Παρεμβάσεις που αυξάνουν την επενδυτική «ορατότητα» των μνηστήρων της ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίοι αναμένεται να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους στις 15 Απριλίου, περιλαμβάνει η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με την τροποποίηση της σύμβασης δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας, και με διατάξεις σχετικές με τη διαχείριση της πανδημίας.
Όπως έχει γράψει το Insider, σκοπός του ΥΠΕΝ με την τροπολογία είναι να διευθετήσει τις τελευταίες εκκρεμότητες της διαγωνιστικής διαδικασίας. Νωρίτερα, και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο, ξεπεράστηκε ένα ακόμη «αγκάθι», καθώς το ΤΑΙΠΕΔ με την Eni κατέληξαν σε συμφωνία αναφορικά με την παράλληλη διάθεση του ποσοστού της ιταλικής εταιρείας (49%) καθώς και του μάνατζμεντ στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, μαζί με το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Υπενθυμίζεται ότι με την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών (65% ΤΑΙΠΕΔ και 35% ΕΛΠΕ), παραχωρείται το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ, καθώς και το 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Το υπόλοιπο 49% κατέχει η ιταλική Eni Gas e Luce, η οποία έχει δηλώσει την πρόθεσή της να αποχωρήσει από την εταιρεία διαχείρισης των δικτύων της Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας.
Δυνατότητα 30ετούς παράτασης
Με την τροπολογία, αυξάνεται μεταξύ άλλων το χρονικό «παράθυρο» της παράτασης των Αδειών Διανομής, καθώς παρέχεται στις ΕΔΑ η δυνατότητα παράτασης των αδειών διανομής και διαχείρισης των αντίστοιχων δικτύων διανομής για επιπλέον 30 έτη και αποσαφηνίζεται η διαδικασία παράτασης κατόπιν σχετικής αίτησης της ΕΔΑ και έκδοσης απλής διαπιστωτικής πράξης της ΡΑΕ εντός αποκλειστικής προθεσμίας. Με τη ρύθμιση αυτή, ουσιαστικά αυξάνεται το χρονικό «παράθυρο» της παράτασης, το οποίο ήταν 20 χρόνια.
Την ίδια στιγμή, δημιουργείται ένας μηχανισμός επιμερισμού της υποανάκτησης του Απαιτούμενου Εσόδου μίας ΕΔΑ, ώστε να μπορεί να καλύπτεται και από τις δύο υπόλοιπες Εταιρείες Διανομής. Γι΄ αυτό τον σκοπό, προβλέπεται καταρχάς η δυνατότητα συμψηφισμού των εσόδων τους κατά την ίδια περίοδο εκκαθάρισης.
Αν και πάλι προκύπτει υποανάκτηση, τότε η ανακτήσιμη διαφορά θα μπορεί να καλυφθεί με ανάλογη προσαρμογή των τιμολογίων και των τριών ΕΔΑ. Ωστόσο, προϋπόθεση για την αναπροσαρμογή θα είναι η επιβάρυνση των τιμολογίων ανά κατηγορία καταναλωτών να είναι ίδια ανά μονάδα ενέργειας για τα δίκτυα διανομής και των 3 ΕΔΑ.
Με αυτό τον τρόπο, αποτρέπεται το ενδεχόμενο να χρειαστεί η ΔΕΔΑ να καθορίσει πολύ υψηλές υψηλές χρεώσεις δικτύου, με δεδομένο ότι η πελατειακή της βάση είναι ακόμη αρκετά μικρή. Επίσης, με τις χρεώσεις θα πρέπει συν τω χρόνω να αρχίσει να αποσβένεται το πρόγραμμα επενδύσεων ύψους ύψους 272,5 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί η εταιρεία στην πενταετία 2021-2025. Ωστόσο, με τον παραπάνω μηχανισμό, θα είναι δυνατόν ένα μέρος αυτών των ποσών να καλυφθεί από τις δύο άλλες ΕΔΑ.
Δικλείδες ασφαλείας για τις απεντάξεις
Τέλος, αποσαφηνίζεται ότι η ΡΑΕ μπορεί να ασκήσει τη ρυθμιστική της αρμοδιότητα απένταξης γεωγραφικής περιοχής από το πρόγραμμα ανάπτυξης ΕΔΑ, μόνο εφόσον διαπιστώνει καθυστέρηση άνω των 18 μηνών στην ολοκλήρωση του δικτύου στην περιοχή αυτή και μόνο εφόσον η εν λόγω καθυστέρηση οφείλεται αποκλειστικά σε λόγους που εμπίπτουν στη σφαίρα επιρροής και ελέγχου της ΕΔΑ και δεν αιτιολογούνται τεκμηριωμένα.
Με την εισαγωγή της ανωτέρω ρύθμισης αποκλείονται περιπτώσεις απένταξης γεωγραφικών περιοχών και απόδοσής τους σε τρίτους επενδυτές για καθυστερήσεις που οφείλονται σε τρίτα εμπλεκόμενα πρόσωπα ή μεταβολές νομοθεσίας ή έκτακτες συνθήκες. προβλέπεται ότι με Κανονισμό Αδειών Φυσικού Αερίου είναι δυνατόν να ορίζονται ενδεικτικές περιπτώσεις που αιτιολογούν την καθυστέρηση από μέρους του Διαχειριστή και οι οποίες δεν προσμετρώνται χρονικά στο διάστημα των 18 μηνών.