Στο έπακρο δείχνουν να αξιοποιούν οι Έλληνες οδηγοί την έκπτωση ύψους 15 λεπτών το λίτρο στο diesel κίνησης η οποία εφαρμόζεται ως μέτρο ανακούφισης κατά της ακρίβειας από τον Απρίλιο απευθείας στην αντλία για το σύνολο των καταναλωτών. Παρά το γεγονός ότι η υψηλή τιμή του Brent ασκεί ανοδικές πιέσεις στην τιμή του πετρελαίου κίνησης, η οποία τείνει να είναι πιο υψηλή από ό,τι πριν από τα μέτρα κατά της ακρίβειας (επιδότηση καυσίμων, έκπτωση), η ζήτηση για το diesel κίνησης κατέγραψε άνοδο κατά 17% τον Απρίλιο σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ενώ σε θετική τροχιά κινείται και ο Μάιος.
Όπως αναφέρει πηγή της αγοράς μιλώντας στο Insider.gr, «η αύξηση στις καταναλώσεις του diesel κίνησης οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έκπτωση που εφαρμόζεται από τον Απρίλιο. Παρά το γεγονός ότι η διεθνής τιμή του Brent είναι αυξημένη (γύρω στα 105 δολάρια το βαρέλι) και απορροφά μέρος των εκπτώσεων και των επιδοτήσεων, αδιαμφισβήτητα, οποιοδήποτε μέτρο μείωσης της τιμής προσφέρει ανακούφιση και αυτό είναι κάτι το οποίο οι καταναλωτές αναγνωρίζουν και το αξιοποιούν δεόντως όπως δείχνουν τα στοιχεία. Ειδικά η έκπτωση στο diesel κίνησης αποτελεί ένα μέτρο το οποίο αποδίδει καθώς κατευθύνεται απευθείας στην πηγή, η μείωση της τιμής φαίνεται απευθείας στον καταναλωτή».
Που θα φθάσουν οι τιμές – Ποιοι επηρεάζονται από το ακριβό diesel
Η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 1,90 ευρώ το λίτρο επηρεάζοντας αδιαμφισβήτητα την οικονομική δραστηριότητα και τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών. Κατά το τελευταίο διάστημα καταγράφεται ως «οξύμωρο» το γεγονός ότι οι τιμές βαίνουν αυξανόμενες ακόμη και εάν η διεθνής τιμή του Brent παραμένει σταθερή ή σημειώνει μικρή πτώση. Αν και δεν λείπουν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας στην αγορά, η τρέχουσα τιμή επηρεάζεται πρωτίστως από τo Brent αλλά και από το Platts και τις χρηματιστηριακές πιέσεις καθώς και από την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές φορές στο παρελθόν, όταν το Brent κάλπαζε και πάλι δεν βλέπαμε πάντα τόσο υψηλές τιμές στην εγχώρια λιανική.
Το άλμα των τιμών έρχεται μετά την αυξανόμενη ζήτηση καθώς οι οικονομίες σε όλο τον κόσμο επιστρέφουν στις δραστηριότητές τους. Αυτό, με τη σειρά του, έχει ωθήσει τα αποθέματα σε ιστορικά χαμηλά. Προϊόντα όπως το diesel, το πετρέλαιο θέρμανσης και τα καύσιμα αεριωθουμένων είναι γνωστά ως «μεσαία αποστάγματα», βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας στις ΗΠΑ ενώ η απομάκρυνση της Ευρώπης από την εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια επιταχύνει την άνοδο των τιμών. Το μπλοκ εισάγει επί του παρόντος περίπου 700.000 βαρέλια diesel την ημέρα από τη Ρωσία, σύμφωνα με τον Stephen Brennock στη χρηματιστηριακή PVM.
«Η στενότητα της παγκόσμιας προσφοράς θα επιδεινωθεί από την πρόταση της ΕΕ να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου», είπε. «Η απαγόρευση, εάν εγκριθεί, θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στις αγορές προϊόντων και ιδιαίτερα στο diesel…. Υπάρχει τώρα αυξανόμενη ανησυχία ότι η Ευρώπη μπορεί να ξεμείνει από diesel». Την ίδια άποψη συμμερίζεται και η εταιρεία συμβούλων ενέργειας Rystad η οποία επεσήμανε πρόσφατα ότι ότι η απώλεια ρωσικών διυλισμένων προϊόντων θα κάνει τις ελλείψεις diesel στην Ευρώπη «πιο έντονες».
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι υψηλές τιμές θα παραμείνουν για τους επόμενους μήνες σφυροκοπώντας τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις. «Θα είναι διπλό πλήγμα για τους καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες και μήνες καθώς αυτές οι τιμές του ντίζελ θα επηρεάζουν το κόστος των αγαθών επιδεινώνοντας το αποτύπωμα του πληθωρισμού», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά διεθνείς αναλυτές.
Τα ακριβά καύσιμα αυξάνουν τις πληθωριστικές πιέσεις και το ακριβό diesel επηρεάζει την ανάκαμψη καθώς κινεί κρυφά και φανερά νήματα της παγκόσμιας οικονομίας. Τα βυτιοφόρα, τα τρένα και τα φορτηγά κινούνται όλα με ντίζελ. Το καύσιμο χρησιμοποιείται επίσης σε βιομηχανίες όπως η γεωργία, η μεταποίηση, τα μέταλλα και η εξόρυξη. Οι υψηλότερες τιμές μεταφράζονται σε πιο ακριβά αγαθά, καθώς αυτά τα υψηλότερα κόστη καυσίμων μετακυλίονται σε ολόκληρη τη λιανική αγορά και κατ’ επέκταση στους καταναλωτές.
Οι υψηλότερες τιμές του diesel υποδεικνύουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους για τα διυλιστήρια, τα οποία τώρα έχουν επιπλέον κίνητρα να ενισχύσουν τη δραστηριότητά τους, όμως από την άλλη, οι υψηλότερες πτήσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στενότητα στην αγορά βενζίνης, ωθώντας ακόμη υψηλότερα τις ήδη υψηλές τιμές που βλέπουν οι καταναλωτές στην αντλία.
Ένα κοινό ρητό στις αγορές εμπορευμάτων είναι ότι «η θεραπεία για τις υψηλές τιμές είναι οι υψηλές τιμές». Αλλά αυτό μπορεί να μην ισχύει αυτή τη φορά.
Σύμφωνα με την UBS, η ζήτηση αποσταγμάτων τείνει να είναι λιγότερο ελαστική από τις τιμές της βενζίνης. Με άλλα λόγια, ενώ οι υψηλές τιμές στην αντλία μπορεί να αποθαρρύνουν τους καταναλωτές, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις επιχειρήσεις. Εάν μια επιχείρηση χρειάζεται να μεταφέρει αγαθά, τότε δεν έχει επιλογή. Θα πρέπει αναγκαστικά να πληρώσει αυτές τις υψηλότερες τιμές.