Στην τελική ευθεία για τις ανακοινώσεις των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας στα καύσιμα βρίσκεται η κυβέρνηση με τα επιτελεία των αρμόδιων υπουργείων να επιδιώκουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο το δημοσιονομικό περιθώριο που προέκυψε από τα φορολογικά έσοδα σύμφωνα με τα στοιχεία του πενταμήνου αλλά και του προηγούμενου μήνα.
Η νέα παρέμβαση στα καύσιμα, η οποία θα ισχύει από την 1η Ιουλίου έως το τέλος Σεπτεμβρίου αναμένεται να ανακοινωθεί άμεσα και θα αποτελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, επέκταση και διεύρυνση των προηγούμενων μέτρων χωρίς να αναμένονται οριζόντιες παρεμβάσεις όπως είναι η μείωση του ΕΦΚ ή του ΦΠΑ, όπως έχει απαιτήσει η αγορά.
Όπως επιβεβαίωσε μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, το fuel pass, το οποίο εκτιμάται ότι θα ενεργοποιηθεί εκ νέου από τον ερχόμενο μήνα, θα είναι ενισχυμένο σε σχέση με την προηγούμενη παρέμβαση, τόσο σε ό,τι αφορά τον αριθμό των δικαιούχων (καθώς αναμένεται να διευρυνθεί η εισοδηματική βάση), αλλά και το ποσό της επιδότησης.
«Θα αναλάβουμε κάποιες πρωτοβουλίες ώστε να βοηθήσουμε περισσότερο τους πολίτες στο πεδίο των καυσίμων με βάση τα δημοσιονομικά μας περιθώρια. Η πρόθεσή μας είναι να υπάρξει μια επέκταση για άλλους τρεις μήνες. Θα συζητήσουμε τη διεύρυνση των κριτηρίων και την ενίσχυση αυτών ανάλογα με τις δυνατότητες που έχουμε. Θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε».
Σχετικά με την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης στην αντλία με 0,15 ευρώ το λίτρο, ο υπουργός Οικονομικών, υπογράμμισε ότι «είναι στο πλαίσιο των μέτρων που αξιολογούνται» ενώ υπό συζήτηση είναι το θέμα των επιδοτήσεων στα νησιά και το πώς αυτά θα μπορούσαν να ενισχυθούν με επιπλέον μέτρα εν μέσω της τουριστικής περιόδου. Η τιμή της απλής αμόλυβδης ξεπερνάει τα 2,5 ευρώ σε πολλά πρατήρια της Αττικής ενώ πλησιάζει τα 3 σε άλλα μέρη της Ελλάδας (π.χ. η Φολέγανδρος πουλά στα 2,80).
«Όχι» σε οριζόντιες παρεμβάσεις λέει η αγορά
Αν και ακόμη δεν έχει αποκαλυφθεί το πόσο γενναιόδωρη θα είναι τελικά η δεύτερη αυτή δέσμη μέτρων, η κυβέρνηση φαίνεται για την ώρα να παραμένει σταθερή στη βούληση για ενίσχυση των πιο ευάλωτων νοικοκυριών αποκλείοντας οριζόντιες παρεμβάσεις.
«Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ήταν και παραμένει πολύ υψηλός, η κυβέρνηση αυτή δεν έχει αυξήσει τους φόρους. Οριζόντια μείωση στον ειδικό φόρο καυσίμων δεν θα υπάρξει», ξεκαθάρισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.
Πιο σκληρά μέτρα κατά της παραβατικότητας ζητά η αγορά
Την ώρα που μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων του κλάδου πασχίζει να αντεπεξέλθει στα μειωμένα περιθώρια κέρδους και στην πτώση της ζήτησης, ο αθέμιτος ανταγωνισμός αποτελεί ένα ακόμη αγκάθι που πλήττει τα πρατήρια. Νοθευμένα καύσιμα και πειραγμένες αντλίες χτυπούν και αυτά με τη σειρά τους τους καταναλωτές ενώ οι εκπρόσωποι του κλάδου ζητούν αυστηροποίηση των μέτρων που ήδη ανακοινώθηκαν προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής ανακοίνωσε την πρώτη δέσμη μέτρων (η οποία προβλέπει τη σφράγιση των πρατηρίων που κατέχουν, διακινούν και εμπορεύονται νοθευμένα καύσιμα και τη δημοσιοποίηση των στοιχείων τους. Αυτά περιλαμβάνουν σφράγιση το πρατηρίου από 10 έως 90 ημέρες ανάλογα με την ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων που εντοπίζονται.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών, τα πρόστιμα και τα προσωρινά λουκέτα δεν αποτελούν μακροπρόθεσμη λύση καθώς οι παραβάτες κλείνουν τα πρατήρια και ανοίγουν άλλα με νέα επωνυμία συνεχίζοντας την ίδια τακτική.
Η πρόεδρος ένωσης βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή αναφέρθηκε στις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που έχουν δημιουργηθεί καθώς υπάρχουν πρατήρια τα οποία πωλούν σε διυλιστηριακές τιμές ενώ εξήγησε ότι όσον αφορά στα νοθευμένα καύσιμα, οι διαλύτες έρχονται από τα σύνορα με στόχο να διοχετευθούν σε διάφορα εργοστάσια τα οποία ωστόσο υπό κανονικές συνθήκες χρησιμοποιούν πολύ μικρότερες ποσότητες για να επιτελέσουν τις δραστηριότητές τους. Αξιολογώντας την πρώτη δέσμη μέτρων, σημείωσε ότι το να κλείνει ένα κατάστημα ανάλογα με την ποσότητα του νοθευμένου καυσίμου που θα εντοπιστεί, δεν προκαλεί κάποια ιδιαίτερη ζημιά καθώς, όπως εξήγησε, οι εταιρείες κλείνουν και μετά ξανανοίγουν με άλλες επωνυμίες.