Νέους κανόνες στο πεδίο της κατανάλωσης διεθνώς δημιουργούν οι αρχές της βιωσιμότητας που υιοθετούνται συνεχώς από ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις αλλά και καταναλωτές, με στόχο την υιοθέτηση πιο φιλικών προς το περιβάλλον και την πράσινη ανάπτυξη πρακτικών.
Παρά το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον που συναντάται σε παγκόσμιο επίπεδο και το οποίο μεταφράζεται σε πρωτόγνωρες αυξήσεις για την τσέπη των καταναλωτών, ακόμη και για τα είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι τα τρόφιμα, το τελευταίο διάστημα διαφαίνεται όλο και πιο ισχυρή η ανάγκη του καταναλωτικού κοινού να στραφεί σε αγορές με βάση τα πρότυπα της βιωσιμότητας.
Όπως αναφέρουν σε πρόσφατη μελέτη τους η εταιρεία ερευνών IRI και το NYU Stern Center for Sustainable Business (CSB), η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από μερικά 24ωρα, η βιωσιμότητα καθοδηγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τον κλάδο των ταχείας κυκλοφορίας καταναλωτικών αγαθών, γνωστών και ως καταναλωτικών συσκευασμένων αγαθών (CPG), όπως τα τρόφιμα, τα ποτά και τα είδη καθαρισμού.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 77% των καταναλωτών εκτιμούν ότι οι αρχές της βιωσιμότητας είναι πολύ σημαντικές κατά τη διαδικασία πραγματοποίησης των αγορών τους και δη την επιλογή συγκεκριμένων προϊόντων – ένα ποσοστό αυξημένο κατά 8% σε σχέση με το 2021. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις των βιώσιμων προϊόντων «τρέχουν» κατά 2,7 φορές ταχύτερα έναντι των συμβατικών – παραδοσιακών προϊόντων, αντιστοιχώντας μάλιστα στο ένα τρίτο της ανάπτυξης των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης, παρά την αυξημένη πολλές φορές τιμή τους κι ενώ η ακρίβεια επελαύνει στις περισσότερες χώρες του πλανήτη.
Μάλιστα τα τελευταία χρόνια, η άνοδος των μεριδίων αγοράς των βιώσιμων προϊόντων ολοένα και αυξάνεται. Από 13,7% το 2015 πλέον αγγίζουν το 17% επί του συνόλου των πωλήσεων των ταχείας κυκλοφορίας καταναλωτικών αγαθών. Το 2019 το μερίδιο αγοράς τους αντιστοιχούσε σε 16,1% και το 2020 - χρονιά κατά την οποία ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού - σε 16,8%.
Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν προϊόντα με βιώσιμα χαρακτηριστικά
Όπως προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της εν λόγω έρευνας, ο βασικός λόγος - σε ποσοστό 44% - για τον οποίον οι καταναλωτές επιλέγουν προϊόντα που υιοθετούν τις αρχές της βιωσιμότητας είναι η ανάγκη τους να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος. Ένας δεύτερος λόγος - σε ποσοστό 40% - είναι η ολοένα και μεγαλύτερη διαθεσιμότητα προϊόντων που αποτελούν βιώσιμες λύσεις.
Μεταξύ των κατηγοριών με αυξημένα μερίδια αγοράς στα βιώσιμα προϊόντα ξεχωρίζουν τα γαλακτοκομικά, τα χαρτικά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, ενώ, είναι εντυπωσιακό ότι το 2021 το 50% των νέων προϊόντων που κυκλοφόρησαν στην παγκόσμια αγορά ήταν βιώσιμα, αυξημένα κατά 20% σε σχέση με το 2017.
Μάλιστα, το 27% των καταναλωτών – και το 32% των νεότερων γενεών – αναζητούν εκπροσώπους του λιανικού εμπορίου που φιλοξενούν πληθώρα βιώσιμων προϊόντων, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, γεγονός που σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης καταδεικνύει μια τάση που ήρθε για να μείνει. Ενδεικτικό είναι επίσης ότι οι νεότερες γενιές καταναλωτών είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν αγοραστικές συμπεριφορές που συνδέονται με τις αρχές της βιωσιμότητας έναντι των μεγαλύτερων ηλικιών. Ομοίως, το 17% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του από επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου που υιοθετούν πλήρως τις επιχειρηματικές αρχές της βιωσιμότητας, ενώ το ποσοστό αυξάνεται στο 20% όταν αφορά τους καταναλωτές πιο μικρής ηλικίας.
Τι γίνεται με τη διαμόρφωση των τιμών
Τα βιώσιμα προϊόντα μπορούν να είναι ακριβότερα από τα συμβατικά από 8% έως και… 130%, ωστόσο το 93% των καταναλωτών δηλώνει ότι διατήρησε ή ακόμη και αύξησε τις βιώσιμες αγορές του κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου, παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός καλπάζει διεθνώς «ροκανίζοντας» τα εισοδήματα των νοικοκυριών ανά τον κόσμο.
Εντυπωσιακό κρίνεται ωστόσο το γεγονός ότι οι αυξήσεις τιμών «τρέχουν» με ταχύτερο ρυθμό στα παραδοσιακά προϊόντα από ότι στα βιώσιμα, στη σκιά των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και των αναταράξεων που συνεχίζουν να εκδηλώνονται στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Βιωσιμότητα «ψηφίζουν» και όσοι κάνουν online αγορές
Η κοινή έρευνα των IRI και NYU Stern Center for Sustainable Business καταδεικνύει επίσης ότι οι αρχές της βιωσιμότητας είναι εξίσου σημαντικές και για όσους πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις αγορές τους. Και αυτό καθώς δεν είναι λίγοι όσοι αρνούνται να κάνουν τα ψώνια τους μέσω επίσκεψής τους σε κάποιο φυσικό κατάστημα, θεωρώντας ότι είναι πάρα πολύ εύκολο να αναζητήσουν – και κατ’ επέκταση να βρουν – τα βιώσιμα προϊόντα που επιθυμούν, μέσω online αγορών.
Οι αριθμοί άλλωστε μιλούν από μόνοι τους. Αυτή τη στιγμή, το 84% των καταναλωτών που ψωνίζει online, εκτιμά ότι η βιωσιμότητα ενός προϊόντος είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για την τελική αγορά του, ενώ το 17% των καταναλωτών χαρακτηρίζει εξαιρετικά εύκολο να προμηθευτεί βιώσιμα προϊόντα μέσω ηλεκτρονικών αγορών.