι είναι "Ό,τι χρειάζεσαι, είναι η Ελλάδα"» κατέληξε ο υπουργός.
To ραντεβού της χώρας με την παγκόσμια τουριστική σκηνή
Η συμμετοχή της χώρας μας στην ΙΤΒ Berlin, την μεγαλύτερη τουριστική έκθεση διεθνώς που φέτος πραγματοποιείται διαδικτυακά ενόψει του ανοίγματος της τουριστικής αγοράς, θα αποτελέσει βαρόμετρο για το πώς θα κινηθεί φέτος ο κλάδος που εισφέρει το 25% του ελληνικού ΑΕΠ.
Η εκπροσώπηση του κλάδου είναι ευρεία αφού συμμετέχουν 250 συνεκθέτες από τους περίπου 90 που ήταν τα προηγούμενα χρόνια στο ελληνικό περίπτερο. Μεταξύ αυτών θα βρίσκονται 50 ξενοδοχειακές μονάδες που δραστηριοποιούνται στη γερμανική αγορά, 80 τουριστικά γραφεία – οργανωτές εκδηλώσεων αλλά και 40 Περιφέρειες και Δήμοι της χώρας. Η αύξηση των συμμετεχόντων γίνεται χωρίς κόστος για τις επιχειρήσεις του τουρισμού, αφού το συνολικό κόστος της ελληνικής παρουσίας θα το επωμιστεί ο ΕΟΤ.
Στόχος των επιχειρήσεων του κλάδου είναι τα ψηφιακά ραντεβού με διεθνείς οργανωτές ταξιδίων και τουριστικούς φορείς, δυνητικούς πελάτες του ελληνικού τουρισμού δηλαδή, τα οποία θα πραγματοποιούνται σε ειδικό διαδικτυακό χώρο, που εξασφάλισε ο Οργανισμός για networking και συζητήσεις με τους χρήστες της πλατφόρμας της ΙΤΒ. Στο χώρο αυτό θα γίνει και η ειδική παρουσίαση για την Ελλάδα με δυνατότητα live Q&A chat. Επιπλέον ο ΕΟΤ έχει δημιουργήσει θεματικές γωνιές (corners) για να προβάλει τις ελληνικές Περιφέρειες, ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία, αλλά και για πρώτη φορά τα boutique hotels και τις ελληνικές startups.
Σύσσωμοι οι φορείς του τουρισμού αναμένουν από την έκθεση τα πρώτα δείγματα για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν, δεδομένης και της αναθέρμανσης της πανδημίας σε πολλές χώρες, η οποία εξακολουθεί να κρατά κλειστά τα σύνορά για ξένους επισκέπτες.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) μέχρι στιγμής το 32% των σημαντικότερων τουριστικών προορισμών διεθνώς παραμένουν ολοκληρωτικά κλειστοί, ενώ το 34%, δηλαδή 73 από τους 217 τουριστικούς προορισμούς που εξετάζει ο οργανισμός παραμένουν «μερικώς κλειστοί». Στους τελευταίους συγκαταλέγεται και η χώρα μας καθώς και αρκετοί από τους βασικούς ανταγωνιστές της (Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία κτλ).
Την ίδια στιγμή βέβαια, οι παρατεταμένοι περιορισμοί των μετακινήσεων που ισχύουν σε αρκετές χώρες έχουν αναζωπυρώσει την επιθυμία των ταξιδιωτών για αποδράσεις. Πρόσφατο δημοσίευμα της Bild ανέφερε ότι όσο προχωρούν οι εμβολιασμοί και τα τεστ κορονοϊού τόσο πιο γρήγορα θα ανοίξει ο δρόμος για ταξίδια. Στο δημοσίευμα με τίτλο «έκρηξη ταξιδιών αναμένεται φέτος το καλοκαίρι» φιλοξενούνταν δηλώσεις του εντεταλμένου της γερμανικής κυβέρνησης για το τουρισμό Τόμας Μπαράις, ο οποίος δήλωνε βέβαιος πως οι Γερμανοί έχουν μεγάλη όρεξη για ταξίδια.
Το παραπάνω επιβεβαιώνει και ο γερμανικός ταξιδιωτικός κολοσσός TUI, εκπρόσωπος του οποίου δήλωσε ότι οι αναλύσεις της αγοράς δείχνουν ότι μετά τους δύσκολους μήνες του lockdown η νοσταλγία για χαλαρωτικά ταξίδια έχει αυξηθεί όπως δείχνουν οι αναζητήσεις στο διαδίκτυο. Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα τις προτιμήσεις των τουριστών κερδίζουν οι κλασικοί προορισμοί όπως Ισπανία, Ελλάδα, Τουρκία, Κύπρο και Πορτογαλία. Δεν αποκλείεται τα αεροπορικά εισιτήρια για τις χώρες της Μεσογείου να γίνουν γρήγορα ανάρπαστα».