Ο Καναδάς ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 100% στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) που κατασκευάζονται στην Κίνα, ακολουθώντας παρόμοιες κινήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η απόφαση αυτή αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής προστασίας της εγχώριας βιομηχανίας και περιορισμού της διείσδυσης των κινέζικων προϊόντων στην αγορά ηλεκτροκίνησης.
Επιπλέον, ο Καναδάς προγραμματίζει να επιβάλει δασμό 25% σε εισαγωγές κινεζικού χάλυβα και αλουμινίου, εντείνοντας έτσι τις εμπορικές εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών. Οι κατηγορίες που προβάλλει ο Καναδάς και οι σύμμαχοί του εστιάζουν στις κρατικές επιδοτήσεις που προσφέρει η Κίνα στους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της, παρέχοντάς τους αθέμιτο πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά.
Ο Καναδός πρωθυπουργός, Τζάστιν Τριντό, δήλωσε σχετικά: «Μεταμορφώνουμε τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα του Καναδά, ώστε να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή των οχημάτων του μέλλοντος, όμως χώρες όπως η Κίνα επιλέγουν να αποκτήσουν άδικο προβάδισμα στην παγκόσμια αγορά».
Από την πλευρά της, η Κίνα καταδίκασε την απόφαση χαρακτηρίζοντάς την ως «εμπορικό προστατευτισμό» που «παραβιάζει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου». Η αντίδραση του κινεζικού Υπουργείου Εμπορίου υπογραμμίζει ότι αυτές οι ενέργειες «υπονομεύουν σοβαρά το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα και τους κανόνες εμπορίου».
Οι δασμοί στον Καναδά θα τεθούν σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου για τα ηλεκτρικά οχήματα και στις 15 Οκτωβρίου για τον χάλυβα και το αλουμίνιο. Αναλυτές εκτιμούν ότι η απόφαση αυτή θα επηρεάσει εταιρείες όπως η Tesla, που παράγει οχήματα στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη και τα εξάγει στον Καναδά. Σύμφωνα με τον αναλυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα, Μαρκ Ρέινφορντ, «η Tesla πιθανόν να ασκήσει πίεση στην καναδική κυβέρνηση για να εξασφαλίσει κάποια εξαίρεση από τους δασμούς, όπως έχει ήδη πράξει στην Ευρώπη».
Οι εντάσεις αυτές αντικατοπτρίζουν την ευρύτερη γεωπολιτική σύγκρουση μεταξύ Δύσης και Κίνας, με τον Καναδά να επιδιώκει παράλληλα τη σύναψη σημαντικών συμφωνιών με ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να εδραιωθεί ως βασικός παίκτης στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας της ηλεκτροκίνησης.