Το μοντέλο της υποπαραχώρησης συγκεκριμένων λιμενικών υπηρεσιών πιθανόν σε έναν επενδυτή, που θα αφορά τον τομέα της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, προκρίνεται σύμφωνα με πληροφορίες για το λιμάνι του Κατακόλου και της Πάτρας.
Για το θέμα της αξιοποίησης των δύο λιμένων έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός πρόσληψης νομικού, χρηματο-οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, προκειμένου να αποφασιστεί αν η υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων στα δύο λιμάνια θα αξιοποιηθεί από έναν ιδιωτή επενδυτή ή το καθένα ξεχωριστά ή ένας ενδιάμεσος συνδυασμός.
Στόχο, ωστόσο, αποτελεί η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια.
Σύμφωνα με στελέχη της λιμενικής αγοράς η απόσταση των δύο λιμένων, που χαρακτηρίζονται διεθνούς ενδιαφέροντος, αναμένεται να μειωθεί κατά πολύ μετά και την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργου. Έτσι, θα μπορούσε να υπάρξει μια συνδυασμένη αξιοποίηση από τον ίδιο επενδυτή.
Στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας αναφέρουν ότι οι δύο λιμένες μπορούν να αποκτήσουν ισχυρό brade name στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού (σκάφη αναψυχής), καθώς με την παράδοση του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος οι επισκέπτες θα μπορούν να επισκεφθούν με ασφάλεια και χωρίς καθυστέρηση τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας, παράλληλα να περιηγηθούν στην εμπορική αγορά της Πάτρας αλλά και να κατευθυνθούν οδικώς αν το επιθυμούν για εκδρομή και στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.
Σημείωσαν ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπου το τελευταίο διάστημα η κρουαζιέρα έχει αυξητική στάση χάριν στη στενή συνεργασία της διοίκησης του λιμένα με τους φορείς της πόλεις αλλά και της εξωστρέφειας που ακολουθεί η διοίκηση του λιμένα τα τελευταία χρόνια διαφημίζοντας το συγκεκριμένο προϊόν στη διεθνή αγορά.
Σημειώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος είναι μήκους 75 χιλ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Αναμένεται ένα κομμάτι του να δοθεί στην κυκλοφορία το καλοκαίρι του 2025, με το υπόλοιπο να είναι έτοιμο στα τέλη 2025 - αρχές 2026.
Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος για το master plan
Ήδη πάντως το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που αφορά το master plan για το λιμάνι της Πάτρας βρίσκεται στην τελική ευθεία και στην ολοκλήρωση των υπογραφών από τα συναρμόδια υπουργεία πριν πάρει και την τελική έγκρισή του από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στο master plan καθορίζονται τα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα, οι χρήσεις γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις, τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα.
Μετά την έγκριση του εν λόγω προεδρικού διατάγματος που αφορά τον σχεδιασμό του λιμένα και από το Συμβούλιο της Επικρατείας εξασφαλίζεται πλέον το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠΑ στο εγγύς μέλλον, έναντι οποιασδήποτε αίτησης ακύρωσης από δικαστική προσφυγή.
Θα είναι το τρίτο λιμάνι της χώρας μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη που θα έχει ένα οργανωμένο σχέδιο ανάπτυξης προς όφελος της τοπικής κοινωνίας αλλά και του μελλοντικού ιδιώτη επενδυτή στην περίπτωση που αποφασιστεί και η παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.
Το προεδρικό διάταγμα, προτείνεται μετά τη θετική γνωμοδότηση επι του σχεδίου ανάπτυξης (master plan) από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και την έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας .
Τι προβλέπεται
Πάντως ανεξάρτητα με την όποια απόφαση ισχύσει για τους δύο λιμένες, το master plan για το λιμάνι της Πάτρας, προβλέπει τη δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής, τη δημιουργία και εκμετάλλευση τερματικού σταθμού κρουαζιέρας ενώ προβλέπει και την επέκταση του εμπορικού λιμένα στα νότια κατόπιν ολοκλήρωσης των επιχώσεων και των εργασιών διαμόρφωσης επιφανείας 63.560 τμ.
Το έργο της μαρίνας σκαφών αναψυχής θα είναι μεταξύ της προβλήτας Αγίου Νικολάου και της προβλήτας 'Αστιγγος. Θα δημιουργηθούν 212 θέσεις για σκάφη από 12 έως 50 μέτρα, ενώ θα είναι μία «έξυπνη» και περιβαλλοντικά φιλική μαρίνα, ανοιχτή για τους πολίτες της Πάτρας. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από το συγκεκριμένο σημείο κάποια σκάφη αλλά είναι μια υποτυπώδης διαχείριση. Στο χώρο δίπλα από το έργο της ανάπτυξη της Μαρίνας Mega Yachts θα είναι το υδατοδρόμιο των υδροπλάνων που θα λειτουργεί και υποστηρικτικά και προς τη Μαρίνα των σκαφών αναψυχής. Είναι το πρώτο υδατοδρόμιο έτοιμο προς χρήση ενώ αναμένεται η πλήρη λειτουργία των υδροπλάνων όταν θα έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο σε Κεφαλονιά Ιθάκη και Ζάκυνθο.
Σημειώνεται επίσης ότι το λιμάνι της Πάτρας θα έχει όλες τις προβλεπόμενες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων με σταθμό εξυπηρέτησης επιβατών.
Ο λιμένας διαθέτει τα κρηπιδώματα και τα βυθμίσματα ώστε να μπορεί να υποστηρίξει και μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν στη Μεσόγειο.
Στο σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα προβλέπονται επίσης τρεις δεξαμενές lng που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες πλοίων της ακτοπλοΐας που θα το χρησιμοποιούν ως εναλλακτικό καύσιμο.
Το συγκεκριμένο έργο θα γίνει σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας.
Η εμπορική χρήση του εμπορικού λιμένα δεν έχει ακόμα αποφασιστεί ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες αναφέρουν ότι πληροί τις προδιαγραφές προκειμένου αν αποφασιστεί να αποτελέσει το χώρο υποστηρικτικής βάσης για έρευνα και δραστηριότητα υδρογοναθράκων.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ζώνη της ακτοπλοϊας στο νότιο λιμένα επιφανείας 358.371 τμ θα παραμείνει υπο την εποπτεία του Οργανισμού Λιμένα Πατρών.
Σημειώνεται ότι το 2023 από το λιμάνι της Πάτρας διακινήθηκαν με πλοία της ακτοπλοΐας για προορισμούς του εξωτερικού,365.346 επιβάτες,ενώ σε εσωτερικούς προορισμούς 176.734 επιβάτες.
Μέσω του λιμένα διακινήθηκαν εξάλλου την ίδια περίοδο 89.970 οχήματα και 83.055 φορτηγά για προορισμούς εκτός Ελλάδος και 38.725 οχήματα και 2.887 φορτηγά σε εσωτερικούς προορισμούς. Αναφορικά με τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι το 2023 διακινήθηκαν για διάφορους προορισμούς 12.622 εμπορευματοκιβώτια ενώ τα φορτία χύδην ξηρού φορτίου σε όγκους άγγιξαν τους 302.117 τόνους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ