Με τον κλάδο να είναι από τους κερδισμένους της αγοράς την περίοδο του lockdown, τα σούπερ μάρκετ «βλέπουν» πλέον την επόμενη μέρα με βάση τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί μετά την πανδημία.
Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2020 έως τις 24 Μαΐου ο τζίρος των σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί κατά 14,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Ειδικά το τρίμηνο από 24 Φεβρουαρίου (εβδομάδα εμφάνισης του πρώτου κρούσματος) μέχρι τις 24 Μαΐου καταγράφηκε αύξηση 21,5%.
Η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI παρουσίασε δύο σενάρια για την εξέλιξη των πωλήσεων του κλάδου έως το τέλος του έτους. Σύμφωνα πάντως με όσα ανέφερε ο Κωνσταντίνος Κωτόπουλος, επικεφαλής της Analytics Center of Excellence της IRI, το δεύτερο εξάμηνο δεν αναμένεται τα σούπερ μάρκετ να δουν ανάπτυξη ανάλογη με τους πρώτους μήνες του έτους. Αφενός γιατί ακόμη και στην περίπτωση δεύτερου κύματος κορονοϊού το φθινόπωρο, η αντίδραση των καταναλωτών αναμένεται πιο ήπια, αφετέρου επειδή οι υποχρεώσεις του φθινοπώρου είναι περισσότερες και το εισόδημα των νοικοκυριών σε συνδυασμό με την οικονομική ανασφάλεια, περιορισμένο.
Έτσι, στο σενάριο που προβλέπει δεν θα υπάρξει νέο κύμα κορονοϊού το φθινόπωρο, η IRI αναμένει άνοδο 5,3% στον τζίρο των σούπερ μάρκετ στο σύνολο της χρονιάς, με τα προϊόντα οικιακής χρήσης (καθαριστικά κτλ.) να εμφανίζουν αύξηση 8,9% και τα τρόφιμα 5,1%.
Εφόσον επαληθευτεί το δεύτερο σενάριο ότι δηλαδή θα υπάρξει νέο κύμα κορονοϊού, η IRI αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά 8,1% στο σύνολο του 2020. Η κατηγορία των προϊόντων οικιακής χρήσης αναμένεται να καταγράψει άνοδο 11,6% και τα τρόφιμα 8% αντίστοιχα.
Επενδύσεις στα e-shop
Την ίδια ώρα, η κατακόρυφη αύξηση των παραγγελιών στα online σούπερ μάρκετ την περίοδο του lockdown -έως και δεκαπλάσια σε σχέση με πέρσι- αλλά και την πρόθεση πολλών καταναλωτών να διατηρήσουν αυτή τη συνήθεια, οδηγεί τις μεγάλες αλυσίδες στην ενίσχυση του ηλεκτρονικού τους καναλιού.
Ήδη ακόμη και την περίοδο του lockdown, προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση τα σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε συνεργασίες με πλατφόρμες και εταιρείες κούριερ, αναβάθμιση των υπηρεσιών τους αλλά και προσλήψεις.
Η επόμενη μέρα, θα βρει τις μεγάλες αλυσίδες να προχωρούν σε επενδύσεις με επίκεντρο τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Αυτό άλλωστε προανήγγειλαν και οι επικεφαλής των αλυσίδων ΑΒ Βασιλόπουλος και METRO ΑΒΕΕ, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο πλαίσιο των εργασιών του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Σταύρου, διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ Βασιλόπουλος η εταιρεία, παρά την πανδημία, θα συνεχίσει κανονικά το επενδυτικό της πλάνο με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών αλλά και την ενδυνάμωση του ηλεκτρονικού της καταστήματος.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤRO ΑΕΒΕ, ο οποίος τόνισε ότι «επενδύουμε στην ηλεκτρονική αναβάθμιση των καταστημάτων και των υπηρεσιών μας και αναμένουμε ότι η χρονιά θα είναι για τον κλάδο ανοδική».
Οι δύο επικεφαλής εκτίμησαν παράλληλα ότι η υψηλή ζήτηση που καταγράφηκε σε είδη εκτός των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια του lockdown, ήταν κάτι συγκυριακό καθώς τα υπόλοιπα καταστήματα ήταν κλειστά.
Από την πλευρά τους πάντως η καταναλωτές σε ένα σημαντικό ποσοστό, επιθυμούν την αύξηση των αγοραστικών τους επιλογών στα σούπερ μάρκετ εκτός των κατηγοριών των τροφίμων.
Έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι ένας στους τρεις δηλώνει ότι υπάρχουν προϊόντα τα οποία θα ήθελε να αγοράζει από το σούπερ μάρκετ αλλά σήμερα δεν είναι διαθέσιμα σε αυτά.
Στην πλειονότητα τους απάντησαν ότι θα ήθελαν στα σούπερ μάρκετ, Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής. Ακολούθησαν τα είδη καπνιστού και αμέσως μετά τα είδη της άμεσης επικαιρότητας, αντισηπτικά, γάντια και μάσκες, τα οποία σε κάποια καταστήματα διατίθεται και σε κάποια άλλα όχι, ενώ σημαντικό ποσοστό λαμβάνουν και τα είδη κήπου, τα καλλυντικά, τα βιβλία και η γραφική ύλη.