Σε έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και του ΕΛΙΑΜΕΠ που παρουσιάστηκε στο Βήμα (16-02-2018) το 63,5% θεωρούσε πως αν δεν υπάρξει συμφωνία για σύνθετη ονομασία, τότε θα καταλήξουμε να αναγνωριστεί FYROM με το όνομα Μακεδονία. Την ίδια στιγμή το 71, 5% δεν θέλει καμία λύση σύνθετης ονομασίας. Το ίδιο ουσιαστικά «βροντοφώναξαν «εθνικά υπερήφανοι και οι συγκεντρωθέντες στα ανά τη χώρα συλλαλητήρια για το Μακεδονικό. Όλοι αυτοί φαίνεται να προτιμούν το σκέτη Μακεδονία ή το όσο χειρότερα τόσο χειρότερα. Εξάλλου η άγνοια δεδομένων σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού φαίνεται και στην απάντηση όπου μόνο ένας στους τέσσερεις γνωρίζει ότι οι κάτοικοι της FYROM είναι στην πλειοψηφία τους χριστιανοί. Οι περισσότεροι νομίζουν ότι είναι μουσουλμάνοι.
Πολλοί μιλούν για την ανάγκη σεβασμού στην ευαισθησία των πολιτών που παρευρέθησαν στο προηγούμενα συλλαλητήρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης και στα πιο πρόσφατα σε 24 πόλεις. Αν με το σεβασμό στην ευαισθησία εννοούν σεβασμό στη γνώμη των συγκεντρωθέντων, συμφωνώ απόλυτα. Αλλά σεβασμό για παράδειγμα άξιζαν και οι εκατοντάδες χιλιάδες που το 1914 σ’ όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ζητούσαν πόλεμο και μετά μετρούσαν τους νεκρούς τους. Σεβασμό αξίζουν όσοι ψήφισαν Brexit. Όσοι ψήφισαν τους αντιπολιτικούς στην Ιταλία. Όσοι ψήφισαν Όχι στο ελληνικό δημοψήφισμα. Όσοι σε Γαλλία και Ολλανδία απέρριψαν το ευρωσύνταγμα. Κανένας όμως απ’ όλους αυτούς παρά τον σεβασμό που αξίζει, δεν είχε δίκιο. Ψήφισαν προφανώς σε βάρος του συμφέροντός τους.
Σεβασμό αξίζει κάθε γνώμη, εκτός εκείνης που προτρέπει σε βίαιες ενέργειες ή αυτής που προσβάλλει άλλους πολίτες λόγω της διαφορετικής τους γνώμης, φύλου, φυλής, χρώματος, σεξουαλικού προσανατολισμού και εθνότητας. Αυτός ο σεβασμός δεν σημαίνει όμως και συναίνεση στον ανορθολογισμό. Οι συγκεντρωμένοι ζητούν μη λύση, όπως μη λύση ζητούσαν και αυτοί που μέσα από τη σημερινή κυβέρνηση τορπίλισαν τις τελευταίες συνομιλίες για το Κυπριακό. Όλοι αυτοί κάθε λίγο και λιγάκι ζητούν μη λύσεις με αντάλλαγμα ένα καλαματιανό στην Πλατεία Συντάγματος.
Μήπως όμως δεν ήταν μόνο συγκεντρώσεις υπέρ της μη λύσης, αλλά και διαμαρτυρίες κατά της κυβέρνησης; Κατανοώ την αγανάκτηση που έχει προκαλέσει στον κόσμο η «πρώτη φορά κυβέρνηση αγανακτισμένων», αλλά αυτές οι συγκεντρώσεις θα γίνονταν υπό οποιανδήποτε κυβέρνηση, ακόμη και την ιδανικότερη να είχαμε. Έχει γίνει αυτό παλιότερα.
Ο ορθός λόγος με κανένα τρόπο δεν πρέπει να υποχωρεί στις σειρήνες του αντιπολιτικού αντισυστημισμού. Οφείλει να γίνεται κυματοθραύστης αυτού του ανορθολογικού κύματος. Καλείται να απαντήσει με τα λόγια του Ευάγγελου Βενιζέλου: «Πατριώτης είσαι όταν χειρίζεσαι τα θέματα στο εξωτερικό έναντι τρίτων, έναντι ξένων, έναντι των συνομιλητών σου, οι οποίοι έχουν διαφορετική αντίληψη».
Μπορούμε όμως να περιμένουμε από μερικούς να καταλάβουν αυτή την αναφορά του Ευάγγελου Βενιζέλου, όταν ακόμη και κάποιοι που ομνύουν στον φιλελευθερισμό και τον ορθολογισμό, γράφουν ανοησίες όπως αυτή εδώ; «Θα πρέπει να αντιληφθούμε πως το Μακεδονικό ζήτημα ήταν, εν πολλοίς, δημιούργημα της Αριστεράς. Και λύθηκε επειδή ηττήθηκε η Αριστερά». Όσοι ξέρατε ότι από τον 19ο αιώνα «κυκλοφορούν άφθονοι χάρτες με αντικρουόμενες εκδοχές για το μέλλον της Μακεδονίας»,[1] όπου κάθε μια χώρα διεκδικούσε, από τη δική της πλευρά, τον ίδιο γεωγραφικό χώρο, ξεχάστε αυτές τις αριστερές ιδεοληψίες. Το Μακεδονικό το δημιούργησε η Αριστερά.
Και μετά αφού ο φανατισμός σας σας οδηγήσει, για παράδειγμα, στο να ταυτίσετε τον ναζισμό με οποιαδήποτε ακραία συμπεριφορά, ακυρώνοντας έτσι τη μοναδικότητα του Ολοκαυτώματος, συνεχίστε να μιλάτε για τον φανατισμό του ΣΥΡΙΖΑ και των αγανακτισμένων. Και συνεχίστε να αγωνιάτε για τις ανησυχίες των συγκεντρωθέντων κατά της λύσης στο Μακεδονικό. Εξάλλου το είπατε: Το Μακεδονικό το δημιούργησε η Αριστερά. Ας λύσει και το «σκοπιανό» τώρα αυτή. Κάθε χώρα έχει τους «φιλελεύθερους» που της αξίζουν.
Όσοι πάλι «σοσιαλδημοκράτες» αυτή τη φορά επικαλείστε το άρθρο 11 του Συντάγματος για την ελευθερία του συνέρχεσθαι για να δικαιολογήσετε την παρουσία σας στις συγκεντρώσεις, είστε σίγουροι πως άρθρο 11 δεν έχουν και οι άλλοι λαοί; Κατά τα άλλα δεν είστε ούτε εθνικιστές ούτε ακροδεξιοί. Κατά της πραγματικότητας και των γεγονότων όμως; Για ψάξτε λίγο αυτό. Αλλά είπαμε κάθε λαός έχει και τους σοσιαλδημοκράτες που του αξίζουν.
Να γιατί δεν πήγα στο συλλαλητήριο.
[1] Καρπόζηλος Κωστής και Χριστόπουλος Δημήτρης., 10 και 1 ερωτήσεις και απαντήσεις για το Μακεδονικό, Πόλις, 2018 , σελ. 29-30