Τουρισμός: Οι προσδοκίες και οι προκλήσεις για τη νέα χρονιά

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τουρισμός: Οι προσδοκίες και οι προκλήσεις για τη νέα χρονιά
Τα πρώτα μηνύματα για το 2023. Σταθερή ανάκαμψη κι επιστροφή στα μεγέθη του 2019 ήταν τα δύο συνθετικά που χαρακτήρισαν τις φετινές τουριστικές επιδόσεις της χώρας.

Σταθερή ανάκαμψη κι επιστροφή στα μεγέθη του 2019 ήταν τα δύο συνθετικά που χαρακτήρισαν τις φετινές τουριστικές επιδόσεις της χώρας. Παρά τους καλούς οιωνούς βέβαια για τον φετινό λογιαριασμό του τουρισμού, οι οποίοι αναμένεται να δώσουν ώθηση και στις επιδόσεις της νέας χρονιάς, οι προκλήσεις που γεννά στην βαριά βιομηχανία της χώρας η παγκόσμια οικονομική και γεωπολιτική συγκυρία ήταν και παραμένουν μεγάλες.

Τα πρώτα μηνύματα για το 2023

Τα μέχρι στιγμής δεδομένα μαρτυρούν ότι το επόμενο έτος θα ξεκινήσει με ιδιαίτερη δυναμική, ορμώμενη από τις φετινές καλές επιδόσεις. Ήδη στις διεθνείς εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό ήταν ικανοποιητικά, με αεροπορικές εταιρείες και tour operators να εκφράζουν ενδιαφέρον, και κάποιες εξ αυτών να προχωρούν ήδη στην ενίσχυση πτητικών προγραμμάτων και πακέτων διακοπών για τη χώρα μας. Μάλιστα ήδη μεγάλοι tour operators, όπως ο γερμανικός όμιλος της TUI και ο FTI, έχουν ανοίξει τα συστήματα των προκρατήσεων για την επόμενη τουριστική περίοδο με την χώρα μας να πρωταγωνιστεί στις προσφορές του early booking.

Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα μαρτυρά και η πρόσφατη μελέτη «Exploring Consumer Travel Attitudes and Expectations to Drive Tourism Recovery» που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (European Tourism Commission-ETC), σε δείγμα καταναλωτών από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ. Σε αυτήν, η Ελλάδα διατηρεί την 4η δημοφιλέστερη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών για ταξίδια που θα πραγματοποιηθούν την επόμενη χρονιά, μετά την Γερμανία, την Πορτογαλία και την Γαλλία. Σε σχέση με τις προαναφερθείσεις χώρες μάλιστα φαίνεται να κυριαρχεί στην προτίμηση Αμερικανών και Γερμανών τουριστών ενώ πρόθεση για ταξίδια στην χώρα μας το 2023 εκφράζουν και οι κάτοικοι της Μ. Βρετανίας αλλά και της Ιταλίας.

Να θυμίσουμε ότι οι προσδοκίες για φέτος κινούνται υψηλότερα από τις αρχικές προβλέψεις που έκαναν λόγο για ανάκτηση του 80% των τουριστικών εσόδων του 2019, χρονιάς ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία μάλιστα, τα έσοδα εκτιμάται ότι θα προσεγγίσουν τα 18,2 δισ. της χρυσής χρονιάς, με κάποιους νησιωτικούς προορισμούς μάλιστα να έχουν κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα.

Οι προκλήσεις για την επόμενη χρονιά

Ακόμα κι έτσι βέβαια το αποτύπωμα δεν θα είναι το ίδιο για τον επιχειρηματικό κόσμο του τουρισμού, γεγονός που αποτελεί μεγάλη πρόκληση τόσο για φέτος όσο και για του χρόνου. Βάσει των όσων έχουν επισημάνει οι φορείς του τουρισμού, η ενίσχυση των τουριστικών εσόδων δεν θα επιλύσει τα προβλήματα που βίωσε ο κλάδος όλο το προηγούμενο διάστημα, ούτε αναμένεται να ισοσκελίσει τους ισολογισμούς των επιχειρήσεων μετά και τις μεγάλες αυξήσεις που παρατηρούνται στο ενεργειακό κόστος και στο κόστος των πρώτων υλών.

Η ανησυχία είναι μάλιστα μεγαλύτερη στην περίπτωση του χειμερινού τουρισμού, με τους φορείς να επισημαίνουν ότι ενεργειακή κρίση και ευρύτερες ανατιμήσεις θα επισκιάσουν τις καλές επιδόσεις και θα περιορίσουν την σεζόν στις εορταστικές περιόδους. Δεδομένου δε, ότι οι μονάδες 12μηνης λειτουργίας και τα καταλύματα των ορεινών και ημιορεινών όγκων πέρασαν το πρώτο τετράμηνο του 2022 με πολύ χαμηλές πληρότητες και τώρα αντιμετωπίζουν τη μεγάλη πρόκληση του λειτουργικού κόστους, δύο τρίημερα και δύο εβδομάδες των Χριστουγέννων δεν θα είναι αρκετά.

Τα αυξημένα κόστη θα μπορούσαν να οδηγήσουν και σε μεγάλες αυξήσεις από πλευράς των τουριστικών επιχειρήσεων, γεγονός που θα μείωνε τα ταξίδια, ή έστω την διάρκειά τους με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τα αποτελέσματα του επόμενου έτους.

Πέρα από την κάμψη της ζήτησης μάλιστα, στην οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν οι πληθωριστικές πιέσεις - ειδικά εφόσον οι αποταμιεύσεις της πανδημίας έχουν δαπανηθεί - δεν αποκλείεται να επαναληφθεί και του χρόνου το φαινόμενο των πολλαπλών ταχυτήτων στον τουρισμό. «Οι επιδόσεις μπορεί να διαφέρουν αισθητά μεταξύ πεντάστερων και μη καταλυμάτων, δεδομένου ότι η μεσαία τάξη της Ευρώπης, βασικός πελάτης της τουριστικής Ελλάδας είναι το μεγάλο θύμα της κρίσης» ανέφερε παράγοντας του κλάδου στο insider.gr.

Αβεβαιότητα προκαλούν και οι γεωπολιτικές εξελίξεις, μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Παρότι μέχρι σήμερα δεν φάνηκε να έχει επηρεάσει την πρόθεση των ταξιδιωτών για αποδράσεις εξακολουθεί να παραμένει ένας αστάθμητος παράγοντας για την συνέχεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για τις γιορτές - Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι προορισμοί, οι τιμές και οι χώρες τροφοδότες

Κικίλιας: Ο τουρισμός παίρνει τα εύσημα από την ελληνική κοινωνία

«Πέταξε» ο τουρισμός στο 10μηνο - Αυξάνουν οι προσδοκίες για το σύνολο της χρονιάς

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider