Τι συνδέει έναν επιτυχημένο τραπεζίτη της Goldman Sachs με μια νεοφυή εταιρεία fintech στην Ελλάδα; Πώς μπορεί ένα σχολείο από τον Άγιο Δημήτριο να πουλήσει μπάρες δημητριακών στην Αμερική; Ή τι μπορεί να συζητά ένα έμπειρο στέλεχος του μάρκετινγκ από τη Μασαχουσέτη με μία εταιρεία από την Κέρκυρα;
Οι απαντήσεις βρίσκονται στο «Connect the Dots», ένα πρόγραμμα του οργανισμού «Ελληνική Πρωτοβουλία» που φέρνει σε επαφή επιτυχημένους Έλληνες της διασποράς με επιχειρήσεις στην Ελλάδα που θέλουν να αναπτυχθούν, οικοδομώντας μια σχέση μέντορα-μαθητή.
Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε επίσημα φέτος τον Ιανουάριο υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» και με τη στήριξη της αμερικανικής πρεσβείας, έχει ήδη να επιδείξει 11 «ζευγαρώματα»: ένας μέντορας καθοδηγεί μία μόνο επιχείρηση, σε μία αμοιβαία επωφελή σχέση που δεν περιορίζεται στην επικοινωνία της μιας φοράς αλλά μπορεί να διαρκέσει ακόμη και μήνες.
Κάθε μέντορας είναι ένας πολύ επιτυχημένος στον τομέα του επαγγελματίας έως 40 ετών και το «Connect the Dots» έρχεται να αποτελέσει μια σύγχρονη «γέφυρα» που τον κρατά συνδεδεμένο με την Ελλάδα. «Οι πατεράδες ή οι παππούδες τους πιθανώς είχαν τη σύνδεση της γλώσσας, της θρησκείας, των εθίμων και των γάμων. Με τα χρόνια αυτό ατόνησε οπότε οι ίδιοι έψαχναν τρόπους να έρθουν πιο κοντά στη χώρα καταγωγής τους και αυτά τα προγράμματα τους δίνουν την ευκαιρία», εξηγεί στο Insider ο Μιχάλης Πρίντζος, Διευθυντής Προγράμματος της Ελληνικής Πρωτοβουλίας.
Πώς «ενώνονται οι κουκκίδες»
Το «Connect the Dots» είναι ο μηχανισμός που βοηθά μια πολλά υποσχόμενη startup να χτίσει μια σχέση επικοινωνίας με έναν επιτυχημένο Έλληνα ομογενή που μπορεί να την κατευθύνει στον τομέα δραστηριότητάς της. Τα πρώτα ζευγάρια σχηματίστηκαν δοκιμαστικά από το υπάρχον δίκτυο επαφών της Ελληνικής Πρωτοβουλίας και το εγχείρημα στέφθηκε πολύ γρήγορα με επιτυχία. Γι’αυτό και μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες θα ενεργοποιηθεί μια πλατφόρμα που θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί μεγάλο όγκο ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων αφού η αντιστοίχιση μέντορα-επιχείρησης θα γίνεται με αυτοματοποιημένο τρόπο από λογισμικό που θα «παντρεύει» τα καταχωρημένα προφίλ.
Η Stephanie Kacoyannis, επιτυχημένο στέλεχος του μάρκετινγκ που ζει στη Μασαχουσέτη και συμμετέχει στο πρόγραμμα ως μέντορας, μιλά στο Insider για μια σχέση από την οποία βγαίνει και η ίδια κερδισμένη: «Σημαντικό μέρος της επιτυχίας ενός επιχειρηματία εξαρτάται από το να βλέπει πολλές, διαφορετικές οπτικές και να επεξεργάζεται το πώς αυτές θα εφαρμοστούν στην πράξη. Αυτό με γοήτευσε στην αποστολή του Connect the Dots. H one-to-one προσέγγιση για να συνεργαστούμε σε βάθος και να συζητήσουμε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες μιας startup, προσφέρει γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη και δημιουργικότητα. Είναι τιμή και χαρά μου που μοιράζομαι τις γνώσεις μου από τη θέση του μέντορα, γιατί είναι μια αμοιβαία επωφελής σχέση. Παρότι είμαι ο ‘δάσκαλος’ στο ζευγάρι, ήξερα ότι θα έπαιρνα και εγώ η ίδια πολλά από τους ‘μαθητές’ μου».
H Stephanie, η οποία είναι και ερμηνεύτρια του λυρικού θεάτρου, ανταλλάζει απόψεις με την Salty Bags, μια εταιρεία της Κέρκυρας που δραστηριοποιείται στο χώρο της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης μόδας φτιάχνοντας ανθεκτικές τσάντες, σακίδια και βαλίτσες από επαναχρησιμοποιημένα πανιά ιστιοπλοϊκών σκαφών. Η εταιρεία, που έχει την παγκόσμια πρωτοτυπία να αναπαράγει τη σελίδα της στο τοπικό κερκυραϊκό ιδίωμα, κατάφερε τα τελευταία 8 χρόνια να δημιουργήσει ένα δίκτυο σημείων συλλογής παροπλισμένων πανιών και να φτιάχνει τσάντες που αποτελούνται σε ποσοστό 80-90% από αυτά.
«Ο χρόνος που περάσαμε με τη Stephanie να συζητάμε, να σχεδιάζουμε και να μαθαίνουμε σχημάτισε έναν φωτεινό αστερισμό ο οποίος θα παραμείνει για πάντα ο οδηγός μας στον δρόμο προς τη δημιουργία καλύτερων προϊόντων», λέει ο Στρατής Ανδρεάδης, ένας από τους συνιδρυτές της Salty Bags. «Η Stephanie έστρεψε αποφασιστικά την προσοχή μας στο πώς να επικοινωνούμε αυτό που κάνουμε και μας έκανε να αντιληφθούμε ποιοι είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι να περιγράφουμε το προϊόν μας και σε ποιον. Σε έναν κόσμο στον οποίο η υπερπληροφόρηση είναι ο κανόνας, οι δεξιότητες της Stephanie μάς βοήθησαν να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί, πιο άμεσοι και τελικά πιο σημαντικοί για το κοινό μας». Σύμφωνα με τον νεαρό επιχειρηματία, το Connect the Dots συνδυάζει τις ιδέες με την εμπειρία και τις δεξιότητες και δημιουργεί κάτι μεγαλύτερο και σπουδαιότερο, με τον ίδιο τρόπο που το υδρογόνο και το οξυγόνο, αν και δύο ξεχωριστά στοιχεία, όταν ενωθούν, καταφέρνουν να φτιάξουν ένα πολύτιμο αγαθό.
Τα πεδία δραστηριότητας τόσο των μεντόρων όσο και των επιχειρήσεων που συμμετέχουν ήδη στο «Connect the Dots» ποικίλλουν. Μεταξύ άλλων, ο P.J. Constantinides, αντιπρόεδρος στον τομέα επενδυτικής τραπεζικής της Goldman Sachs «καθοδηγεί» την Covve, εταιρεία fintech που προσφέρει εργαλεία διαχείρισης πελατειακών σχέσεων. Ο Dimitris Leivadas, ιδρυτής και CEO της Delta Lambda Hospitality και σύμβουλος επιχειρήσεων δίνει τα «φώτα» του στην Anassa Οrganics, που ξεχωρίζει για τα υψηλής ποιότητάς ροφήματα από ελληνικά αρωματικά φυτά αλλά και το εξαιρετικό της μάρκετινγκ. Στις επιχειρήσεις του προγράμματος περιλαμβάνεται η 3S School Synergy Snacks, η οποία έχει τις ρίζες της σε ένα σχολείο ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης στον Άγιο Δημήτριο. Οι μαθητές δημιούργησαν μια «εικονική» επιχείρηση φτιάχνοντας μπάρες δημητριακών στην μικρή κουζίνα του σχολείου και κατάφεραν να τη μετατρέψουν σε αληθινή επιχείρηση παραγωγής σνακ. Η Viviana Karamanis, ιδρύτρια της Hellenic Farms η οποία εισάγει στις ΗΠΑ προϊόντα delicatessen από ελληνικές εταιρείες, βοηθά τους απόφοιτους, πλέον, του σχολείου να κάνουν το εγχείρημά τους εμπορικό. Δυναμικά, με την καθοδήγηση της Stephanie Kacoyannis, κινείται η Apiceuticals, εταιρεία προϊόντων φροντίδας δέρματος. Ο Peter Polydor, Ελληνοκαναδός με μεγάλη έκθεση στην Silicon Valley, «επιβλέπει» την Viral Loops, ενώ ο Kostis Vasilakakis, ένα από τα παιδιά του brain drain με εκτεταμένη εμπειρία στη μηχανική εκμάθηση, έχει αναλάβει την Spot A Wheel, εταιρεία πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που δίνει έμφαση στην ποιότητα και την αξιοπιστία με εντατικούς τεχνικούς ελέγχους.
Ένα ακόμη δίδυμο της λίστας είναι ο Chris Goulakos, managing director της Balius Partners, με την Bibe Coffee. Η εταιρεία από το Μαρούσι μετατρέπει τις επαγγελματικές μηχανές καφέ σε έξυπνα τερματικά ακριβείας και με μία εφαρμογή ενημερώνει πλήρως κάθε προμηθευτή καφέ για την κατάσταση και λειτουργία των μηχανών του. Η συσκευή που τοποθετεί στις μηχανές αναλύει επίσης δεδομένα τα οποία μπορούν να προβλέψουν μελλοντικές φθορές ή ανάγκες για παραγγελίες καφέ σε κάθε σημείο. Μιλώντας στο Insider, o Βασίλης Αποστολόπουλος, συνιδρυτής της εταιρείας, εξηγεί ότι το «Connect the Dots» ενθαρρύνει τις startups, όπως η δική του, να κάνουν το όραμά τους πραγματικότητα, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, να φέρουν νέα τεχνολογία και να διαδώσουν την ελληνική κουλτούρα και νοοτροπία στο εξωτερικό. «Έχοντας ήδη στο πλευρό μας σημαντικούς πελάτες της ελληνικής αλλά και της διεθνούς αγοράς καφέ, θεωρούμε ότι η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα θα μας βοηθήσει να γίνουμε πιο εξωστρεφείς και να κάνουμε το brand μας αναγνωρίσιμο παγκοσμίως. Στόχος μας είναι να ενισχύουμε την πελατειακή μας βάση στην Ελλάδα, να αυξήσουμε το αποτύπωμά μας στις υφιστάμενες αγορές αλλά κυρίως να επεκτείνουμε την παγκόσμια παρουσία μας. Η καθοδήγηση και η στήριξη που λαμβάνουμε από το πρόγραμμα συνεισφέρουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων μας. Ο Chris Goulakos, μας βοηθά με πραγματικές, συγκεκριμένες ιδέες, πρακτικές κινήσεις, και αυτό ενδυναμώνεται από την καλή γνώση που έχει για τη βιομηχανία καφέ στην οποία εστιάζουμε».
Ο μέντορας Chris Goulakos, από την πλευρά του, δηλώνει στο Insider αισιόδοξος για τις ευκαιρίες των ελληνικών startups: «H Ελλάδα εξακολουθεί να έλκει την προσοχή της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας καθώς η δεξαμενή ταλέντων που έχει να επιδείξει είναι μία από τις καλύτερες στον κόσμο. Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση έχει κινηθεί δυναμικά στη στρατηγική των ψηφιακών νομάδων ούτως ώστε να προσελκύσει περισσότερα ταλέντα στο ελληνικό οικοσύστημα. Η απόφαση των Microsoft και Amazon να στήσουν μονάδα cloud computing δείχνει ακριβώς ότι αυτό το οικοσύστημα επεκτείνεται και αυτή είναι μια σπουδαία συγκυρία να ξεκινήσει κάτι από την αρχή».
Την 11άδα συμπληρώνουν ο Zach Lountzis με την Solmeyea, ο Jimmy Markakis με την Natech και ο Nick Hahalis με την Pobuca.
Το mentoring
Η ατζέντα των θεμάτων συζήτησης διαφοροποιείται ανάλογα με την εξειδίκευση του μέντορα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάθε επιχείρηση. Ο μέντορας καλείται να δώσει κατευθύνσεις σε θέματα όπως η αντιστοιχία του προϊόντος της επιχείρησης με αυτό που θέλει πραγματικά η αγορά, η άντληση κεφαλαίων, η σωστή παρουσίαση μιας ιδέας στους δυνάμει επενδυτές, το επιχειρηματικό μοντέλο και φυσικά η επέκταση εκτός ελληνικών συνόρων.
«Συζητάμε πολύ για το πώς θα χτίσουμε και θα επικοινωνήσουμε ένα αφήγημα, που δεν θα αφορά μόνο αυτά καθ’ εαυτά τα προϊόντα της Salty Bags, αλλά και την ευρύτερη αποστολή της εταιρείας στην κυκλική οικονομία, το περιβάλλον και την πρωτοπορία προς ένα νέο μοντέλο βιώσιμης μόδας. Συχνά, το πιο πειστικό αφήγημα που χαρίζει τελικά στις επιχειρήσεις την έκθεση που χρειάζονται δεν αφορά αποκλειστικά το προϊόν τους. Αποστολή μου είναι να βοηθήσω την Salty Bags να επεκτείνει την ηγετική της παρουσία όχι μόνο στις τσάντες, αλλά στη βιωσιμότητα εν γένει. Όταν συναντιέμαι με τον Στρατή, τον πιέζω να σκεφτεί τι είναι αυτό που μπορεί να συνεισφέρει ο ίδιος και η εταιρεία του και σε τι είδους συζητήσεις θα μπορούσαν να πάρουν μέρος, χωρίς αυτές να έχουν απαραίτητα προφανή ή άμεση σύνδεση με τα προϊόντα τους», λέει η Stephanie Kacoyannis για τη συνεργασία της με την κερκυραϊκή εταιρεία.
Επέτειος 2021: Αφετηρία για ένα σύγχρονο κράτος
Η εμβληματική επέτειος των 200 ετών από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης είναι μεν καλή αφορμή για μια αναδρομή στην οικοδόμηση του σύγχρονου ελληνικού κράτους, αλλά ταυτόχρονα είναι και το σημείο αφετηρίας για την πορεία των επόμενων 200 ετών της χώρας μας. Ο τέταρτος άξονας δράσεων της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» βλέπει «το 2021 ως παράθυρο για την Ελλάδα του μέλλοντος». Εδώ εντάσσονται δράσεις που επικεντρώνονται στις προοπτικές της χώρας για το μέλλον και αναδεικνύουν το πώς φανταζόμαστε και θέλουμε την Ελλάδα των επόμενων χρόνων.
Στον άξονα αυτό κινείται και το πρόγραμμα «Connect the Dots» που αποτυπώνει μια σύγχρονη ερμηνεία του φιλελληνισμού. Όπως οι τότε αρχαιολάτρες και φιλέλληνες έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην κήρυξη της επανάστασης και τη μετέπειτα πορεία του έθνους, έτσι και οι σύγχρονοι φιλέλληνες του εξωτερικού μπορούν να βοηθήσουν την Ελλάδα να κάνει μια μοντέρνα, σύγχρονη επανάσταση με «όπλα» την οικονομική ανάπτυξη, το επιχειρείν και την τεχνολογία.
H γέφυρα της THI
Η Ελληνική Πρωτοβουλία (The Hellenic Initiation -ΤΗΙ) ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2012 ως μια οργάνωση των ομογενών. Η οικονομική κρίση ευαισθητοποίησε τους Έλληνες της διασποράς, που μέχρι τότε ήταν συνδεδεμένοι με την Ελλάδα κυρίως μέσω του τόπου καταγωγής τους και όχι με την Ελλάδα, ως μια οικουμενική πραγματικότητα.
Η ρήση «μπορείς να δώσεις σε κάποιον ένα ψάρι, αλλά μπορείς και να τον μάθεις να ψαρεύει» συνοψίζει εύστοχα, ακόμη και σήμερα, την αποστολή της Ελληνικής Πρωτοβουλίας οι δράσεις της οποίας κινούνταν πάνω σε δύο άξονες: την ανακούφιση ανθρώπων από τις δριμείες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και την επένδυση στην οικονομική ανάπτυξη μέσα από τη στήριξη ανθρώπων που θέλουν να ανοίξουν εταιρείες, να προσλάβουν κόσμο, να δημιουργήσουν εξαγωγές. Μέσα από μια πληθώρα προγραμμάτων, φιλανθρωπικών δράσεων και οργανώσεων, ο οργανισμός επιχειρεί να χτίσει μια γέφυρα ανάμεσα στην Ελλάδα και τους ομογενείς που ενδιαφέρονται για την πρόοδο που σημειώνει η χώρα καταγωγής τους.
Η βάση της THI είναι στην Αμερική αλλά παράλληλα δραστηριοποιείται σε Aυστραλία και Kαναδά, δηλαδή σε περιοχές όπου υπάρχει έντονη η παρουσία της ελληνικής ομογένειας. Πρόεδρος είναι ο Άντριου Λιβέρης, πρώην πρόεδρος και CEO της Dow Chemicals.
Μετά από περίπου 8 χρόνια που ξεκίνησε τη δράση της, η Ελληνική Πρωτοβουλία έχει αφιερώσει λίγο πάνω από 16,5 εκατ. δολάρια σε δωρεές. Πρόκειται για συνεισφορές Ελλήνων ομογενών τις οποίες ο οργανισμός λαμβάνει είτε μέσα από φιλανθρωπικά gala, είτε μέσω του διαδικτύου. Τα χρήματα επενδύονται στα προγράμματα και στις οργανώσεις με τις οποίες συνεργάζεται.
Το «Connect the Dots» εντάσσεται στον άξονα δράσεων της THI που στοχεύουν στην οικονομική ανάπτυξη. Αφού στη μία πλευρά του Ατλαντικού υπήρχε η γενιά «νέων ηγετών» κάτω των 40 ετών και από την άλλη πλευρά οι startups που συμμετείχαν ήδη στα προγράμματα της THI, η ιδέα ήταν να ενωθούν οι μεν με τους δε, ώστε ο ένας να επωφεληθεί από τη γνώση και την εμπειρία του άλλου.
Η ιστορία έχει ήδη να επιδείξει δύο επιτυχημένα παραδείγματα σύνδεσης ενός λαού με τους ομογενείς του: η εβραϊκή διασπορά στην Αμερική είχε τεράστια συνδρομή στο οικοσύστημα τεχνολογίας και καινοτομίας που δημιουργήθηκε στο Ισραήλ, ενώ αντίστοιχα οι Ιρλανδοί της διασποράς βοήθησαν τη χώρα τους να εξελιχθεί σε αυτό που είναι σήμερα. Με την ευκαιρία της επετείου των 200 ετών, η Ελλάδα μπορεί με τη σειρά της, μέσα από προγράμματα όπως το «Connect the Dots», να αρχίσει να χτίζει μια παραγωγική, ανατροφοδοτική σχέση ανάμεσα στην οικονομία της και τους Έλληνες της διασποράς και να αντιστρέψει την κακή παράδοση των ομογενών με τις business στην Ελλάδα. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μιχάλης Πρίντζος «η σχέση της ελληνικής ομογένειας με την Ελλάδα είναι σαν αυτή που έχει το κουνούπι με τη λάμπα: η λάμπα το έλκει αλλά, όταν την πλησιάζει, καίγεται». Ώρα να αλλάξει αυτό.