Η Stellantis, ο τέταρτος μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων παγκοσμίως, βρίσκεται σε μια από τις σημαντικότερες περιόδους αλλαγών από την ίδρυσή της το 2021. Η απομάκρυνση του CEO Κάρλος Ταβάρες στα τέλη του 2024 άφησε την εταιρεία σε ένα μεταβατικό στάδιο, με τον πρόεδρο Τζον Έλκαν να αναζητά τον διάδοχο που θα χαράξει τη στρατηγική για την επόμενη δεκαετία.
Το δίλημμα της Stellantis: Να κρατήσει όλες τις μάρκες ή να μειώσει το χαρτοφυλάκιο;
Η Stellantis δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat-Chrysler και της PSA Group και διαθέτει σήμερα ένα πολύπλοκο χαρτοφυλάκιο 14 μαρκών. Αντίθετα, ανταγωνιστές της όπως η Volkswagen και η Toyota επικεντρώνονται σε λιγότερες, αλλά πιο ισχυρές μάρκες.
Η πολυδιάσπαση της Stellantis έχει δημιουργήσει προκλήσεις, καθώς κάποιες premium μάρκες, όπως η Alfa Romeo, η DS και η Lancia, αντιμετωπίζουν χαμηλά μερίδια αγοράς και δεν έχουν καταφέρει να ανταγωνιστούν τις γερμανικές premium μάρκες. Ταυτόχρονα, οι Jeep και Ram παραμένουν κερδοφόρες στις ΗΠΑ, αλλά η εταιρεία έχασε έδαφος στην ευρωπαϊκή αγορά λόγω καθυστερημένης μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Η Stellantis δεν έχει το brand recognition ανταγωνιστών όπως η VW ή η Toyota, γεγονός που δυσκολεύει τη στρατηγική της σε αγορές όπως η Κίνα και η Βόρεια Αμερική.
Οι πιέσεις των επενδυτών και το νέο στρατηγικό πλάνο
Η μετοχή της Stellantis έχει υποχωρήσει μετά την αποχώρηση του Ταβάρες, με τους επενδυτές να ζητούν σαφήνεια για τη στρατηγική της εταιρείας. Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διοίκηση, ο νέος CEO θα κληθεί να αποφασίσει εάν:
- Θα μειώσει τον αριθμό των μαρκών, επιτρέποντας συγχωνεύσεις όπως η απορρόφηση της Chrysler από την Jeep.
- Θα μετατρέψει κάποιες μάρκες σε ηλεκτρικές μόνο (EV-only), αξιοποιώντας την κοινοπραξία της Stellantis με την κινεζική Leapmotor.
- Θα ανανεώσει το premium προφίλ της Alfa Romeo, μετατρέποντάς τη σε μια πιο εξειδικευμένη φίρμα, με περιορισμένα αλλά ιδιαίτερα εμβληματικά μοντέλα.
Το μέλλον της Stellantis διαμορφώνεται τώρα
Το νέο στρατηγικό πλάνο της Stellantis αναμένεται μέσα στο 2025, με τις αποφάσεις του νέου CEO να καθορίζουν εάν ο όμιλος θα συνεχίσει με όλες τις μάρκες του ή αν θα προχωρήσει σε μια πιο δραστική αναδιάρθρωση. Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι τόσο για την πορεία της μετοχής όσο και για τη συνολική στρατηγική της εταιρείας σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών στην αυτοκινητοβιομηχανία.