Κινήσεις περαιτέρω εξυγίανσης της Attica Bank ετοιμάζει η διοίκηση της Τράπεζας, καθώς έχουν δρομολογηθεί οι εξελίξεις για την κεφαλαιακή της ενίσχυση από το Δημόσιο με ενεργοποίηση του αναβαλλόμενου φόρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, χθες συνεδρίασε εκ νέου το διοικητικό συμβούλιο της Τράπεζας και είναι πολύ πιθανό, με ισχύ ήδη από την ερχόμενη Δευτέρα 10 Μαΐου, να ενεργοποιηθεί ανοιχτό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Σημειώνεται ότι το προσωπικό της Attica Bank αριθμεί περί τους 800 εργαζόμενους, με την διοίκηση της Τράπεζας να έχει μειώσει το λειτουργικό κόστος κατά 45% από το 2016.
Οι εξελίξεις στην Attica Bank έχουν δρομολογηθεί με ορίζοντα τον Σεπτέμβριο, όταν θα πραγματοποιηθεί η Γενική Συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας. Ο Μάιος αναμένεται ο μήνας που θα δώσει την κατεύθυνση στην ενεργοποίηση του αναβαλλόμενου φόρου για την Τράπεζα, καθώς η διοίκησή της θα υποβάλει στη φορολογική αρχή τη δήλωση για την ζημιογόνα περασμένη χρήση και θα ακολουθήσει η έκδοση της υπουργικής απόφασης για το συνολικό ποσό της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης της Τράπεζας που θα καταβληθεί από το Δημόσιο προς ενίσχυση των εποπτικών της κεφαλαίων.
Σημειώνεται ότι η ανωτέρω διευθέτηση αποτελεί πανευρωπαϊκή πρωτιά, καθώς σε καμία άλλη χώρα δεν έχει ενεργοποιηθεί μέχρι σήμερα ο αναβαλλόμενος φόρος. Ως εκ τούτου, κινούμενα συνδυαστικά στη βάση των ευρωπαϊκών κανόνων, των διατάξεων για την εποπτεία και την εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και των εθνικών φορολογικών διατάξεων, Υπουργείο Οικονομικών και Τράπεζα της Ελλάδος θα έχουν να υλοποιήσουν ένα σύνθετο έργο, «μπούσουλα» και για ενδεχόμενες άλλες περιπτώσεις τραπεζών στην ΕΕ.
Υπενθυμίζεται ότι στις 30 Απριλίου, η διοίκηση της Attica Bank ανακοίνωσε ζημίες 306,4 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2020 και ένα σχέδιο δραστικής εξυγίανσης της Τράπεζας για το 2021 που προβλέπει τον μηδενισμό των μη εξυπηρετούμενων δανείων, τη συμμετοχή στον «Ηρακλή ΙΙ» και τη βελτίωση της ποιότητας των εποπτικών κεφαλαίων μέσω της ενεργοποίησης του αρ.27Α του Ν. 4172/2013.
Το άρθρο 27Α του Ν.4172/2013 αφορά στην προαιρετική μετατροπή αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων, επί προσωρινών διαφορών, σε οριστικές και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου (DTC).
Σύμφωνα με τις επεξηγήσεις που έδωσε η διοίκηση της Attica Bank στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, με το μηχανισμό DTC οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις της Τράπεζας μετατρέπονται σε οριστικές, εκκαθαρισμένες και άμεσα εισπράξιμες απαιτήσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, η Τράπεζα σχηματίζει ειδικό αποθεματικό και εκδίδει παραστατικούς τίτλους δικαιωμάτων κτήσεως κοινών μετοχών (δικαιώματα μετατροπής – «warrants») στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι υφιστάμενοι μέτοχοι έχουν δικαίωμα εξαγοράς (call option) αυτών των δικαιωμάτων μετατροπής, σε περίπτωση δε μη ενάσκησης, αυτά δύνανται να προσφερθούν σε τρίτους, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε απομείωση των ποσοστών συμμετοχής (dilution) των μετόχων που δεν θα ασκήσουν το δικαίωμα εξαγοράς.
Τα παραπάνω ανοίγουν την προοπτική συμμετοχής του ΤΧΣ στην Attica Bank, αφού αν οι υφιστάμενοι μέτοχοι δεν θελήσουν να αγοράσουν τα warrants από το Δημόσιο, ή αν σε δεύτερη φάση δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τρίτους επενδυτές, το Δημόσιο θα δώσει τα warrants στο ΤΧΣ.