Σημαντικό ύψος κονδυλίων περιλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς προβλέπονται 220 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα, την αντικατάσταση μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία, καθώς και την επιδότηση της αντικατάστασης των παλαιών ρυπογόνων ταξί με ηλεκτρικά.
Την ίδια στιγμή, στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης περιλαμβάνονται πόροι 242 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των ορυχείων στις λιγνιτικές περιοχές (περίπου 60.000 στρέμματα), μία δράση που μεταξύ άλλων αναμένεται να στηρίξει τις τοπικές κοινωνίες, μέχρι την δρομολόγηση των επενδύσεων και των υπόλοιπων δράσεων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης.
Πέρα από τον ρόλο επενδυτικής «γέφυρας» για τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου στις λιγνιτικές περιοχές, όπως είναι φυσικό η αποκατάσταση των εδαφών στα λιγνιτωρυχεία θα δημιουργήσει επίσης χώρους «υποδοχής» των νέων οικονομικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν σε αυτές τις περιοχές. Παράλληλα, όπως είναι φυσικό, η συγκεκριμένη επένδυση έχει και ισχυρά περιβαλλοντική διάσταση.
1,73 δισ. ευρώ στις δράσεις εξοικονόμησης
Όσον αφορά τα υπόλοιπα ενεργειακά πρότζεκτ στον Εθνικό Σχέδιο, όπως ήταν αναμενόμενο κεντρικό ρόλο έχουν οι επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε ιδιωτικά κτίρια, επιχειρήσεις και δημόσιες εγκαταστάσεις, με το συνολικό ποσό να αθροίζεται στα 1,73 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 1,08 δισ. προορίζονται στη «θωράκιση» του κτιριακού αποθέματος κατοικιών, με την ενίσχυση δράσεων «Εξοικονομώ κατ' Οίκον» για τη μείωση της κατανάλωσης κατ' ελάχιστον 30%.
Ανάλογος στόχος εξοικονόμησης προβλέπεται και για τις δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τη δημόσια δαπάνη μέσω του RRF να ανέρχεται σε 450 εκατ. ευρώ. 200 εκατ. ευρώ προβλέπονται για το «Εξοικονομώ στο Δημόσιο», στο πλαίσιο του οποίου δεν θα πραγματοποιηθεί ανακαίνιση υποδομών και κτιρίων του Δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού, με την σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα.
Ενίσχυση μονάδων αποθήκευσης
Σημαντικό επίσης είναι το κονδύλι (450 εκατ. ευρώ) για την ενίσχυση της δημιουργίας κεντρικών μονάδων αποθήκευσης, επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ του insider.gr. Οι μονάδες αυτές θα αφορούν και τις δύο τεχνολογίες αποθήκευσης (αντλησιοταμίευση – μπαταρίες), ισχύος μέχρι 1380 MW, με σκοπό να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής με την επικείμενη κατακόρυφη ενίσχυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα. Για τη στήριξη των ΑΠΕ, αλλά από χρηματοδοτικής σκοπιάς, προβλέπονται άλλα 202 εκατ. ευρώ για τον Ειδικό Λογαριασμό (ΕΛΑΠΕ) από τον οποίο καλύπτεται η λειτουργική τους ενίσχυση, με σκοπό τη βιωσιμότητα των έργων που θα υλοποιηθούν από τις αρχές του τρέχοντος έτους.
Όπως είχε γράψει το insider.gr, για το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας έχει προβλεφθεί η ενίσχυση της Δ΄ φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, καθώς η εναέρια γραμμή Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου 400 KV. Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 195 εκατ. ευρώ, με άλλα 112 εκατ. ευρώ να προορίζονται για το δίκτυο διανομής, και ειδικότερα για την υπογειοποίηση από τον ΔΕΔΔΗΕ των γραμμών σε στοχευμένες περιοχές (60 εκατ.), για την αναβάθμιση του δικτύου σε δασικές ζώνες (40 εκατ.), καθώς και για την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος σε υφιστάμενους υποσταθμούς υψηλής και μέσης τάσης (12 εκατ.), με σκοπό τη σύνδεση νέων μονάδων ΑΠΕ.
Τέλος, πόροι 300 εκατ. ευρώ προορίζονται για τη δημιουργία νέων ή αναβάθμιση βιομηχανικών μονάδων τελευταίας πράσινης τεχνολογίας, με υποχρεωτική λειτουργία τμήματος έρευνας και ανάπτυξης για την προώθηση καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών. Στο ίδιο κονδύλι περιλαμβάνεται και η ενίσχυση επενδύσεων μείωσης του αποτυπώματος CO2 στην επιβατηγό ναυτιλία, καθώς και η ενίσχυση της νέας τεχνολογίας συλλογής του διοξειδίου του άνθρακα και αποθήκευσής του.