Κατακόρυφη αύξηση των συναλλαγών με «πλαστικό χρήμα» την τελευταία διετία, μετά την επιβολή των Capital Controls διαπιστώνει ο κ. Νίκος Καμπανόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Visa για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία . Μιλώντας στο insider.gr o κ. Καμπανόπουλος τονίζει ότι και μετά την άρση των Capital Controls,αναμένεται ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να «γυρίζουν την πλάτη» στα μετρητά, προτιμώντας το πλαστικό χρήμα και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές λόγω της ευκολίας που παρέχουν.
Παράλληλα, εστιάζεται στο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Visa, το οποίο ανανεώθηκε πρόσφατα και για το 2017 με δωρεές ύψους 1 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν δύο χρόνια μετά την επιβολή των capital controls, πώς έχει αλλάξει η σχέση του Έλληνα με το πλαστικό χρήμα;
Πριν από δύο χρόνια τα capital controls έδωσαν την ώθηση στους καταναλωτές να μάθουν το πλαστικό χρήμα και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές γενικότερα. Σε σημείο που η χρήση, των καρτών μέσα σε μια διετία έχει υπερδιπλασιαστεί, ο αριθμός των συναλλαγών έχει αυξηθεί τρεις φορές από το 2015. Και όταν γίνει η άρση των capital controls -που εύχομαι να γίνει το συντομότερο δυνατόν- ο κόσμος θα έχει πλέον εξοικειωθεί με το πλαστικό χρήμα και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές βλέποντας την ευκολία που παρέχουν.
Σημαντικό ρόλο έχει παίξει και η αύξηση αποδοχής των καρτών, ακόμη και σε μη παραδοσιακά περιβάλλοντα. Για παράδειγμα πολλά περίπτερα σήμερα έχουν τερματικά. Μπορείς να πληρώσεις δηλαδή ακόμη και για ένα κουτάκι τσίχλες ή καραμέλες με την κάρτα σου. Στο σούπερ μάρκετ η χρήση ήταν αρκετά αυξημένη, και πριν τα capital controls και τώρα έχει γίνει ακόμη μεγαλύτερη.
Βλέπετε και αύξηση ως προς τη χρήση των καρτών και μέσω Διαδικτύου;
Αλλάζει το τοπίο και εδώ. Στις πρώτες μέρες των capital controls, στους πρώτους μήνες μάλλον, το e-commerce στο εξωτερικό είχε χτυπηθεί λόγω των περιορισμών και είχε ευνοηθεί το περιβάλλον του e-commerce στην Ελλάδα. Με την άρση κάποιων περιορισμών το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται με την ίδια ταχύτητα και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, καθώς ο κόσμος βλέπει πλέον ότι είναι πιο εύκολο και μπορεί με ασφάλεια να χρησιμοποιεί τις κάρτες του για αγορές στο Διαδίκτυο. Και σίγουρα είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Πολλά περιβάλλοντα σήμερα παρέχουν τη δυνατότητα πληρωμών online, από σούπερ μάρκετ, από ταχυφαγεία μέχρι delivery. Βέβαια πολλοί πληρώνουν ακόμη μετρητά, με την παράδοση των προϊόντων, αλλά εκεί είναι ένα κομμάτι το οποίο προσπαθούμε εμείς να αλλάξουμε, προωθώντας πληρωμή μέσω του mPOS, του φορητού τερματικού το οποίο έρχεται στο σπίτι και μπορείς εκεί να πληρώσεις με την κάρτα σου.
Από την άλλη έχουμε έναν αντίλογο, από την πλευρά των εμπόρων, οι οποίοι παραπονούνται για αρκετά ψηλές προμήθειες από τις τράπεζες.
Θεωρώ ότι οι προμήθειες στην Ελλάδα έχουν πέσει αρκετά. Οι έμποροι θα πρέπει να δουν και το θετικό μέρος της αποδοχής καρτών καθώς ανοίγει μια νέα ευκαιρία γι’ αυτούς, που δεν είχαν πριν. Ο πελάτης μπορεί να αγοράσει επιπλέον πράγματα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις άτοκες δόσεις για να ξοδέψει πιο πολλά λεφτά στο μαγαζί τους, έχει τα loyalty προγράμματα τα οποία τον επιβραβεύουν, οπότε πρέπει να δούμε και τα οφέλη, όχι μόνο το κόστος των συναλλαγών.
Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο όσον αφορά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και το πλαστικό χρήμα είναι αυτό της καινοτομίας με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Πώς βλέπετε την αποδοχή τους και πώς θεωρείτε ότι μπορεί να προχωρήσει αυτή η διαδικασία;
Γενικότερα η Ευρώπη ήταν πιο γρήγορη από τον υπόλοιπο κόσμο στο κομμάτι των ανέπαφων συναλλαγών. Και βέβαια και στην Ελλάδα έχουμε εξελιχθεί πάρα πολύ, καθώς πάνω από το 75% των τερματικών σήμερα έχουν τη δυνατότητα ανέπαφων συναλλαγών. Και πάνω από τις μισές κάρτες VISA έχουν τη δυνατότητα ανέπαφων συναλλαγών. Έτσι βλέπουμε τον κόσμο να χρησιμοποιεί την κάρτα του ανέπαφα πλέον, χωρίς να χρειάζεται να τη δώσει στον ταμία για να κάνει συναλλαγή. Το ότι εξοικειωνόμαστε με αυτόν τον τρόπο πληρωμής και το ότι υπάρχει αποδοχή στα καταστήματα είναι το επόμενο φυσικό βήμα για mobile πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων φορητών συσκευών, όπως είναι τα wearables, είτε αυτά είναι βραχιόλια, δαχτυλίδια, ρολόγια ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να προκύψει.
Σε αυτό το κομμάτι πάντως, πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι για να γίνει κάτι τέτοιο πραγματικά κοινής αποδοχής θα χρειαστεί να υπάρχει μια υπηρεσία πολύ πιο οικεία στον κόσμο που να δέχεται τέτοιου είδους συναλλαγές, όπως για παράδειγμα το Μετρό. Βλέπετε να γίνεται κάτι τέτοιο στην Ελλάδα;
Προσπαθούμε να έρθουμε σε συνεννόηση και με το Μετρό για την αποδοχή ανοιχτού συστήματος πληρωμών. Το σύστημα το οποίο έχει υλοποιηθεί σήμερα είναι κλειστού κυκλώματος. Πάλι θα πρέπει να αγοράσεις με κάρτα ή μετρητά το εισιτήριο για να το χρησιμοποιήσεις στο Μετρό. Όμως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και από άλλα περιβάλλοντα, όπου οι ανέπαφες συναλλαγές είναι σημαντικές, όπως π.χ τα διόδια. Η έλευση με τη χρήση κάρτας, χωρίς να χρειάζεται να πληρώσεις μετρητά, θα διευκολύνει ακόμα πιο πολύ τους ταξιδιώτες. Αλλά γενικότερα, όσο οι κάρτες γίνονται contactless και παρέχουν αυτή τη δυνατότητα και όσο μεγαλώνει και η αποδοχή σε νέα περιβάλλοντα η ζήτηση και η χρήση θα αυξάνονται.
Το τελευταίο διάστημα από την πλευρά της Visa έχουμε δει μια σειρά από ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα αυτό;
Το πρόγραμμα ξεκίνησε πέρυσι τον Φεβρουάριο όπου κάναμε την πρώτη δωρεά ύψους 1 εκατ. ευρώ μαζί με τις τράπεζες σε 15 οργανισμούς. Για φέτος, θα δωρίσουμε άλλο ένα εκατομμύριο σε άλλους 15 οργανισμούς, σε συνεργασία και πάλι με τις ελληνικές τράπεζες.
Τα πράγματα στη χώρα μας είναι δύσκολα, η οικονομία δεν πάει καλά, υπάρχουν μεγάλες ανάγκες, ο κόσμος έχει ανάγκες, υπάρχουν οργανισμοί όπως αυτοί που υποστηρίζουμε που προσπαθούν να παρέχουν ένα αίσθημα ασφάλειας στους συνανθρώπους μας, παρέχοντάς τους μια βασική διαβίωση με την εξασφάλιση τροφής, στέγης, περίθαλψης και απασχόλησης. Γι΄αυτό θεωρήσαμε καθήκον μας να βοηθήσουμε τους συγκεκριμένους φορείς και την κοινωνία που το ‘χουν τόσο ανάγκη. Στόχος μας ήταν και είναι να ενισχύσουμε το έργο των οργανισμών που βρίσκονται κοντά στα παιδιά, στους ανθρώπους με αναπηρία, τους ανέργους, τους άστεγους.
Υπάρχουν πολλοί άνεργοι στην Ελλάδα, υπάρχουν πολλοί άστεγοι, οι οποίοι βοηθούνται από αυτούς τους οργανισμούς. Έτσι, με τα χρήματα που δώσαμε, μπόρεσαν και αρκετοί συνάνθρωποί μας να βρουν εργασία και να απασχοληθούν μέσω αυτών των οργανισμών. Ένας από τους οργανισμούς με τον οποίο συνεργαζόμαστε προσπαθεί να βρει εργασία σε νέους άνεργους ανθρώπους μέσω άλλων κοινωνικών εταίρων. Για κάποιους από αυτούς επεκτείνεται η απασχόλησή τους και μετά τη λήξη του προγράμματος. Οπότε είναι σημαντικό το ότι και εμείς βοηθάμε στο να βρουν δουλειά κάποια νέα παιδιά.
Στην πρώτη φάση του προγράμματος βοηθήθηκαν περίπου 300.000 άνθρωποι.
Οι 15 οργανισμοί που θα υποστηριχθούν φέτος είναι το Χαμόγελο του Παιδιού, τα Παιδικά Χωριά SOS, η Κιβωτός του Κόσμου, το Μαζί για το Παιδί, οι Γιατροί του Κόσμου, ο Δεσμός, το Περπατώ, ΕΛΕΠΑΠ, το Ορφανοτροφείο Θηλέων Μέλισσα στη Θεσσαλονίκη, η Praksis, το Εργαστήρι Λίλιαν Βουδούρη, το Παιδικό Χωριό Φίλυρο στη Θεσσαλονίκη, η Σχεδία, ο οργανισμός Αντιμετώπισης Παιδικού Τραύματος και η Γέφυρα Ζωής.