«Πόρτες» εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων αποκτά στη Βουλγαρία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η διοίκηση του οποίου -εν μέσω πανδημίας- δημιουργεί στο Ιλιέντσι της Σόφιας το πρώτο από τα «dry ports» του δικτύου του, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον προσεχή Ιανουάριο.
Μέσα στο 2021, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκτελεστικός πρόεδρος της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιος Λιάγκος, αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ίδρυση άλλων δύο dry ports, στη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία, με προοπτική τα τρία κέντρα να συνεργάζονται και μεταξύ τους, ενώ σημαντικό ρόλο, ως προς τη διακίνηση προϊόντων transit σε άλλες χώρες, μπορεί να διαδραματίσει η ελεύθερη ζώνη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για την οποία αναμένονται εξελίξεις πριν από τη λήξη του 2020.
Η λειτουργία των τριών dry ports -προσθέτει- αναμένεται να φέρει σημαντικά αυξημένη κίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης (σ.σ. δεδομένου ιδίως ότι είναι το πρώτο της περιοχής που αποκτά τέτοιες υποδομές), αναβαθμίζοντας σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας στις διεθνείς διαμεταφορές, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία και τις επιχειρήσεις. «Αν δεν πάμε εμείς στις αγορές, δεν θα έρθουν οι αγορές σε εμάς» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λιάγκος, σύμφωνα με τον οποίο, ήδη γίνονται οι πρώτες προπαρασκευαστικές εργασίες στο dry port του Ιλιέντσι, «ένα τεράστιο και σύγχρονο logistics center», μέσω του οποίου με ανταγωνιστικό κόστος και με μειωμένους χρόνους μεταφορών, τα προϊόντα από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γενικά τη Β.Ελλάδα θα διαμετακομίζονται σιδηροδρομικώς. Συγκεκριμένα, το νέο dry port θα συνδέεται με τρένο, με σειρά αντίστοιχων υποδομών στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας πληθώρας επιχειρήσεων.
Επιπλέον, έως τις 31 Δεκεμβρίου αναμένεται να έχει «κλείσει» και το θέμα της οριοθέτησης για την πλήρη λειτουργία της ελεύθερης ζώνης το λιμανιού, εξέλιξη που δίνει ένα ακόμα όπλο στον ΟΛΘ ΑΕ, ώστε ο βορειοελλαδικός λιμένας να διεκδικήσει στην πράξη τον ρόλο του κόμβου των θαλάσσιων και συνδυασμένων μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η δε πανδημία, παρά τις «αρρυθμίες» που επιφέρει παγκοσμίως στο εμπόριο, δεν αποκλείεται να ωφελήσει τη λειτουργία των dry ports του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς τονώνεται το «near shoring», δηλαδή η τάση μεταφοράς εργοστασίων και κέντρων αποθήκευσης και διανομής πιο κοντά στην Ευρώπη, αντί της επιλογής άλλων περιοχών της υφηλίου, πχ. της Άπω Ανατολής, με μόνο κριτήριο το χαμηλότερο κόστος παραγωγής.
Η ενίσχυση της επέκτασης σε άλλες αγορές και της εξωστρέφειας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται και η δημιουργία των τριών dry ports, είναι o ένας από τους τρεις βασικούς στρατηγικούς στόχους της διοίκησης του ΟΛΘ ΑΕ, όπως επισημαίνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πηγές από το «στρατηγείο» του λιμανιού.
Αρχές Ιανουαρίου οι προσφορές των έξι για την 6η προβλήτα
Ο πρώτος στόχος είναι η ολοκλήρωση της επέκτασης της έκτης προβλήτας, έργο που φαίνεται πως κινείται εντός χρονοδιαγράμματος. Τα έξι σχήματα που πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού ζήτησαν κι έλαβαν -λόγω πανδημίας- παράταση ενός μηνός για την κατάθεση των τελικών προσφορών τους, κάτι που αναμένεται να γίνει στις αρχές Ιανουαρίου, ώστε καλώς εχόντων των πραγμάτων, ο ανάδοχος να αναδειχτεί στο τέλος Φεβρουαρίου (από τη στιγμή που οι εργασίες θα ξεκινήσουν, το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, που δεδομένων των ιδιαίτερων συνθηκών δεν αποκλείεται να γίνουν 36, παρατηρούν οι ίδιες πηγές).
Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση της 6ης προβλήτας θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του λιμένος της Θεσσαλονίκης, ενώ θα συνδυαστεί με τον εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού, ώστε τα πλοία που θα έρχονται -περισσότερα και μεγαλύτερα- να εξυπηρετούνται άμεσα.
Ο δεύτερος στρατηγικός στόχος αφορά τη συνδεσιμότητα του λιμανιού με την Εγνατία Οδό, την ΠΑΘΕ και τον σιδηρόδρομο. Στο πεδίο αυτό, οι ίδιες πηγές επισήμαιναν ότι υπάρχει εξαιρετικά στενή συνεργασία -με σχεδόν εβδομαδιαίες τηλεδιασκέψεις- με τα στελέχη των υπουργείων Ναυτιλίας, Μεταφορών και Οικονομικών στα θέματα της αρμοδιότητάς τους, τα οποία -παρά τις δυσκολίες που προκαλεί η πανδημία- ανταποκρίνονται άμεσα, ώστε οι απαιτούμενες ενέργειες να δρομολογηθούν και να ολοκληρωθούν χωρίς καθυστερήσεις.