«Κλειστή» παραμένει από την Τρίτη 23/3 η Διώρυγα του Σουέζ, από τη στιγμή που ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γιγανταίων διαστάσεων «μπλόκαρε» μια από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς στον κόσμο.
Το πλοίο που παρασύρθηκε από ριπή ανέμου και προσάραξε μέσα στη διώρυγα του Σουέζ είναι το MV Ever Given, ταϊβανέζικο φορτηγό μήκους 400 μέτρων και πλάτους 59, το οποίο μέχρι στιγμής εμποδίζει οποιαδήποτε διέλευση, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί «ουρά» περισσότερων από100 πλοίων.
Παρά τις προσπάθειες απεγκλωβισμού που ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή, η διώρυγα που «εξυπηρετεί» σχεδόν το 12% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου, παραμένει κλειστή, με τους ειδικούς να εκτιμούν πως η διαδικασία αυτή μπορεί να διαρκέσει από λίγες ημέρες, μέχρι αρκετές εβδομάδες.
«Παρότι πιστεύουμε και ελπίζουμε πως το πρόβλημα θα διευθετηθεί σύντομα, υπάρχει το ρίσκο να προκληθεί ζημιά στο πλοίο» σχολίασε την Πέμπτη ο αναλυτής της JPMorgan, Μάρκο Κολανόβιτς, προσθέτοντας «Σε αυτό το σενάριο, η διώρυγα θα παρέμενε κλειστή θα ένα μεγάλο αλλά ακαθόριστο διάστημα, το οποίο θα είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική διαταραχή του παγκόσμιου εμπορίου, την εκτόξευση των τιμών ναυτιλίας και προϊόντων ενέργειας, καθώς και άνοδο του πληθωρισμού σε διεθνές επίπεδο».
Το παγκόσμιο εμπόριο χάνει 400 εκατ. δολάρια την ώρα
To φορτηγό πλοίο που μπλοκάρει από την Τρίτη τη διώρυγα του Σουέζ, κοστίζει στο διεθνές εμπόριο περίπου 400 εκατ. δολάρια την ώρα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Lloyd’s.
H εταιρεία αποτιμά την κυκλοφορία εμπορευμάτων διάμεσου του καναλιού στα 5,1 δισ. δολάρια την ημέρα προς δυσμάς, και στα 4,5 δισ. δολάρια προς ανατολάς. Το κλείσιμο της διώρυγας, δυσκολεύει μια ήδη καταπονημένη εφοδιαστική αλυσίδα, δήλωσε ο Jon Gold, αντιπρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας λιανικού εμπορίου. «Πολλές εταιρείες συνεχίζουν να αγωνίζονται ενάντια στην συμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και στις καθυστερήσεις που προκαλεί η πανδημία. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι νέες καθυστερήσεις θα προσβάλλουν περαιτέρω την εφοδιαστική αλυσίδα και θα προκαλέσουν επιπλέον προκλήσεις».
Ποιοι βγαίνουν «κερδισμένοι»;
Οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία είναι πολυεπίπεδες. Όχι μόνο λόγω της καθυστέρησης στην κυκλοφορία εμπορευμάτων αλλά και στην καθυστέρηση της επιστροφής των άδειων κοντέινερ, που είναι κομβικά για το εμπόριο και ιδιαίτερα το κινεζικό.
Όμως το «μπλοκάρισμα» δεν είναι «άσχημα νέα» για όλους, καθώς οι τιμές για τη μεταφορά εμπορεύματος, έχουν ήδη πάρει την ανιούσα και μπορούν να αποδειχτούν ιδιαίτερα επικερδής για τους διαχειριστές τέτοιων εταιρειών.
«Οι περισσότερο κερδισμένοι ενός παρατεταμένου ΄μπλοκαρίσματος' της διώρυγας του Σουέζ θα ήταν οι ναυτιλιακές με εμπορευματοφόρα πλοία» σύμφωνα με την JPMorgan, η οποία «βλέπει» τις ασιατικές μεταφορικές να βγαίνουν πιο κερδισμένες από όλους.
Οι χαμένοι
Ο σουηδικός γίγαντας επίπλων IKEA και η κατασκευάστρια της κίτρινης μπουλντόζας Caterpillar είναι τυπικά παραδείγματα επιχειρήσεων που έχουν «πονοκεφαλιάσει» εξαιτίας του μπλοκαρίσματος της διώρυγας του Σουέζ από την προσάραξη φορτηγού πλοίου.
Η IKEA ανακοίνωσε ότι εξετάζει όλες τις επιλογές για να διασφαλίσει την προσφορά προϊόντων όπως συναρμολογούμενα κρεβάτια και καναπέδες, ενώ η Caterpillar φέρεται να εξετάζει την αεροπορική μεταφορά προϊόντων, εάν καταστεί αναγκαίο. Η Seabay International Freight Forwarding, μια εταιρεία που διαχειρίζεται κινεζικά προϊόντα που πωλούνται σε πλατφόρμες όπως το Amazon.com, έχει 20 έως 30 κοντέινερ πάνω σε πλοία που περιμένουν να διαπλεύσουν την μπλοκαρισμένη διώρυγα, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη Mark Ma.
Υπενθυμίζεται πως «γίγαντες» της λιανικής πώλησης, και όχι μόνο, είχαν αναφέρει προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για αυτό το τρίμηνο, πριν το μπλοκάρισμα του Σουέζ. Ανάμεσα τους η Nike, Crocs, Gap, Peloton, Footlocker, Five Below, William Sonoma, Steve Madden, Whirlpool, Urban Outfitters και Tesla.
Άνοδος για το πετρέλαιο
Το χάος που δημιουργείται στο εμπόριο από το μπλοκάρισμα του τεράστιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» στη διώρυγα του Σουέζ έδωσε περαιτέρω «καύσιμα» στο πετρέλαιο.
Έτσι το συμβόλαιο αργού παράδοσης Μαϊου και Ιουνίου κατέγραψαν άνοδο 2,34% στα 60,98 δολάρια το βαρέλι, ενώ τα αντίστοιχα συμβόλαια του Brent διαπραγματεύτηκε πέριξ των 64 δολαρίων το βαρέλι.
Από τα 39,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου αργού το 2020, 1,74 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα διήλθαν από το κανάλι του Σουέζ, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Kpler. Επιπλέον, 1,54 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων διύλισης, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, διέρχονται επίσης από το κανάλι, δηλαδή περίπου το 9% του παγκόσμιου εμπορίου θαλάσσιων προϊόντων, δήλωσε ο Kpler.
Οι προσδοκίες ότι ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του πιθανότατα θα διατηρήσουν τη χαμηλότερη παραγωγή τους υποστήριξαν επίσης τις τιμές, δήλωσε ο Yasushi Osada από την Nissan Securities.