Στη συμβολή της τεχνολογίας στη βελτίωση της εμπειρίας των ταξιδιωτών και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος αναφέρθηκαν εκπρόσωποι του κλάδου του Τουρισμού μιλώντας την Τρίτη στο συνέδριο «Τουρισμός Αξίας για την επόμενη ημέρα» που διοργάνωσε το Τμήμα Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς στο Ξενοδοχείο Grand Hyatt Athens.
Ο Αντιπρόεδρος του Τμήματος Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, κ. Πέτρος Μαραβελάκης, κάνοντας μια εισαγωγική ομιλία σημείωσε ότι το 1/3 του τζίρου των τουριστικών επιχειρήσεων συνδέεται με την τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη. Όπως τόνισε, η τεχνολογία και η καινοτομία βελτιώνουν την τουριστική εμπειρία ενώ στάθηκε και στην ανάλυση δεδομένων (analytics) σε διάφορους τομείς (όπως για παράδειγμα συμπεριφορά, τάσεις, προτιμήσεις των επισκεπτών), η οποία συμβάλλει στην πρόβλεψη των αναγκών και στην ορθή διαχείριση των πόρων.
Ο κ. Γιώργος Εργαζάκης, CEO της Revitup.direct - Revenue Management & Digital Marketing επεσήμανε ότι ο ελληνικός τουρισμός έχει κάνει άλματα σε θέματα τεχνολογίας αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίζει και προκλήσεις. Στα πλεονεκτήματα συγκαταλέγεται το γεγονός ότι κάποιες τεχνολογίες στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας ενώ υπάρχουν τεχνολογικές εφαρμογές οι οποίες καλύπτουν και το κομμάτι των εμπειριών, το digital marketing, το revenue management κλπ. Από την άλλη, όπως σημείωσε, ο ελληνικός τουρισμός δεν έχει προσαρμοστεί πραγματικά στις νέες τεχνολογίες, κάτι για το οποίο θα απαιτηθεί χρόνος. Παράλληλα, ανέφερε ότι εκτός από τον τομέα της ανάλυσης δεδομένων, όπου ο κλάδος βρίσκεται «πίσω», σημαντική είναι και η εκπαίδευση καθώς και εκεί εντοπίζονται προβλήματα με τους ανθρώπους του τουρισμού να μην είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. «Βρισκόμαστε σε μια γωνιακή πορεία της ιστορίας της τεχνολογίας», είπε και σημείωσε ότι τα συστήματα έχουν περάσει πλέον στην τρίτη γενιά (ευφυΐα κλπ) με κάποιους να ακολουθούν και κάποιους να έχουν μείνει πίσω, κάτι το οποίο θα καλυφθεί με νέα εργαλεία. Ως προς τα εργαλεία, επεσήμανε ότι το στοιχείο το οποίο θα κάνει την διαφορά είναι η σύνδεση των εργαλείων με τους ανθρώπους καθώς όπως εξήγησε, η τεχνολογία δεν είναι μόνο συστήματα αλλά έχει τριπλή οντότητα, συστήματα, διαδικασίες και ανθρώπους, τα οποία πρέπει να έχουν ίση βαρύτητα.
Στο ίδιο πνεύμα, ο κ. Διονύσης Μαντέλης, CEO του ομίλου Euroaxes επεσήμανε ότι η τεχνολογία αποτελεί ένα εργαλείο το οποίο από μόνο του δεν φέρνει χρήματα παρά μόνο όταν χρησιμοποιείται. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί μια πλατφόρμα η οποία προσφέρει πληροφορίες αλλά, ταυτόχρονα, επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο να κάνει ο χρήστης κάποια συναλλαγή. «Αν αξιοποιήσουμε σωστά την τεχνολογία, τότε θα επιφέρει αποτέλεσμα», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η τεχνολογία πρέπει να πουλήσει τη στιγμή που εκφράζεται η επιθυμία. Αναφερόμενος στις προοπτικές της τεχνολογίας, τόνισε την ανάγκη για δημιουργία υποδομών, κάτι το οποίο συνδέεται με τις δημόσιες επενδύσεις. Όπως εξήγησε, σήμερα, οι δημόσιες επενδύσεις αφορούν σε παραδοσιακές μορφές και δεν υπάρχει για παράδειγμα, μια οριζόντια πλατφόρμα εθνικής ταυτότητας η οποία να προωθείται και να ανανεώνεται σε ετήσια βάση. Αναλύοντας περαιτέρω έφερε ως παράδειγμα το site της Aegean το οποίο πουλά και διαμονή ή του booking.com, το οποίο πουλά και μεταφορά ενώ όσον αφορά στα ξενοδοχεία, εκτίμησε ότι με τα σωστά δεδομένα (υποδομές) και τη σωστή διαχείριση, η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα. Παράλληλα, επεσήμανε ότι μια εφαρμογή από μόνη της δεν έχει νόημα καθώς απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός ώστε να παραχθεί τουρισμός αξίας.
Παραμένοντας στο θέμα της στρατηγικής, ο κ. Μάριος Κουνέλης, Chief Sales Officer της WebHotelier | Primalres υπογράμμισε ότι οι ξενοδόχοι δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν την τεχνολογία σαν κόστος. «Πρέπει να ξεπεραστεί αυτή η νοοτροπία. Πολλά ξενοδοχεία καταλαβαίνουν το όφελος αλλά υπάρχει ακόμη δρόμος για το μέσο Έλληνα ξενοδόχο», σημείωσε. Με βάση την ίδια λογική, ο ξενοδόχος πρέπει να επενδύσει και στο ανθρώπινο δυναμικό είτε εντός της επιχείρησης είτε outsourcing σε συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες που έχουν την τεχνογνωσία.
Ως προς της χρήση και την αξιοποίηση της τεχνολογίας, επεσήμανε ότι κάποιες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε προγράμματα επιδότησης για τη δημιουργία τέτοιων εργαλείων, καταλήγουν να μην τα αξιοποιούν επαρκώς. Για το ίδιο θέμα, τόνισε ότι υπάρχει η καλή και η κακή χρήση της τεχνολογίας ενώ σημείωσε ότι δεν έχουν όλα τα ξενοδοχεία τις ίδιες ανάγκες. «Υπάρχουν πολλές πτυχές της τεχνολογίας. Πρώτα πρέπει να αξιολογούμε τις ανάγκες», είπε και έφερε ως παράδειγμα τις online κρατήσεις στις οποίες μπορεί να ενσωματωθεί το κομμάτι της εξατομικευμένης εξυπηρέτησης (personalization). Και αυτό, επειδή, όπως εξήγησε, επιθυμία του ξενοδόχου είναι να αυξήσει τις απευθείας κρατήσεις. Πλέον, όπως τόνισε, υπάρχει η τεχνολογία η οποία επιτρέπει στον κάθε επισκέπτη μιας ιστοσελίδας να βλέπει διαφορετικό περιεχόμενο ανάλογα με το προφίλ του, κάτι που επιτρέπει να γίνεται καλύτερα το conversion. Τέλος, ο κ. Κουνέλης έκανε ειδική αναφορά και στις αξιολογήσεις (reviews) εκτιμώντας ότι οι ξενοδόχοι δεν πρέπει να τις φοβούνται καθώς καθιστούν την επιχείρηση πιο αξιόπιστη ακόμη και όταν μεταξύ των αξιολογήσεων υπάρχουν και αρνητικές κριτικές.