Διαβατήριο με «σφραγίδα αξιοπιστίας» δίνει η Eurobank στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις από την Ελλάδα και την Κύπρο, οι οποίες μπορούν να βρίσκουν διεθνείς συνεργάτες - πελάτες σημαντικών τραπεζών - από 22 χώρες μέσω του παγκόσμιου δικτύου Trade Club Alliance.
Η Eurobank «οραματίστηκε» στην αρχή της κρίσης μια πύλη εξόδου από αυτή, μια πύλη με οδηγό την εξωστρέφεια ως μοναδική λύση για επάνοδο στην ανάπτυξη. Έτσι σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε το Exportgate, μια πλατφόρμα υποστήριξης των ελληνικών εξαγωγών, που οδήγησε την Eurobank στην πρώτη παγκόσμια πύλη διασύνδεσης επιχειρήσεων διεθνώς.
Την άνοιξη του 2017 η προσπάθεια αυτή κατέληξε σε μια σημαντική στρατηγική συνεργασία με τον ισπανικό κολοσσό Banco Santander και παρέχει πρόσβαση στο Club για ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις. Είναι μια πρωτοβουλία που κατόρθωσε να εξασφαλίσει τη συμμετοχή οκτώ τραπεζικών ομίλων με παγκόσμια παρουσία.
«Πρόκειται για κάτι εντελώς καινούργιο και μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο», επισημαίνει ο κ. Θάνος Ντάφλος, επικεφαλής i-Services του Τομέα Global Transaction Banking της Eurobank και ένας εκ των πρωτεργατών της πρωτοβουλίας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο insider.gr.
Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος της Τράπεζας είναι να ενισχύσει την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας –η οποία είναι, όπως υποστηρίζει, η βασική απάντηση που μπορούμε να προτάξουμε στην κρίση για δυναμική ανάκαμψη. «Θεωρώ ότι μια χώρα σαν τη δική μας θα έπρεπε να αντλεί τουλάχιστον το 45% του ΑΕΠ της από τις εξαγωγές, έναντι 29-30% που είναι σήμερα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
(Φωτ. από αριστερά προς δεξιά) Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, επικεφαλής Global Transaction Banking, Eurobank. Jon Barañano Gaviña, Global head of non-Financial Services & Πρόεδρος του Trade Club Alliance, Θάνος Ντάφλος, Επικεφαλής i-Services, Global Transaction Banking, Eurobank
Η Eurobank αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Trade Club –μαζί με τη Banco Santander– και έχει εξασφαλίσει την αποκλειστικότητα στην Ελλάδα και την Κύπρο. Όπως εξηγεί ο κ. Ντάφλος, η Eurobank αναζήτησε συνεργάτη και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά τον βρήκε στη Banco Santander, η οποία διαθέτει την τεχνογνωσία που απαιτεί ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα.
Ομολογεί, ωστόσο, δεν ήταν καθόλου εύκολο για μια ελληνική τράπεζα εν μέσω κρίσης –και capital controls– να υπερκεράσει τα εμπόδια και να γίνει «συνέταιρος» μιας από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές τράπεζες –κάτι που καθιστά το επίτευγμα αυτό ακόμη πιο σπουδαίο. Οι διαδικασίες ελέγχων και κανονιστικής συμμόρφωσης ήταν πολύμηνες αλλά ολοκληρώθηκαν με επιτυχία στο τέλος του προηγούμενου έτους, όταν Eurobank και Banco Santander «έδωσαν τα χέρια».
Έκτοτε, στο πρώτο παγκόσμιο ψηφιακό δίκτυο διεθνούς εμπορίου έχουν εισχωρήσει η σκανδιναβική Nordea, η Attijariwafa από ΒΔ Αφρική, η βελγική KBC και του 2017 αναμένεται να επεκταθεί σε περισσότερες από 30 χώρες, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα αγορών στόχων, όπως ΗΠΑ, Κίνα, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Πολωνία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, Νορβηγία, Δανία κ.λπ..
Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο Trade Club
Περισσότερες από 11.000 εγκεκριμένες επιχειρήσεις καταχωρήθηκαν ήδη στο Trade Club και ο στόχος τα επόμενα χρόνια είναι να αυξηθούν σε πάνω από 80.000. Από την Ελλάδα, μέσα σε τρεις μήνες λειτουργίας, συμμετέχουν 180 περίπου επιχειρήσεις - πελάτες της Eurobank, η οποία εγγυάται για τη φερεγγυότητα και την αξιοπιστία τους.
«Δεν βιαζόμαστε να βάλουμε επιχειρήσεις στο Δίκτυο, καθώς αυτό διέπεται από εναρμονισμένες παραμέτρους για όλες τις τράπεζες και αυτός ακριβώς είναι ο πυλώνας της πύλης: Ως Τράπεζα εγγυόμαστε για την αξιοπιστία των πελατών μας. Το δυνατό σημείο του Trade Club είναι ο παράγοντας “εμπιστοσύνη”», σημειώνει ο κ. Ντάφλος.
Όσον αφορά στις προϋποθέσεις για να ενταχθεί μια επιχείρηση, αυτή θα πρέπει να αποτελεί υφιστάμενο πελάτη της τράπεζας που την προτείνει, εν προκειμένω για την Ελλάδα και την Κύπρο, πρέπει να είναι πελάτης της Eurobank –έστω και εάν δεν διατηρεί επί του παρόντος κάποια πιστωτική γραμμή. «Το σημαντικό είναι να είναι bankable –δηλαδή να είμαστε διατεθειμένοι να την υποστηρίξουμε με τραπεζικές υπηρεσίες και χρηματοδοτικά εργαλεία», εξηγεί.
Η διαδικασία για όλες τις τράπεζες που συμμετέχουν στο Club είναι να προεπιλέγουν τους πελάτες τους που πληρούν τα κριτήρια και να τους προσεγγίζουν, παρουσιάζοντάς τους τα προνόμια της συμμετοχής στην παγκόσμια πύλη εμπορίου.
Οφέλη για όλους
Ένας επιχειρηματίας που πληροί τις προϋποθέσεις να συμμετέχει στο Club θα πρέπει να φτιάξει αρχικά την καρτέλα του και κατόπιν θα μπορεί να περιηγηθεί στην πύλη αναζητώντας συνεργάτες με βάση τη δασμολογική του κλάση. Και το ίδιο το σύστημα, όμως, προτείνει υποψήφιους συνεργάτες από τη χώρα αναζήτησης οι οποίοι ταιριάζουν στο προφίλ της επιχείρησης. Επιπλέον, ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας είναι σε θέση να γνωρίζει ότι έχει να κάνει με «επώνυμους συνομιλητές», οι οποίοι έχουν περάσει τα δύσκολα τεστ της τράπεζάς τους.
Το όφελος για την τράπεζα, σύμφωνα με τον κ. Ντάφλο, είναι διπλό: καταρχάς με τα κατάλληλα χρηματοοικονομικά εργαλεία διεθνούς εμπορίου είναι σε θέση να μετατρέπει τον κίνδυνο εταιρείας-πελάτη σε κίνδυνο τράπεζας (αφού η τράπεζα εγγυάται/υποστηρίζει χρηματοοικονομικά τους πελάτες που έχει προτείνει) και ταυτόχρονα διευρύνει το δίκτυο των πελατών της και δημιουργεί ευκαιρίες χρηματοδότησης με επίκεντρο την εξωστρέφεια –η οποία, σύμφωνα με τη Eurobank, είναι και η «συνταγή» για την ανάκαμψη της οικονομίας μας.
Η Eurobank «πατά γερά» στα θεμέλια του Exportgate
Η πρωτοβουλία της Eurobank δεν ήταν τυχαία: ήδη η τράπεζα είχε οραματιστεί από το 2009 μια ολοκληρωμένη πύλη διεθνούς εμπορίου –ένα όραμα που βρήκε σάρκα και οστά στο εργαλείο Exportgate το 2012.
Περισσότερες από 2.000 ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν εγγραφεί μέλη στο Exportgate απολαμβάνουν δωρεάν πρόσβαση σε πληροφόρηση για πάνω από 180 χώρες με τη μορφή εκθέσεων (κλαδικών και άλλων) ταξινομημένων με δασμολογική κλάση. Επίσης, παρέχονται όλες οι πληροφορίες που χρειάζεται μια μικρομεσαία επιχείρηση που σκέφτεται να επεκταθεί στο εξωτερικό, όπως κόστη, δασμοί, καθώς και γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Αυτά τα χαρακτηριστικά άλλωστε, είναι που κατάφεραν να χτίσουν ένα αυτόνομο band name για το Exportgate, εξασφαλίζοντας στη Eurobank διεθνή αναγνωρισιμότητα και είναι ενδεικτικό ότι 1,2 εκατ. επισκέπτες έχουν περιηγηθεί στο exportgate, το 70% των οποίων προέρχεται από το εξωτερικό, γεγονός που καταδεικνύει παράλληλα το ενδιαφέρον που υπάρχει διεθνώς για ελληνικά προϊόντα. Κάτι που τόσο η Eurobank, όσο και –κυρίως- οι πελάτες της, περιμένουν να εκφρασθεί στην πράξη μέσω του Trade Club Alliance, ανοίγοντας κυριολεκτικά τον κόσμο για τα ελληνικά και κυπριακά προϊόντα.