Οι πρόσφατες μετοχικές διεργασίες στον ΟΛΘ, υπό την αίρεση πάντα της έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέσω των οποίων -εφόσον λάβει το «οκ»- η Belterra, συμφερόντων Σαββίδη, θα κατέχει το 67% της SEGT, η οποία με τη σειρά της ελέγχει το 67% του ΟΛΘ, ενδεχομένως να μην σχετίζονται στενά και μόνο με τις core business της ίδιας της εισηγμένης.
Η οποία και προφανώς βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης η ίδια. Αλλά μάλλον τα σχέδια περιλαμβάνουν και περαιτέρω ενίσχυση της θέσης και παρουσίας του ΟΛΘ όχι μόνο στον προνομιακό στρατηγικό χώρο δράσης του, δηλαδή τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και γενικότερα στη χώρα.
Η πρόσφατη άλλωστε ανακοίνωση ήταν ενδεικτική. «H Belterra Investments Ltd. προχώρησε στην απόφαση αγοράς του ανωτέρω ποσοστού μετοχών υπό την ανωτέρω αίρεση έγκρισης, στα πλαίσια της συνεπούς επενδυτικής πολιτικής της για επέκταση σε συγκεκριμένους κλάδους στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και στη διαχείριση λιμένων», σημείωνε η αγοράστρια.
Άλλωστε, η εμπειρία και η τεχνογνωσία του ΟΛΘ στη διαχείριση λιμένων τον φέρνει στη θέση του διεκδικητή των διαγωνισμών για τα μεγάλα λιμάνια της χώρας που έρχονται. Ο ΟΛΘ συγκαταλέγεται στους ενδιαφερόμενους που διεκδικούν την αξιοποίηση, με διαφορετικό ανά περίπτωση μοντέλο, των λιμένων Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, με το ΤΑΙΠΕΔ να προωθεί τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία.
Ο OΛΘ, με καλά μεγέθη σε επίπεδο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, με σταθερά EBITDA, με μηδενικό δανεισμό, με «γεμάτα» ταμεία, διεκδικεί σημαντικό και κομβικό ρόλο σε ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων, σε ένα μέτωπο που φαίνεται να συγκεντρώνει ευρύτερο γεωστρατηγικό ενδιαφέρον.
Η Θεσσαλονίκη και τα… γειτονικά λιμάνια μοιάζουν ως «πύλες εισόδου» για την ευρύτερη περιοχή. Και πέραν αυτής της διάστασης, υπάρχει και η στενά επιχειρηματική, με την περιοχή να λογίζεται ως κόμβος μεταφορών, ενέργειας, υποδομών, τουρισμού, τροφίμων και άλλων δράσεων.
Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, ο ΟΛΘ, που υπενθυμίζεται ότι έχει νέο management με επικεφαλής τον νέο εκτελεστικό πρόεδρο κ. Αθανάσιο Λιάγκο, βρίσκεται σε… οργασμό διεργασιών.
Την Παρασκευή έγινε η κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους για τον μεγάλο διαγωνισμό της κατασκευής της 6ης προβλήτας. Με την ολοκλήρωση του έργου, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα τριπλασιάσει την ικανότητα εξυπηρέτησης εμπορευματοκιβωτίων, αφού θα φθάσει το 1,7 εκατ. «κουτιά» ετησίως, αποτελώντας το… διεθνές λιμάνι των Βαλκανίων.
Εκκρεμεί η απόφαση της Ε.Α. για τις μετοχικές διεργασίες με τις οποίες, εφόσον έρθει η έγκριση, ο όμιλος Σαββίδη αποκτά τα δύο τρίτα του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που ελέγχει το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, ενώ ο ΟΛΘ «χτυπάει» σε όλα τα μέτωπα των διαγωνισμών που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίησής των περιφερειακών λιμένων. Σημειώνεται ότι το λιμάνι διαθέτει σιδηροδρομική γραμμή, ενώ υπάρχουν σχέδια επέκτασή της, με τον ΟΛΘ να συνδέεται και με την Εγνατία Οδό.
Υπενθυμίζεται ότι πωλητής του πακέτου που αποκτά ο όμιλος Σαββίδη είναι το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (DIEP). Μέχρι την επικύρωση της συναλλαγής, και από την ιδιωτικοποίησή του ΟΛΘ και μετά, η SEGT είχε ως μετόχους την DIEP (που κατέχει και το 47% το οποίο πουλά στην Belterra Investments συμφερόντων του ομίλου Σαββίδη), την θυγατρική της γαλλικής ναυτιλιακής τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Terminal Link (κατέχει το 33%) και την Belterra Investments του ομίλου Σαββίδη που ελέγχει το 20%.
Πέραν του συνολικού αυτού ποσοστού 67%, το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει ποσοστό 7,27% και το υπόλοιπο ποσοστό (25,73%) βρίσκεται στο ευρύ επενδυτικό κοινό, ανάμεσα σε αυτό και ξένο, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται με ποσοστό κάτω του 5% και η Lansdowne Partners.