Σε περίπου έναν χρόνο από τώρα, έως το καλοκαίρι του 2022, αναμένεται να είναι έτοιμο και να παραδοθεί στο σύνολό του λειτουργικό στην κυκλοφορία το νότιο τμήμα του οδικού άξονα Ε 65 (Κεντρικής Ελλάδας), μήκους περίπου 32,5 χιλιομέτρων, από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα, κόστους σχεδόν 310 εκατ. ευρώ που κατασκευάζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αρχικά η παράδοση σε κυκλοφορία αναμένονταν για τα τέλη του 2021, ωστόσο, οι ζημιές που προκλήθηκαν από την περυσινή θεομηνία του «Ιανού» οδηγούν αναπόφευκτα σε μια παράταση του χρονοδιαγράμματος για λίγους μήνες.
Μέχρι τότε, ενδεχομένως μέσα στο καλοκαίρι του 2021, να έχει δοθεί ένα μικρό «κομμάτι» του, μήκους 14,5 χλμ., η περίφημη «παράκαμψη Λαμίας», που όμως πρέπει να σημειωθεί ότι δεν αλλάζει ιδιαίτερα την «εικόνα» και τη «λειτουργικότητα» του οδικού άξονα. Οσον αφορά στο… άλλο «άκρο» του Ε65, δηλαδή το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία, η σύμβαση παραχώρησης βρίσκονταν στο Ελεγκτικό Συνέδριο και πληροφορίες, ανεπίσημες, σημειώνουν ότι έλαβε το «πράσινο φως».
Στην παρούσα φάση, όπως και η ίδια η κοινοπραξία «Κεντρική Οδός» γνωστοποίησε προ ημερών, στο νότιο τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα, υπάρχει σημαντική πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών (0-32ο χλμ.) του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε 65), η οποία ξεπερνά το 70,3%. Πληροφορίες θέλουν το κομμάτι αυτό να είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2022. Αναφορικά με τα έργα που ήδη έχουν γίνει, στα 3 συνολικά εργοτάξια που έχουν αναπτυχθεί σε αυτό το υπό κατασκευή τμήμα, το οποίο υπενθυμίζουμε ότι αφορά στο τμήμα από την ένωση με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (στο 203ο χλμ.) έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας, (32,5ο χλμ. Αυτοκινητοδρόμου Ε65), οι γέφυρες και τα διάφορα τεχνικά παρουσιάζουν πρόοδο της τάξεως του 81,3%, τα ασφαλτικά οδοστρώματα 65,3% και οι χωματουργικές εργασίες 54,8%. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου συναντάμε μεταξύ άλλων: 1 δίδυμη Σήραγγα συνολικού μήκους περίπου 3 χλμ. ανά κλάδο, 15 Γέφυρες, 5 Άνω & 6 Κάτω Διαβάσεις, 1 αμφίπλευρο Χώρος Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC), 62 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας, 3 Ανισόπεδους Κόμβους (Λαμίας, Καρπενησίου, Ξυνιάδας) & 2 Ημικόμβους (Ανθήλης και Α.Θ.Ε.), 1 αμφίπλευρο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Λιανοκλάδι), 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Καρπενήσι), 1 Κέντρο Ελέγχου & Συντήρησης (Λιανοκλάδι), 1 Κτήριο Τροχαίας (Λιανοκλάδι).
Αναφορικά με μέρος του νότιου τμήματος, μήκους 14,2 χλμ. περίπου, αυτό θεωρητικά και πρακτικά είναι έτοιμο προς… εγκαινίαση και παράδοση στην κυκλοφορία μέσα στο καλοκαίρι, ακόμα και τον Ιούνιο-Ιούλιο. Ο λόγος για το τμήμα που στην κατασκευαστική… ορολογία ονομάζεται ως «δυτική παράκαμψη Λαμίας», το οποίο αρχικά προγραμματίζονταν από το υπουργείο Υποδομών να δοθεί το Πάσχα αλλά αφενός δεν είχαν ανοίξει οι διαπεριφερειακές μετακινήσεις, αφετέρου απαιτούνταν να περάσει τροπολογία που προέβλεπε την τμηματική λειτουργία του οδικού άξονα, όπως και συνέβη. Το τμήμα της Παράκαμψης Λαμίας ξεκινά από τη σύνδεση του Ε65 με τον Μαλιακό Κόλπο, στον ημικόμβο Ανθήλης και τερματίζει 3 χιλιόμετρα πριν τον κόμβο Καρπενησίου περίπου στην περιοχή Λιανοκλαδίου. Για να πάει κάποιος στο Καρπενήσι θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το τοπικό οδικό δίκτυο. Δεδομένου του ότι το νέο τμήμα δεν θα συνδέεται με το υπό λειτουργία τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, όσοι θα θέλουν να πάνε προς Δομοκό και Θεσσαλία θα πρέπει να χρησιμοποιούν τη σημερινή διαδρομή από Λαμία και το οροπέδιο Όθρυος.
Πέραν αυτών, σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες προ ημερών δόθηκε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το βόρειο τμήμα του Ε65, το Τρίκαλα-Γρεβενά (στο ύψος της Εγνατίας Οδού), το οποίο έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό 442 εκ ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς, όπως είχε αναφερθεί, «η υλοποίησή του θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο στην απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας». Βέβαια, απομένει η κύρωση της σύμβασης από την Βουλή, η υπογραφή της από την ΤΕΡΝΑ και η έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.
Όταν ολοκληρωθεί, το 2025, συνολικά το project, θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Να σημειωθεί ότι το ενδιάμεσο τμήμα του Ε65 (Ξυνιάδα - Τρίκαλα) έχει ήδη ολοκληρωθεί.