Η βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στους δείκτες PISA βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με το ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024.
Υπενθυμίζεται ότι οι Έλληνες μαθητές «πάτωσαν» στις εξετάσεις Pisa του ΟΟΣΑ που διενεργούνται κάθε τρία χρόνια και έχουν καταστεί παγκόσμιο σημείο αναφοράς που εξετάζεται εξονυχιστικά από τις κυβερνήσεις.
Στόχος του υπουργείου είναι η βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών με στόχο τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ έως το 2027.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, μελέτη της διαχρονικής εξέλιξης των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στο PISA και τα ευρήματα της έρευνας σχετικά με τους παράγοντες που συντελούν και διαμορφώνουν αυτές τις επιδόσεις μπορούν να αξιοποιηθούν για την χάραξη βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων πολιτικών με στόχο την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων των μαθητών μας στην Κατανόηση Κειμένου, στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, ώστε να λύνουν σύνθετα προβλήματα, να σκέφτονται κριτικά και να επικοινωνούν αποτελεσματικά. Πολιτικών για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να συνδυάζει υψηλές επιδόσεις και υψηλά επίπεδα ισότητας και να προετοιμάζει όλους τους μαθητές για τις προκλήσεις της πραγματικής ζωής και τη μελλοντική επιτυχία, χωρίς οι προσωπικοί και οι κοινωνικοοιοκονομικοί παράγοντες (φύλο, εθνότητα, οικογενειακό υπόβαθρο) να αποτελούν εμπόδια. Η βελτίωση των επιδόσεων θα σημάνει την ενίσχυση του κύρους και της αυτοπεποίθησης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, των εκπαιδευτικών και κυρίως των μαθητών μας και στην ανάπτυξη κινήτρων για μάθηση και θετικών στάσεων και πεποιθήσεων.
Στην κατεύθυνση αυτή άμεσες παρεμβάσεις αποτελούν:
❖ Συνεργασία με τον ΟΟΣΑ για την παροχή προτάσεων για την ανάπτυξη αποτελεσματικής εκπαιδευτικής πολιτικής και την εισαγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών, που θα επικεντρώνονται σε τρεις κύριους τομείς πολιτικής και πρακτικής:
- Μαθησιακά περιβάλλοντα, λειτουργία σχολείων και οργάνωση της εργασίας των εκπαιδευτικών
- Χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στη σχολική εκπαίδευση
- Οικοδόμηση ισχυρότερων θεμελίων για την Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα.
❖ Παρεμβάσεις προσαρμογών στα Προγράμματα Σπουδών, το εκπαιδευτικό υλικό, τις διδακτικές και μαθησιακές πρακτικές (θα εισαχθούν τεστ, ερωτήσεις, ασκήσεις και δραστηριότητες ανάλογες με τις προτεινόμενες στο PISA, εξοικείωση των μαθητών με τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων σε περιβάλλοντα προσομοιώσεων, έμφαση στους «εγγραμματισμούς» όπως ορίζονται στο PISA).
❖ Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη λογική των εγγραμματισμών του PISA και στο εκπαιδευτικό υλικό που θα παραχθεί
❖ Ψηφιακές παρεμβάσεις (Ανάπτυξη πλατφόρμας για εκπαιδευτικό περιβάλλον προσομοίωσης ανάλογο με του PISA, δημιουργία ειδικού ιστότοπου για τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς).
❖ Παρεμβάσεις οργανωτικής φύσης και εξοπλισμός (οργάνωση και στελέχωση μονάδας ΙΕΠ, εξοπλισμός των εργαστηρίων των σχολείων του δείγματος με τους απαραίτητους ΗΥ, στήριξη εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών)
❖ Παρεμβάσεις ενημέρωσης μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, ιδιαίτερα στα σχολεία του δείγματος.