Μέλος του Volkswagen Group από το 1991, η Skoda έχει ταυτιστεί με την αξιόπιστη και «value for money» μάρκα εντός του ομίλου. Με τα νέα της όμως μοντέλα, όπως το αμιγώς ηλεκτρικό SUV Enyaq iV, αλλά και το Fabia νέας γενιάς, η τσέχικη μάρκα αλλάζει την εικόνα της, ανεβαίνοντας… κατηγορία. «Η Skoda έχει το δικό της DNA, δεν είναι η φθηνή εκδοχή της Volkswagen», δηλώνει στο Insider o Μάνος Δρακωτός, Διευθυντής Πωλήσεων και Μάρκετινγκ της Kosmocar-Skoda.
Επικεφαλής της μάρκας στην Ελλάδα από το Φεβρουάριο του 2021, ο κ. Δρακωτός έχει αναλάβει την αποστολή να αλλάξει την αντίληψη του ελληνικού κοινού για τη Skoda. Το γεγονός ότι προέρχεται από ανάλογη θέση σε μία πολυτελή μάρκα, όπως η ΜΙΝΙ, δείχνει ξεκάθαρα το δρόμο που η Skoda θέλει να ακολουθήσει και στη χώρα μας.
Ο κ. Δρακωτός μίλησε στο Insider για τους νέους, πιο ευέλικτους, τρόπους απόκτησης ενός αυτοκινήτου, το πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις από την έλλειψη ημιαγωγών αλλά και τη φιλοσοφία πίσω από το σύνθημα «Simply Clever» της Skoda.
Πόσο άλλαξε το Enyaq iV την εικόνα της Skoda τόσο μέσα στον Όμιλο Volkswagen όσο και στο κοινό;
Η Skoda χρειαζόταν ένα μοντέλο όπως το Enyaq iV, ιδιαιτέρως για την ελληνική αγορά, για να της βελτιώσει και αναβαθμίσει την εικόνα. Είναι ένα φρέσκο μοντέλο, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο – εκτός από τις πωλήσεις που μπορεί να φέρει – παίζει κυρίως το ρόλο της αναβάθμισης της εικόνας της μάρκας. Όχι μόνο ως ένα ποιοτικό και όμορφο αυτοκίνητο, αλλά τονίζοντας την παρουσία της στην ηλεκτροκίνηση. Ιδιαίτερα στην ελληνική αγορά η αντίληψη των πελατών για τη Skoda δεν είναι στο επίπεδο που εμείς θέλουμε και στο επίπεδο που η μάρκα βρίσκεται σε άλλες χώρες είτε της βόρειας είτε της ανατολικής Ευρώπης. Άρα ναι, το συγκεκριμένο μοντέλο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της εικόνας της μάρκας. Το Enyaq iV επιδεικνύει την τεχνολογία και αποδεικνύει ότι το Volkswagen Group πιστεύει τη Skoda και για αυτό της έδωσε τη δυνατότητα να λανσάρει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που βασίζεται σε κοινή πλατφόρμα.
Πρόσφατα η Kosmocar-Skoda λάνσαρε στην ελληνική αγορά το νέο Fabia. Πιστεύετε ότι τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν μέλλον;
Το Fabia ήταν ένα «ταλαιπωρημένο» μοντέλο κατά το παρελθόν στην ελληνική αγορά. Το νέο μοντέλο αντιπροσωπεύει μαζί με το Enyaq iV τη νέα Skoda. Αυτό που ονομάζουμε «Next Level Skoda». Μετά το πρόσφατο λανσάρισμα, οι πρώτες ενδείξεις είναι παραπάνω από ενθαρρυντικές, το αυτοκίνητο γνωρίζει ήδη τεράστια αποδοχή από το κοινό. Τα αυτοκίνητα που έχουμε εξασφαλίσει θεωρούμε ότι θα έχουν πουληθεί μέχρι το Σεπτέμβριο. Είναι ένα μοντέλο που μας δίνει τη δυνατότητα να απευθυνθούμε σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των πελατών, σε μία κατηγορία όπου δεν είχαμε εκπροσώπηση. Το γεγονός ότι η Skoda θα διατηρήσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μας δίνει ένα πλεονέκτημα τουλάχιστον για το επόμενο χρονικό διάστημα.
Πώς θα γίνει η μετάβαση της ελληνικής αγοράς προς την ηλεκτροκίνηση;
Πιστεύω ότι θα γίνει βήμα-βήμα. Εμείς έχουμε θέσει τον πρώτο στόχο έως το 2025 και τον επόμενο για την περίοδο 2025-2030. Μέχρι το 2025 οι αλλαγές στον στόλο της Skoda δεν θα είναι πάρα πολύ μεγάλες. Το 2024 θα λανσάρουμε ένα μικρότερο από το Enyaq iV ηλεκτρικό SUV και τις μεγαλύτερες αλλαγές τις περιμένουμε από το 2025 και μετά. Ένα ποσοστό 50-50, ανάμεσα σε συμβατικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα είναι ιδανικό για εμάς. Με μία αυξητική τάση προς την ηλεκτροκίνηση, ώστε να φθάσουμε το 2030 σε ένα μεγαλύτερο ποσοστό.
Η Skoda προβάλλει το σύνθημα «Simply Clever». Συμβολίζει κάποια γενικότερη φιλοσοφία για την μάρκα, πέρα από τις πρακτικές λύσεις που προσφέρουν τα μοντέλα της;
Το «Simply Clever» είναι ένα μότο της μάρκας που έρχεται από πολύ παλιά. Αντιπροσωπεύει κατά 100% το DNA της Skoda. Μέσω αυτού η Skoda δεν προσφέρει απλά εύκολες και έξυπνες λύσεις μέσα στο αυτοκίνητο για τον χρήστη, όπως θήκη για την ομπρέλα ή ξύστρα για τον πάγο στα τζάμια. Υπάρχει μία φιλοσοφία από πίσω. Θέλουμε να δείξουμε ότι απλοποιούμε την λειτουργία ενός αυτοκινήτου προς τον οδηγό. Την κάνουμε ευχάριστη, τον κάνουμε να χαμογελάει μέσα στο αυτοκίνητο. Του δημιουργούμε εκπλήξεις μπαίνοντας σε αυτό. Μέσα από το «Simply Clever» θέλουμε να τονίσουμε ότι αυτός που επιλέγει ένα Skoda δεν το κάνει για λόγους επίδειξης. Είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο είναι πρακτικό, άρα έχει λιγότερη περιπλοκότητα, του είναι εύκολο στο χειρισμό. Αυτό περικλείει για εμάς το «Simply Clever» και όχι απλά 4-5 αξεσουάρ που χαρακτηρίζουν την μάρκα και την ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες.
Μετά από την μακρά οικονομική κρίση, ακολούθησαν η πανδημία, η έλλειψη ημιαγωγών και προσφάτως ο Πόλεμος στην Ουκρανία. Πώς μπορούν η αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικότερα η Skoda να αποδειχθούν ανθεκτικές σε πιθανές κρίσεις στο μέλλον;
Η αλήθεια είναι ότι το εξωτερικό περιβάλλον αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα. Για να μπορείς να επιβιώσεις σε αυτές τις αλλαγές, δύο πράγματα είναι κατά την άποψή μου πάρα πολύ σημαντικά. Πρώτον να μπορείς να τις αποδεχθείς και να αλλάξεις και εσύ μαζί τους. Δεύτερον, να τις αφομοιώσεις πάρα πολύ γρήγορα. Άρα και η ταχύτητα και η αποδοχή της αλλαγής είναι δύο χαρακτηριστικά, τα οποία αυτή την εποχή παίζουν σημαντικό ρόλο προκειμένου να παραμείνεις βιώσιμος στο μέλλον.
Σε αυτό το γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον, υπάρχουν κάποιοι ρεαλιστικοί στόχοι που θέτει η Kosmocar-Skoda για το άμεσο και το πιο μακρινό μέλλον;
Τα μερίδια την παρούσα στιγμή είναι μία συζήτηση η οποία δεν έχει μεγάλη αξία, χωρίς να θέλω να την μηδενίσω. Αυτή τη στιγμή το μερίδιο εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα αυτοκινήτων που παρέχει κάθε εργοστάσιο. Βρισκόμαστε σε μία φάση όπου το εργοστάσιο αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα που έχουν να κάνουν είτε με τους ημιαγωγούς, είτε με την Ουκρανία, είτε με παροχή εξαρτημάτων από προμηθευτές. Αν έχεις διαθέσιμα αυτοκίνητα, το μερίδιο μπορείς εύκολα να το αυξήσεις. Σίγουρα το τωρινό μερίδιο της Skoda στην Ελλάδα δεν είναι αυτό που εμείς θέλουμε ως μάρκα. Ο στόχος μας είναι να είμαστε μία μάρκα που θα είναι κοντά στο 5-5,5%, στην 7η – 8η θέση της ελληνικής αγοράς.
Ποιο είναι το μείγμα πωλήσεων στην Kosmocar-Skoda όσον αφορά τον τρόπο απόκτησης ενός νέου αυτοκινήτου;
Ένα μεγάλο ποσοστό, άνω του 50%, επιλέγει τη χρηματοδότηση. Αυτό που προσπαθούμε, μέσω της Volkswagen Bank που μας βοηθάει με εξειδικευμένα προϊόντα στο χώρο του αυτοκινήτου, είναι να ανεβάσουμε τη διείσδυση στα έξυπνα προϊόντα που καλύπτουν 100% τις ανάγκες της σημερινής αγοράς. Αυτά τα προϊόντα είναι το leasing και η έξυπνη χρηματοδότηση με τελευταία δόση balloon, όπου ο πελάτης αποφασίζει μετά από 3-4 χρόνια αν θα κρατήσει το αυτοκίνητο.
Πόσο σας απασχολούν οι υψηλές τιμές των αυτοκινήτων; Εκτιμάτε ότι θα υποχωρήσουν στο μέλλον ή το αυτοκίνητο θα παραμείνει ένα ακριβό προϊόν;
Η αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων δεν προήλθε επειδή οι κατασκευαστές αποφάσισαν κάτι τέτοιο. Ήρθε από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και αυτομάτως ένα μέρος έπρεπε να περάσει στην τελική τιμή. Αν πάρουμε ως δεδομένο ότι δεν θα υποχωρήσουν οι τιμές των πρώτων υλών, μπορώ να απαντήσω εύκολα ότι τα αυτοκίνητα δεν θα φθηνύνουν. Θα προσθέσω όμως έναν ακόμα παράγοντα: τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας όπως τα ηλεκτρικά, είναι πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα που είχαμε μέχρι σήμερα στο μυαλό μας. Αυτοκίνητα όσο φθηνά ήταν στο παρελθόν, δύσκολα θα ξαναδούμε στο μέλλον. Όμως, τα χρηματοδοτικά προϊόντα αρχίζουν και «λειαίνουν» αυτό το φαινόμενο.
Στο παρελθόν ένα καλό προϊόν σε συνδυασμό με σωστό μάρκετινγκ, εξασφάλιζε υψηλές πωλήσεις. Πλέον αυτό δεν είναι αρκετό, καθώς εξαρτώνται πολλά από εξωγενείς παράγοντες. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;
Το καλό μάρκετινγκ πάντα έχει πολύ μεγάλη αξία. Απλά και εκεί υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες αλλαγές. Το παραδοσιακό μάρκετινγκ έχει πεθάνει. Υπάρχουν νέοι τρόποι επικοινωνίας που μπορούν να σε κάνουν πιο ελκυστικό και πιο προσιτό σε όλες τις κατηγορίες των πελατών. Αυτό που εμείς κάνουμε αυτό το διάστημα είναι να προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε όλες τις ευκαιρίες που μπορεί να μας δοθούν από τα νέα μέσα πωλήσεων. Ώστε να γίνεις αποδεκτός σε όλες τις κατηγορίες πελατών. Η Skoda ερχόμενη από ένα παρελθόν με τελείως διαφορετική γκάμα μοντέλων – και με δεδομένο ότι η μάρκα αλλάζει με το Enyaq iV και το νέο Fabia – έχει ένα γερασμένο πελατολόγιο. Για να προσεγγίσεις νέους πελάτες πρέπει να γίνεις digital friendly. Να δεις νέους, να αποκτήσεις ένα πελατολόγιο που μέχρι τώρα δεν σε έβλεπε. Το μάρκετινγκ παραμένει ένας σημαντικός πυλώνας για την ανάπτυξη της μάρκας, αλλά όχι αυτό που ξέραμε στο παρελθόν.
Πόσο εκτιμάτε ότι θα συνεχιστούν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα;
Τα πρώτα δείγματα δεν είναι πολύ αισιόδοξα. Περιμέναμε αρχικά ότι το πρόβλημα δεν θα το είχαμε όλο το 2022, αλλά η έντονη ζήτηση για ημιαγωγούς, όχι μόνο στο κομμάτι των αυτοκινήτων, έχει οδηγήσει σε αυτά τα προβλήματα. Βέβαια όλα τα εργοστάσια καταστρώνουν Plan B για να μπορέσουν να μειώσουν τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων, όμως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτή τη στιγμή τα αυτοκίνητα που παράγονται έχουν περίπου 50% περισσότερους ημιαγωγούς από τα αυτοκίνητα του παρελθόντος. Άρα σίγουρα για το 2022 το πρόβλημα φαίνεται ότι θα συνεχίσει να υπάρχει, ίσως να είμαστε στο δεύτερο εξάμηνο λίγο καλύτερα. Σίγουρα και το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα έχουμε ακόμα κάποιους κραδασμούς από την έλλειψη ημιαγωγών.
Το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα ευνοεί μάρκες όπως η Skoda να αναπτυχθούν;
Η Skoda είχε ταυτιστεί με ένα πολύ μεγάλο μέρος των ταξί. Άλλοι το κρίνουν ως θετικό, άλλοι ως αρνητικό. Μιλάμε για το πιο σκληρό επάγγελμα όσον αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου, που έχει επιλέξει σε ένα μεγάλο κομμάτι τα Skoda. Χάρη στην αξιοπιστία των αυτοκινήτων μας, έχουμε προσεγγίσει τον πιο ανταγωνιστικό κλάδο. Η Skoda είναι μία συναισθηματική μάρκα, αλλά είναι ταυτόχρονα και μία… λογική μάρκα. Η απόκτηση ενός Skoda κρύβει τη λογική μέσα της. Το show off φεύγει, ακόμα και από την ελληνική κοινωνία. Ακόμα και από το επιχειρείν. Όλοι πάνε σε μία πιο λογική προσέγγιση.
Κατέχοντας τη θέση του επικεφαλής της Skoda στην Ελλάδα, πώς ταυτίζεστε με τη φιλοσοφία της μάρκας και τα προϊόντα της;
Η Skoda είναι μία μάρκα που σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό με εκφράζει. Μία μάρκα για την οποία μου δίνεται η δυνατότητα να την αναγεννήσω. Έχουν γίνει πολλά καλά και σταθερά βήματα από τον προκάτοχό μου. Η Kosmocar πήρε το 2016 μία μάρκα που είχε μία τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Αυτό με πολύ μεγάλη προσπάθεια της προηγούμενης ομάδας κατάφερε να φθάσει σε ένα πάρα πολύ καλό επίπεδο. Και μου δίνεται η ευκαιρία αυτή τη στιγμή να αναδιοργανώσω τη στρατηγική, κάτι που με εκφράζει και αποτελεί πρόκληση για εμένα. Να οδηγήσω τη Skoda στην επόμενη μέρα. Ο προσωπικός μου στόχος είναι η αναβάθμιση της εικόνας της μάρκας.
Φωτογραφίες: Χρήστος Λώλος