Την δυναμική της χώρας για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού επιβεβαιώνουν τα μέχρι στιγμής δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία, το πρόσημο των αεροπορικών θέσεων για την χειμερινή σεζόν του τουρισμού 2024-2025, καταγράφεται θετικό κατά 16%. Παρά τις πρόσκαιρες αναταράξεις που δημιούργησε στον κλάδο η ηφαιστειακή δραστηριότητα της Σαντορίνης, ο αντίκτυπος των οποίων μπορεί να αποτυπωθεί το καλοκαίρι, η χώρα δείχνει να κερδίζει έδαφος και έναντι των ανταγωνιστών, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σε σχέση με τους δυνατούς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από το Air Data Tracker του ΙΝΣΕΤΕ, βάσει των στοιχείων του οποίου η χώρα μας το σύνολο των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για τη χειμερινή σεζόν (27/10/ 2024 - 29/03/ 2025) ανέρχεται σε 5,6 εκατ. σημειώνοντας αύξηση +16 % σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (29/10/2023-30/03/2024). Την ίδια στιγμή σε αντίθεση με την διψήφια αύξηση της χώρας, η άνοδος των ανταγωνιστών περιορίζεται σε μονοψήφια ποσοστά, εκτός από την Μάλτα και την Κροατία. Ακόμα κι έτσι βέβαια, τα ποσοστά ανόδου των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για τις δύο αυτές χώρες εμφανίζονται χαμηλότερα έναντι της Ελλάδας φτάνοντας στην περίπτωση της Μάλτας το 13,7% και της Κροατίας το 13,7%. Όσο για τις υπόλοιπες χώρες η ποσοστιαία αύξηση των αεροπορικών θέσεων ανέρχεται σε 9,8% για την Ισπανία, σε 4,2% για την Γαλλία, σε 6,9% για την Ιταλία, σε 11,6% για την Τουρκία, σε 3,3% για την Πορτογαλία και σε 8,2%.
Σε απόλυτα νούμερα βέβαια, δεδομένων των μεγεθών των αγορών, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 6η θέση με 5,6 εκατ.διαθέσιμες θέσεις πίσω από την Ισπανία με 41,8 εκατ., την Γαλλία με 31,7 εκατ., την Ιταλία με 29,8 εκατ., την Τουρκία με 26,2 εκατ. και την Πορτογαλία με 11,5 εκατ.. Η Ελλάδα προηγείται της Κύπρου (2,2 εκατ.), της Μάλτας (1,9 εκατ.) και της Κροατίας (1,0 εκατ.)
Οι τροφοδότες της χειμερινής κίνησης
Τροφοδότες της ανόδου την φετινή χειμερινή σεζόν φαίνεται να είναι οι περισσότερες κύριες αγορές. Σημαντική αύξηση της τάξης του 27% καταγράφει για παράδειγμα η αγορά της Γαλλίας, η οποία το 2023 συμπεριλαμβανόταν στην πρώτη πεντάδα των χωρών που τροφοδότησαν τον ελληνικό τουρισμό. Αύξηση 20% καταγράφεται και από την αγορά της Ολλανδίας, η οποία εισφέρει μικρότερο μερίδιο στο τουριστικό μείγμα της χώρας. Θετικό οιωνό για τα έσοδα αποτελεί και η αύξηση από την αγορά των ΗΠΑ, μια αγορά με υψηλή μέση δαπάνη που ενισχύει το αποτύπωμά της συνεχώς τα τελευταία χρόνια, χάρη καις τις συντονισμένες ενέργειες των αρμόδιων φορέων και των τουριστικών επιχειρήσεων. Για τις λοιπές βασικές αγορές, όπως η Γερμανία και η Βρετανία, οι οποίες εισφέρουν μαζί πάνω από το 25% των τουριστικών αφίξεων και ακόμα υψηλότερο ποσοστό των τουριστικών εσόδων, η αύξηση υπολογίζεται μεταξύ 5%-8%.
Σε επίπεδο προορισμών δε, τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης υποδέχονται την πλειονότητα των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς πτήσεις. Κάτι που είχε φανεί άλλωστε κι από τα στατιστικά του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αλλά και της Fraport. Να θυμίσουμε ότι στην περίπτωση του Ελ. Βενιζέλος τον πρώτο μήνα του έτους η επιβατική κίνηση έφτασε τα 1,83 εκατ. αυξημένη κατά 14,5% σε σύγκριση με το 2024. Τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2024 κατά 5,1% και 18,7% αντίστοιχα. Στην περίπτωση της Fraport δε το αεροδρόμιο Μακεδονία υποδέχτηκε 439.697 επιβάτες, έναντι 406.355 επιβατών του 2024, καταγράφοντας αύξηση 8,2%.
Θετικά τα μηνύματα για τη συνέχεια
Πλέον τα βλέμματα στρέφονται στην περίοδο του Πάσχα, όπου φέτος συμπίπτει Καθολικό και Ορθόδοξο και φυσικά στις κρατήσεις για την θερινή σεζόν, όπως αποτυπώνονται στην μεγάλη διεθνή τουριστική έκθεση που πραγματοποιήθηκε αυτές τις ημέρες στη Γερμανία. Παρότι μάλιστα οι φορείς συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να δίνουν έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουρισμού, όπως η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη, η μέση διάρκεια παραμονής και το εισοδηματικό "προφίλ" των επισκεπτών, αποφεύγοντας αριθμητικές προβλέψεις για έσοδα κι αφίξεις, επισημαίνουν για την συνέχεια πως τα μηνύματα είναι θετικά.
Όσο για τις ενδείξεις από την μεγάλη τουριστική έκθεση ITB Berlin 2025 καταδεικνύουν ότι ο ελληνικός τουρισμός διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία για να ανταπεξέλθει στις διεθνείς προκλήσεις, προωθώντας παράλληλα τη βιωσιμότητα, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τη δημιουργία νέων προορισμών.
Στο πλαίσιο της έκθεσης η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, συναντήθηκε διαδοχικά με κορυφαίους εκπροσώπους της τουριστικής βιομηχανίας, μεταξύ των οποίων υψηλόβαθμα στελέχη της TUI, της Lufthansa, της Jet2 holidays, της AIDA Cruises και της DER Touristik με στόχο να παρουσιάσει τη στρατηγική της χώρας για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και την δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της TUI Mr. Tomas Ellerbeck η Ελλάδα είναι 2η μετά την Ισπανία σε κρατήσεις και 5ος κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως ανάμεσα στους πελάτες της. Για τον λόγο αυτό η ΤUI προχωρά και σε νέες συνεργασίες με προορισμό την Ελλάδα. Πρόθεση να ενισχύσει την παρουσία της στην Ελλάδα εξέφρασε και η Jet2Holidays, δια του CEO της, Mr Steve Happy, ζητώντας μάλιστα άμεση συνάντηση στην Αθήνα για την υπογραφή σχετικής συμφωνίας. Όσο για τους εκπροσώπους της DER Touristik διευκρίνισαν ότι η εταιρία επενδύει δυναμικά στην ελληνική αγορά, κάνοντας λόγο για διψήφια αύξηση κρατήσεων τα τελευταία χρόνια, ενώ ενημέρωσαν την Υπουργό για τη διοργάνωση του ετήσιου συνεδρίου της στη Ρόδο.
Τέλος, από πλευράς του ο Dr. Kay Lindemann, εκπρόσωπος της Lufthansa, αναφέρθηκε στην δυναμική της Κρήτης, η οποία αποτελεί επισκέψιμο προορισμό όλο τον χρόνο, αλλά και η δυναμική άλλων νησιωτικών προορισμός, όπως της Ζακύνθου και της Κεφαλονιάς. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητήθηκε και η ενίσχυση των απευθείας πτήσεων μεταξύ Φρανκφούρτης και των δύο προαναφερθέντων ελληνικών νησιών, ώστε να διευκολυνθεί η προσέλκυση ταξιδιωτών από αγορές υψηλής προτεραιότητας, όπως οι ΗΠΑ.