Ευοίωνες είναι οι προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό φέτος, με τα πρώτα δείγματα να μαρτυρούν ότι η σεζόν μπορεί να φτάσει, και γιατί όχι και να ξεπεράσει σε αριθμούς την χρυσή χρονιά του 2019. Οι προκλήσεις ωστόσο δεν έχουν εκλείψει, επιβάλλοντας όχι μόνο μια στάση επιφυλακής αλλά και μια συστράτευση κυβερνητικών φορέων και παραγόντων του κλάδου, που θα αποτελέσει ασπίδα σε επικείμενες κρίσεις και θα διασφαλίσει μια εξίσου καλή συνέχεια και για τα επόμενα χρόνια. Το παραπάνω ήταν το κεντρικό μήνυμα των φορέων του κλάδου που μίλησαν χθες για το παρόν και το μέλλον του τουρισμού από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΤΕ.
Στ' αχνάρια του 2019 βαδίζει ο ελληνικός τουρισμός
«Το ελληνικό brand άντεξε, ενισχύθηκε. Συνέβαλε στα μέγιστα ώστε ο ελληνικός τουρισμός να μείνει όρθιος, ισχυρός, ανταγωνιστικός και σήμερα, το 2022, να αγγίξει και γιατί όχι να ξεπεράσει σε έσοδα του 2019», ανέφερε χαρακτηριστικά , από το βήμα της 30ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Γιάννης Ρέτσος. Παρά τις καλές προοπτικές βέβαια, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ χαρακτήρισε και το 2022 μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις, οι οποίες αποτελούν αστάθμητο παράγοντα για τις όποιες προβλέψεις.
«Η Ελλάδα και ολόκληρος ο κόσμος, βρίσκονται και πάλι μπροστά σε εξελίξεις που αλλάζουν το ρου της ιστορίας, που μας υπενθυμίζουν ότι η περίφημη κανονικότητα, είναι πλέον η εξαίρεση, σε έναν κανόνα πολλαπλών κρίσεων. Κρίσεων υγειονομικών, όπως ήταν και εξακολουθεί να είναι η πανδημία, γεωπολιτικών, όπως είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία, μετά την παράνομη εισβολή της Ρωσίας σε μια ανεξάρτητη χώρα, οικονομικών, όπως είναι η κρίση που βιώνουμε σήμερα, με τη ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού και το κύμα ακρίβειας που πλήττει τα νοικοκυριά αλλά και τις επιχειρήσεις», σημείωσε τονίζοντας ότι ο τουρισμός καλείται για πολλοστή φορά μέσα στην τελευταία δεκαετία να λειτουργήσει σε δύσκολες συνθήκες, μέσα σε μια περίοδο κρίσης.
Παρότι λοιπόν η χώρα κέρδισε το στοίχημα του 2020-2021 και συγκαταλέγεται πλέον «στις ώριμες τουριστικά αγορές, που καταφέρνουν να ανταπεξέρχονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και που μπορούν να προσελκύουν μεγάλες επενδύσεις στη χώρα», η προσπάθεια σύμφωνα με τους τουριστικούς φορείς δεν έχει τελειώσει. Τουναντίον γίνεται πλέον πιο επιτακτική η ανάγκη να διασφαλιστεί η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος και η καλή αυτή εικόνα που αποκτήθηκε εν μέσω κρίσης.
Η προτεραιότητα για φέτος
«Το βασικό που πρέπει να πετύχουμε φέτος είναι να διατηρήσουμε την έννοια της καλής υπηρεσίας, να υποστηρίξουμε την εικόνα που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια από τις προσπάθειες όλων και την εικόνα που απέκτησε η χώρα γύρω από την διαχείριση της πανδημίας» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης. Παρότι μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο κάτι τέτοιο θα φαινόταν εύκολο, υπό τις παρούσες συνθήκες δεν είναι, εφόσον μετά τις απώλειες της τελευταίας διετίας, ο τουρισμός καλείται να ανταποκριθεί σε πολύ μεγαλύτερους όγκους. «Αρκεί να δούμε τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο τουριστικό προϊόν και ιδιαίτερα στη μεταφορά που αφορά εμάς περισσότερο. Ανά την Ευρώπη, ήδη σε πάρα πολλές χώρες έχουν δημιουργηθεί δυσκολίες» εξήγησε ο πρόεδρος του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα τονίζοντας ότι η φετινή προτεραιότητα απαιτεί και πάλι μια καλή συνεργασία μεταξύ των παραγόντων του τουριστικού κλάδου αλλά και του κράτους και των τοπικών αρχών.
Τα σημεία κλειδιά του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού
Εξίσου επιτακτική βέβαια είναι και η ανάγκη για έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που θα διασφαλίσει μια απρόσκοπτη τουριστική συνέχεια και τα επόμενα χρόνια. «Πρέπει να παραμείνουμε εξίσου προσηλωμένοι στην ανάγκη για πιο μακροχρόνιες παρεμβάσεις που στοχεύουν στην περαιτέρω διαφοροποίηση, στη διάχυση του τουριστικού προϊόντος σε περισσότερες περιοχές και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου» επεσήμανε ο κ. Βασιλάκης.
Ο σχεδιασμός αυτός, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ, προοϋποθέτει να μεταβούμε από την αυθόρμητη ανάπτυξη που ίσχυε μέχρι χθες «στη στοχευμένη ανάπτυξη, στον μεθοδικό, ουσιαστικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό που θα ορίζει ένα σαφές πλαίσιο βιωσιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη διαθέσιμους πόρους, στόχους και αναδυόμενες τάσεις» όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος.
«Θα πρέπει να προσαρμοστούμε στις νέες παγκόσμιες τάσεις που ήδη διαμορφώνουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο και κατά συνέπεια στον ελληνικό τουρισμό, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η βιώσιμη ανάπτυξη και η αειφορία, ο υπερτουρισμός, η οικονομία διαμοιρασμού, οι κοινωνικές και δημογραφικές αλλαγές, οι αναδυόμενοι προορισμοί, η ασφάλεια και η διαχείριση κρίσεων» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Αν το παραπάνω ισχύσει, όπως επισημαίνεται και στην μελέτη του ΣΕΤΕ «Ελληνικός Τουρισμός 2030», τα έσοδα στην επόμενη δεκαετία θα μπορούσαν να φθάσουν σε 27 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 52% σε σχέση με το 2019 (18 δισ. ευρώ), οι επισκέψεις στις Περιφέρειες τα 50 εκατ., καταγράφοντας αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2019 (39 εκατ.) ενώ οι διανυκτερεύσεις τα 307 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση κατά 32% σε σχέση με το 2019 (233 εκατ.).
«Πιστεύουμε ακράδαντα, ότι και με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης, μπορούμε να δούμε την Ελλάδα να κατακτά υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη μεταξύ των δημοφιλών προορισμών του παγκόσμιου τουρισμού. Πιστεύουμε ακράδαντα, ότι μπροστά μας έχουμε τη μεγάλη ευκαιρία για μια μακροχρόνια, σταθερή πορεία ανόδου του ελληνικού τουρισμού. Πάντα όμως, με το μυαλό σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που θα σέβεται το περιβάλλον, τους προορισμούς, τους ανθρώπους... Και αυτό πρακτικά σημαίνει μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καθαρές τεχνολογίες, βιώσιμες πρακτικές, ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων, προστασία του περιβάλλοντος, ανάπτυξη εναλλακτικών προορισμών, αυστηρή διαχείριση ροών».