Τη συνεργασία του υπουργείου Τουρισμού με την Google για την ανάπτυξη του βιώσιμου Τουρισμού στην Ελλάδα ανακοίνωσαν ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας και ο Πρόεδρος της Google ΕΜΕΑ, Matt Brittin στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Η συνεργασία περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, σε συνεργασία και με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (Global Sustainable Tourism Council – GSTC). Παράλληλα, η Google ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. δολαρίων από το Google.org για την υποστήριξη οργανισμών που βοηθούν κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με έμφαση στη βιωσιμότητα και τον οικοτουρισμό.
Μιας και το 25% της ελληνικής οικονομίας προέρχεται άμεσα ή έμμεσα από τον τουρισμό, «αυτή τη σεζόν αλλά και τα επόμενα χρόνια επενδύουμε σε βιώσιμα τουριστικά μοντέλα, που έχουν να κάνουν με χαμηλή εκπομπή άνθρακα, ενεργειακή αναβάθμιση ξενοδοχείων αλλά και τη δυνατότητα να προσελκύσουμε και άλλους τουρίστες με τρόπο που να σεβόμαστε την κληρονομιά που αφήνουμε στα παιδιά μας», ανέφερε ο κ. Κικίλιας.
Ο Matt Brittin εξήγησε, από την πλευρά του, πως η Google θέλει να βοηθήσει τις τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα να γίνουν πιο βιώσιμες.
«1 στις 5 δουλειές στην Ελλάδα στηρίζονται στον τουρισμό και πλέον το 75% των παγκόσμιων ταξιδιωτών ενδιαφέρεται για τον βιώσιμο τουρισμό, αυξάνοντας τη ζήτηση για σχετικές υπηρεσίες», δήλωσε το υψηλόβαθμο στέλεχος της Google. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη η γνώση που θα καθοδηγήσει τα ξενοδοχεία να πιστοποιηθούν βάσει κριτηρίων βιωσιμότητας.
«Τρεις στους τέσσερις ιδιοκτήτες ξενοδοχείου θεωρούν την εφαρμογή πρακτικών βιωσιμότητας κρίσιμη για το μέλλον της επιχείρησής τους, με το 79% να εκφράζει το ενδιαφέρον του για την απόκτηση πιστοποίησης βιωσιμότητας. Ωστόσο, μόλις το 41% θεωρεί ικανοποιητικό το επίπεδο των γνώσεών του σχετικά με τις πρακτικές βιωσιμότητας», εξήγησε.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας με την Google, μικρές και μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις θα εκπαιδευτούν στον δρόμο προς τη βιωσιμότητα αποκτώντας πρόσβαση σε κρίσιμα δεδομένα.
Ο Brittin επικαλέστηκε το παράδειγμα ενός ξενοδοχείου στην Αστυπάλαια που υιοθέτησε κριτήρια βιωσιμότητας, όπως ηλιακά πάνελ ή φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα αποχέτευσης και είδε την επισκεψιμότητά του να εκτοξεύεται.
Η Google ξεκινάει από το τι ψάχνουν οι πελάτες και διαπιστώνει ότι οι πελάτες πλέον ψάχνουν για πιο οικολογικές και βιώσιμες λύσεις σε κάθε επιχείρηση και κάθε προορισμό (ποιος δεν χρησιμοποιεί πλαστικά, ποιος έχει χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα κλπ). «Με βάση τη μηχανή αναζήτησης κατανοούμε και βλέπουμε τι ζητάει ο κόσμος και αυτό βοηθάει και τους προορισμούς και τα ξενοδοχεία να βγαίνουν πιο ψηλά στην αναζήτηση και να εμφανίζονται στον χρήση την ώρα που τον ψάχνει», εξήγησε ο Brittin.
Πώς θα αλλάξει η κουλτούρα του κλάδου
Ο κ. Κικίλιας σημείωσε πως ο χώρος αναπτύχθηκε άναρχα στις 10ετίες, καθώς δεν εφαρμόστηκαν πολιτικές που στηρίζονται σε δεδομένα. Πλέον έρχονται η Google και η Visa και παρέχουν ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία (πχ το πού και σε τι θέλουν να ξοδέψουν οι ταξιδιώτες) τα οποία η Ελλάδα θα προσθέσει στις πολιτικές της.
Ο υπουργός ξεκαθάρισε στους επενδυτές ότι αν θέλουν να χτίσουν ογκώδη ξενοδοχεία στις ακτογραμμές και στις πόλεις που δεν σέβονται την ελληνική παράδοση, θα τον βρουν αντίθετο. Αντιθέτως τους προσκαλεί να αξιοποιήσουν και να σεβαστούν «την ελληνική μοναδικότητα, την παράδοση, την ψάθινη καρεκλίτσα και το καροτσάκι». Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με το να μπουν κανόνες ανά περιοχή, να εξεταστεί τι χρειάζεται σε υποδομές, ποια ξενοδοχεία χρειάζονται αναβάθμιση σε 4στερα, 5στερα κλπ
Η ανακοίνωση - Τον Απρίλιο ξεκινά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Τη νέα συνεργασία τους για την επιτάχυνση του πράσινου και βιώσιμου μετασχηματισμού του τουριστικού κλάδου της Ελλάδας ανακοίνωσαν σήμερα το Υπουργείο Τουρισμού και η Google, στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Η συνεργασία περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, σε συνεργασία και με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (Global Sustainable Tourism Council – GSTC). Παράλληλα, η Google ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. δολαρίων από το Google.org για την υποστήριξη οργανισμών που βοηθούν κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με έμφαση στη βιωσιμότητα και τον οικοτουρισμό.
Η μετάβαση του ελληνικού τουριστικού κλάδου σε ένα πιο βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον αναπτυξιακό μοντέλο αποτελεί βασική προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των αναπόφευκτων συνεπειών της κλιματικής κρίσης. Σύμφωνα με νέα έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό της Google και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, τρεις στους τέσσερις ιδιοκτήτες ξενοδοχείου θεωρούν την εφαρμογή πρακτικών βιωσιμότητας κρίσιμη για το μέλλον της επιχείρησής τους, με το 79% να εκφράζει το ενδιαφέρον του για την απόκτηση πιστοποίησης βιωσιμότητας. Ωστόσο, μόλις το 41% θεωρεί ικανοποιητικό το επίπεδο των γνώσεών του σχετικά με τις πρακτικές βιωσιμότητας.
Βάσει και των παραπάνω διαπιστώσεων, το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Τουρισμού και της Google, σε συνεργασία και με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC), θα ξεκινήσει τον Απρίλιο και θα διατίθεται χωρίς κόστος. Στόχος του είναι να στηρίξει τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις στην πορεία τους προς τη βιώσιμη ανάπτυξη. Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος, που αποτελεί νέο πυλώνα της πρωτοβουλίας της Google “Grow Greece with Google”, είναι η αποτελεσματική επικοινωνία από τις επιχειρήσεις των περιβαλλοντικών τους δράσεων, η δημιουργία στρατηγικής για τη βιωσιμότητα, η απόκτηση πιστοποίησης βιωσιμότητας, η διερεύνηση πηγών χρηματοδότησης για μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς και η εκμάθηση βέλτιστων πρακτικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού και την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων.
Επιπρόσθετα, το Google.org, που είναι ο φιλανθρωπικός βραχίονας της Google, προσφέρει χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. δολαρίων για την υποστήριξη οργανισμών που βοηθούν κοινωνικές επιχειρήσεις διοικούμενες από υποεκπροσωπούμενες κοινότητες και οι οποίες επικεντρώνονται σε βιώσιμες λύσεις και στον οικοτουρισμό στην Ελλάδα. Η στήριξη αυτή έρχεται στην κατάλληλη στιγμή, καθώς, σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor, πάνω από το 70% των ταξιδιωτών σε όλον τον κόσμο ενδιαφέρθηκε περισσότερο για βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές το 2021 (σε σχέση με το 2020) και οι οποίοι μάλιστα δήλωσαν ότι πλέον επιδιώκουν να τις συνεχίσουν. Μέσα από προσεκτική επιλογή έργων από έναν ή παραπάνω δικαιούχους, τα οποία θα ανακοινωθούν μέσα στη χρονιά, η χρηματοδότηση από το Google.org θα διασφαλίσει ώστε οι κοινωνικοί επιχειρηματίες από υποεκπροσωπούμενες κοινότητες και απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας να έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στη δημιουργία αποτελεσματικών λύσεων που θα ωφελήσουν τις κοινότητές τους.
Ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε: «Η στρατηγική μας για τη στροφή της χώρας σε ένα βιώσιμο τουριστικό μοντέλο, πέρα από τις κυβερνητικές δράσεις για την επίτευξη των στόχων της βιωσιμότητας, περνά μέσα από ανάλογες συμπράξεις σαν αυτή που ανακοινώνουμε σήμερα με την Google. Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα γίνονται κοινωνοί της προσπάθειας αυτής και οι επαγγελματίες του τουρισμού, ενώ η δέσμευση για ενίσχυση φορέων και κοινωνικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με τη βιωσιμότητα κινητοποιεί ευρύτερες ομάδες σε μια κοινή προσπάθεια για το αύριο του ελληνικού τουρισμού».
Ο Πρόεδρος της Google σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, κ. Matt Brittin, δήλωσε από την πλευρά του: «Ο βιώσιμος τουρισμός δεν υπήρξε ποτέ πιο σημαντικός από σήμερα – τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και για τον πλανήτη. Η μετάβαση αυτή, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι περίπλοκη, γι’ αυτό και την υποστηρίζουμε έμπρακτα μέσα από τα προϊόντα, τις πρωτοβουλίες μας και τη χρηματοδότηση που προσφέρουμε. Η συνεργασία μας με το Υπουργείο Τουρισμού στηρίζεται στην ευρύτερη δέσμευσή μας να στηρίξουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Ελλάδα».
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του GSTC, κ. Randy Durband, «προκειμένου να μπορούν οι τουριστικές επιχειρήσεις να λειτουργούν με όρους βιωσιμότητας, θα πρέπει το προσωπικό τους να είναι ενήμερο σχετικά με το τι σημαίνει αυτό και να είναι δεσμευμένο στη διαρκή διεύρυνση και βελτίωση των γνώσεών του. Από αυτήν την άποψη, το GSTC υποστηρίζει με ιδιαίτερη χαρά τις προσπάθειες της Google να προσφέρει τέτοιες δυνατότητες στον τουριστικό κλάδο».