Τουρισμός: Το πρόβλημα της εποχικότητας και το μεγάλο στοίχημα της επέκτασης της σεζόν

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τουρισμός: Το πρόβλημα της εποχικότητας και το μεγάλο στοίχημα της επέκτασης της σεζόν
Σε πρώτο πλάνο μπαίνει για ακόμα μια φορά το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν του ελληνικού τουρισμού αφού παρά την αύξηση των συνδέσεων η τουριστική δραστηριότητα παραμένει εποχικό σπόρ. 

Προς νέα ρεκόρ βαδίζει φέτος ο τουρισμός, με τις πρώτες ενδείξεις και τις κρατήσεις για την συνέχεια να μαρτυρούν ότι ο πήχης αφίξεων και εσόδων θα ξεπεράσει την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019, παίρνοντας τη ρεβάνς για το πλήγμα των προηγούμενων πανδημικών ετών. Ακόμα και υπό αυτή την προοπτική βέβαια, η βιώσιμη επόμενη ημέρα του κλάδου, φέρνει το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν σε πρώτο πλάνο, ειδικά αν σκεφτεί κανείς την έντονη εποχικότητα του κλάδου.

Να θυμίσουμε ότι η επέκταση της σεζόν είχε μπει στην τουριστική ατζέντα ήδη από τα προπανδημικά χρόνια με τους φορείς του κλάδου να επισημαίνουν ότι η διασπορά του μεγάλου όγκου των επισκεπτών καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, αποτελεί ανάγκη και μάλιστα επιτακτική.

Οι αστερίσκοι της επιμήκυνσης της σεζόν

Στη μετά-πανδημική εποχή ωστόσο, η πολυπόθητη επιμήκυνση φάνηκε να επιτυγχάνεται, τουλάχιστον εν μέρει. Αρκεί να αναφέρουμε ότι με σύμμαχο τον καιρό, την προηγούμενη χρονιά τα εποχικά καταλύματα έμειναν ανοιχτά μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου ενώ οι αεροπορικές συνδέσεις διατηρήθηκαν έως και τον Δεκέμβριο, τροφοδοτώντας με τουρίστες την χώρα ακόμα και την περίοδο των Χριστουγέννων.

Ακόμα κι έτσι όμως, το στοίχημα δεν έχει, προς ώρας, κερδηθεί. Να θυμίσουμε ότι η επέκταση της σεζόν έως και τον Νοέμβριο αφορούσε συγκεκριμένους νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς. Ακόμα και σε αρκετούς από αυτούς μάλιστα, φορείς του κλάδου επεσήμαναν ότι οι πτήσεις δεν ήταν αρκετές για να καλύψουν την ζήτηση που παρατηρείται. Τροχοπέδη στην επιμήκυνση της σεζόν φάνηκε να αποτελούν την προηγούμενη χρονιά και οι πληθωριστικές πιέσεις και το ενεργειακό κόστος, το οποίο ήταν αυξημένο αισθητά, απειλώντας να εκτροχιάσει τους ισολογισμούς των επιχειρήσεων, εάν έμεναν ανοιχτές και τον χειμώνα. Στην περίπτωση των μη αστικών προορισμών δε, προβληματισμούς συνέχισαν να γεννούν και οι υποδομές (οδικό δίκτυο, νοσοκομεία κλπ), η μη αναβάθμιση των οποίων θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα σε δυσμενείς καιρικές ή υγειονομικές συνθήκες.

Οι επιδόσεις της Ελλάδας το 2022

Οι προαναφερθείσες συνθήκες είχαν ως αποτέλεσμα το 2022, η χώρα μας να συμπεριλαμβάνεται στην πρώτη τριάδα των χωρών με την πιο έντονη εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος, μαζί με την Κροατία και τη Βουλγαρία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 59% των διανυκτερεύσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Κροατία το 2022 συγκεντρώθηκε στο δίμηνο αιχμής Ιουλίου - Αυγούστου. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Βουλγαρία έφτασε το 48% ενώ στην Ελλάδα στο 43%.

Λιγότερο έντονο ήταν το φαινόμενο σε Ιταλία και Γαλλία, με σχεδόν το 38% των διανυκτερεύσεων να φορούν τους δύο θερμότερους μήνες του καλοκαιριού. Στον αντίποδα, υπήρξαν και χώρες όπως η Μάλτα και η Φινλανδία όπου πέτυχαν να διασπείρουν την ζήτηση καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, συγκεντρώνοντας Ιούλιο-Αύγουστο το 25% και το 26% των συνολικών τους διανυκτερεύσεων.

Το στοίχημα για τη συνέχεια

Η τρέχουσα χρονιά ξεκίνησε με καλούς οιωνούς. Οι αεροπορικές συνδέσεις άρχισαν εγκαίρως ενώ οι τουρίστες που έφτασαν στην χώρα το πρώτο τρίμηνο του έτους έκλεισαν την ψαλίδα με την χρονιά ορόσημο του 2019. Επιπλέον από τις αρχές Μαρτίου άρχισαν να έρχονται με απευθείας πτήσεις οι Αμερικάνοι, οι Καναδοί, οι Αυστραλοί, οι Κινέζοι και πολλοί Ευρωπαίοι ταξιδιώτες. Παρόλα αυτά βέβαια, οι πληρότητες κινούνται σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, μήνες που ενισχύονται αισθητά κι από τον εσωτερικό τουρισμό.

Το γεγονός δημιουργεί φαινόμενα υπερτουρισμού σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, με πόρους και υποδομές να φτάνουν στα όριά τους. Αυτός είναι και ο λόγος που θεσμικοί φορείς και επιχειρηματίες του κλάδου στρέφουν το βλέμμα τους σε μια διαφορετική ανάπτυξη, που θα ξεφεύγει από τα στενά όρια του «ήλιος και θάλασσα», τονίζοντας ότι η στιγμή για το πολυπόθητο rebranding της χώρας, μετά και την ορθή διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, είναι σίγουρα κατάλληλη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Ανεβάζει τις τιμές η υψηλή ζήτηση

Ακίνητα – Τουρισμός: Στα ύψη οι κρατήσεις για το πρώτο καλοκαιρινό τριήμερο – Οι τιμές σε νησιά και ηπειρωτική Ελλάδα

Τουρισμός: Στροφή στην πολυτέλεια κάνει και η Θεσσαλονίκη

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider