Το ελαιόλαδο θέλει... φαντασία

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το ελαιόλαδο θέλει... φαντασία

Αν και επιστήμονες ανακαλύπτουν συνεχώς νέες φαρμακευτικές και θεραπευτικές ιδιότητες του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου, το ελληνικό ελαιόλαδο δεν έχει τη θέση που του αξίζει στα ράφια των διεθνών αγορών. Βασική αιτία δείχνει να είναι η ελλιπής προώθηση μέσω στοχευμένων ενεργειών marketing. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν τόσο οι ειδικοί επιστήμονες του κλάδου όσο και η ίδια η αγορά καθώς, μολονότι το ελληνικό ελαιόλαδο λαμβάνει διεθνείς διακρίσεις, αυτό δεν μεταφράζεται σε έσοδα για το κράτος και τις επιχειρήσεις.

Ο Dan Flynn από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, UC Davis olive center, μιλώντας στο συνέδριο της Διεθνούς Εταιρείας Ελαιοκανθάλης (OIS) επεσήμανε ότι απαιτείται περισσότερη φαντασία στην εμπορία και το marketing των ελαιόλαδων πλούσιων σε ελαιοκανθάλη προκειμένου να κερδηθεί ένα τμήμα της προσοδοφόρας αγοράς βιολειτουργικών τροφίμων στις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις τους είναι στα ύψη.

Παράλληλα, αναδείχθηκαν νέα ευρήματα σχετικά με τις θεραπευτικές ιδιότητες του συνεδρίου, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βασικά εργαλεία marketing. Ο καθηγητής Eric Tangalos από την Mayo clinic εξήγησε την άνοδο της νόσου Alzheimer και τις επιπτώσεις της στα άτομα και τις οικογένειές τους. Η έγκαιρη ανίχνευση είναι ζωτικής σημασίας για τη διαχείριση αυτής της ασθένειας και πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν τα προληπτικά μέτρα, όπως o δραστήριος τρόπος ζωής και η σωστή διατροφή με τη χρήση ελαιολάδου, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη και τη χρήση νέων φαρμακευτικών θεραπειών.

Παράλληλα, ο καθηγητής Bouaziz εξήγησε πώς η Τυνησία έχει αναπτύξει την παραγωγή ελαιολάδου με βάση την προστιθέμενη αξία και τα οφέλη για την υγεία, και ότι εκεί συνυπάρχουν οι σύγχρονες γεωργικές και παραδοσιακές μέθοδοι αρμονικά.

Γιαννακούρας: Να αξιοποιηθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα του ελαιόλαδου

Στην τόνωση της τοπικής οικονομίας μέσω του marketing και της ανάδειξης του συγκριτικού πλεονεκτήματος του τοπικού ελαιολάδου αναφέρθηκε και ο Αντιπεριφερειάρχης Αρκαδίας, Βαγγέλης Γιαννακούρας, με αφορμή έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας για το ελαιόλαδο της Γορτυνίας. Συγκεκριμένα το ελαιόλαδο που παράγεται από συγκεκριμένη ποικιλία ελιάς στην περιοχή κυρίως της Γορτυνίας και σε κάποια χωριά της Ορεινής Ολυμπίας, αποδείχθηκε επιστημονικά, από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, ότι λειτουργεί ευεργετικά συμβάλλοντας στην πρόληψη της στεφανιαίας νόσου και ορισμένων μορφών καρκίνου.

Πρόκειται για την ποικιλία ελιάς με την τοπική ονομασία «Χωραίτικη», που καλλιεργείται στη Γορτυνία από τα χωριά της Καρύταινας μέχρι την περιοχή της Θέλπουσας και Κοντοβάζαινας καθώς και σε τμήμα της Ορεινής Ολυμπίας, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την πικρή γεύση του ελαιολάδου.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Αρκαδίας Βαγγέλης Γιαννακούρας με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι «οι δύο Περιφερειακές Ενότητες της Αρκαδίας και της Ηλείας εκτός από κοινά γεωγραφικά χαρακτηριστικά, διαθέτουν ένα ελαιόλαδο που εν τοις πράγμασι, αποδείχθηκε επιστημονικά, πως μπορεί να φέρει ανάπτυξη και πλούτο στην Γορτυνία και στην Ηλεία, εάν αξιοποιήσουμε και αναδείξουμε το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα και τις μοναδικές φαρμακευτικές του ιδιότητες, που προέρχονται από την πικρή γεύση του».

Πώς μπορούμε να προωθήσουμε το ελληνικό ελαιόλαδο

Σύμφωνα με τον κ. Προκόπη Κ. Θεοδωρίδη, Επίκουρο Καθηγητή Marketing στο Πανεπιστήμιο Πατρών («Μάρκετινγκ Ελληνικών Αγροτικών Προϊόντων»), σημαντικό μέρος της εγχώριας κατανάλωσης καλύπτεται από το «χύμα» ελαιόλαδο (στο γνωστό 17κιλο τενεκέ), χωρίς ελέγχους και ανάγκη τυποποίησης, συσκευασίας και σήμανσης και χωρίς οργανωμένα δίκτυα και κανάλια διανομής. Όπως αναφέρει «πρέπει να αλλάξουμε οπτική γωνία και να σταματήσουμε να βλέπουμε το λάδι ως απλό χύμα προϊόν αλλά ως ένα προϊόν προστιθέμενης αξίας». Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της τυποποίησης, της εμφιάλωσης, του αυτοελέγχου (ΗΑCCP), της ιχνηλασιμότητας, της εκπαίδευσης και της πιστοποίησης, στοιχεία τα οποία αποτελούν βασικά εργαλεία marketing.

Το ελαιόλαδο δεν κατέχει στη διεθνή αγορά το μερίδιο που θα έπρεπε κυρίως λόγω απουσίας εθνικής πολιτικής εξωστρέφειας του κλάδου για μεγάλο χρονικό διάστημα, εξαιτίας του σκληρού ανταγωνισμού και της υψηλότερης σχετικά τιμής του ελληνικού ελαιολάδου σε σχέση με τα ξένα αντίστοιχα προϊόντα.

Όπως επισημαίνει ο κ. Θεοδωρίδης, υπάρχουν πολλές λύσεις για τη σωστή προώθηση των αγροτικών προϊόντων μεταξύ των οποίων είναι: η δημιουργία επώνυμων προϊόντων, η ενίσχυση της ονομασίας Made In Greece καθώς και της περιφέρειας (Product of , Region of), η συμμετοχή σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις, η online παρουσία της επιχείρησης μέσω e-shop, η προβολή σε επαγγελματικά και κλαδικά έντυπα, η χρήση κοινωνικών δικτύων (facebook κλπ), η διοργάνωση ειδικών εκδηλώσεων και επισκέψεων στους χώρους παραγωγής κλπ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider