Η μικρή αποκλιμάκωση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 100 δολάρια από τα 110 προοιωνίζεται χαμηλότερες τιμές για τα υγρά καύσιμα στη χώρα, οι οποίες, ωστόσο, αν διατηρηθούν οι παρούσες οικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες, δεν αναμένεται ότι θα ανακουφίσουν αισθητά την τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών.
Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης, η οποία ήδη έχει ενσωματώσει την πτώση που κατέγραψε το πετρέλαιο τις προηγούμενες ημέρες, διαμορφώνεται στα 2,329 ευρώ το λίτρο από τα 3,65 την προηγούμενη εβδομάδα ενώ το πετρέλαιο κίνησης οριακά έπεσε κάτω από τα 2 ευρώ για πρώτη φορά εδώ και μήνες από τα 2,037 την περασμένη εβδομάδα. Οι οδηγοί «γλιτώνουν» μόλις κάποια λεπτά ενώ η υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου ασκεί ανοδικές πιέσεις στις τιμές καθώς η Ελλάδα εισάγει το 99% του πετρελαίου που καταναλώνει.
Οι βραχυπρόθεσμες προβλέψεις παραγόντων της ελληνικής αγοράς τοποθετούν το πετρέλαιο στα 100-110 δολάρια το επόμενο δίμηνο υπονοώντας ότι οι τιμές δεν θα σημειώσουν σημαντική πτώση. Υπό την προϋπόθεση ότι οι τρέχουσες γεωπολιτικές και οικονομικές συνθήκες δεν θα μεταβληθούν, οι τιμές αναμένεται να κινηθούν στα σημερινά επίπεδα με μικρές διακυμάνσεις ενώ πιο θεαματικές αλλαγές θα μπορούσαν να συμβούν από το Σεπτέμβριο οπότε και θα έχει καταστεί πιο ευδιάκριτη η πορεία της ζήτησης αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας γενικότερα.
Με βάση αυτές τις συνθήκες, καταναλωτές και επιχειρήσεις εκτιμάται ότι δεν θα ανακουφιστούν άμεσα από τις υψηλές τιμές (το τελευταίο τετράμηνο η τιμή της αμόλυβδης κινείται πάνω από τα 2 ευρώ ενώ η μέση τιμή του diesel ξεπέρασε τα 2 ευρώ το Μάρτιο για να ακολουθήσει μια πορεία αυξομείωσης και τελικά να καταφέρνει να κινείται πλέον και κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ).
Σύμφωνα με μελέτη του iMEdD Lab, για τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ανά νομό, προκύπτει ότι στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα καταγράφονται σταθερά οι υψηλότερες τιμές της αμόλυβδης, παραμένοντας, σε όλη τη διάρκεια του 2022, πολύ άνω του πανελλαδικού σταθμισμένου μέσου όρου. Στον αντίποδα, μεταξύ άλλων νομών, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καταγράφονται οι συγκριτικά χαμηλότερες τιμές, αν και το κόστος της βενζίνης στους δύο νομούς άγγιξε το πανελλαδικό μέσο κόστος τον Μάρτιο 2022.
Έτσι, ακόμη και μια μικρή πτώση της τιμής θα μπορούσε να πιέσει π.χ. την τιμή των 2,6 ή 2,8 ευρώ που πωλούν σήμερα τα πρατήρια στις Κυκλάδες ή σε άλλα νησιά και αυτό σίγουρα, τουλάχιστον για τη νησιωτική χώρα και τις τουριστικές περιοχές, θα αποτελούσε μια ανάσα εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου.
Οι τιμές παραμένουν υψηλές σε σχέση με τα συγκριτικά στοιχεία της πενταετίας
Στο τέλος Ιουλίου αναμένεται να ανοίξει και η πλατφόρμα για την επιδότηση αγοράς καυσίμων ενώ για το τρίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου-Σεπτεμβρίου θα συνεχίσει να εφαρμόζεται και η έκπτωση των 15 λεπτών για το diesel κίνησης απευθείας στην αντλία για όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές. Η επιδότηση, με βάση τα σημερινά δεδομένα, μπορεί να ρίξει και να διατηρήσει τις τιμές κάτω από τα 2 ευρώ, διατηρώντας την αλλά οι καταναλωτές, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, θα πληρώνουν αισθητά ακριβότερα σε σχέση με ό,τι είχαν συνηθίσει τις προηγούμενες χρονιές (ειδικά αν ληφθεί υπ' όψιν ο προσωρινός χαρακτήρας των μέτρων κατά της ακρίβειας καυσίμων).
Ενδεικτικό της εξέλιξης της τιμής είναι το διάγραμμα της iMEdD Lab, στο οποίο αναδεικνύεται μεταξύ άλλων και η διαφορά ανάμεσα στη μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων και σε εκείνη της αμόλυβδης 100 οκτανίων, η οποία έχει μειωθεί σημαντικά από τον Μάρτιο 2022 και έπειτα, σε σχέση με τη διαχρονική διαφορά τους τα προηγούμενα πέντε χρόνια –στοιχείο που σημαίνει ότι πιθανώς η αύξηση των τιμών δεν είναι αναλογική. Μάλιστα, όπως προκύπτει από την ανάλυση των δεδομένων, το 2022 η ποσοστιαία αύξηση της μέσης τιμής του diesel κίνησης, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, είναι αξιοσημείωτα μεγαλύτερη από την ετήσια μεταβολή της μέσης τιμής της αμόλυβδης βενζίνης. Με τη σειρά της, ήδη από τον Μάρτιο 2021, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων αυξάνεται περισσότερο από όσο αυξάνεται η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 100 οκτανίων συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά κάθε φορά.