Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου αποτελεί ιστορικό επίτευγμα για την Κρήτη, τον ΑΔΜΗΕ και το Σύστημα Μεταφοράς Ενέργειας της χώρας, σημείωσε στο 5ο Παγκρήτιο Συνέδριο Ενέργειας ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης. Όπως πρόσθεσε, παρά τις τεχνικές δυσκολίες και τις προκλήσεις της πανδημίας, η «διασύνδεση των ρεκόρ», ολοκληρώθηκε μόλις σε 2,5 χρόνια από τον Διαχειριστή και τις ανάδοχες εταιρείες.
«Το νέο υποβρύχιο καλώδιο θα καλύπτει το 1/3 των ενεργειακών αναγκών του νησιού τους θερινούς μήνες και το σύνολο των αναγκών τους χειμερινούς. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Κρήτης θα δουν άμεσα αναβάθμιση της ποιότητας ηλεκτροδότησης, όπως είναι η σταθεροποίηση των τάσεων που επιτυγχάνεται με έναν καινοτόμο εξοπλισμό, το λεγόμενο STATCOM, το οποίο εγκαταστήσαμε πρόσφατα στο Ηράκλειο στο πλαίσιο του ίδιου έργου. Τα οικονομικά οφέλη είναι εξίσου σημαντικά, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, για κάθε μέρα λειτουργίας της «μικρής» διασύνδεσης, οι καταναλωτές της χώρας εξοικονομούν 1 εκατ. ευρώ από τους λογαριασμούς ρεύματος. Συνολικά, η εξοικονόμηση των ΥΚΩ για το 2022 υπολογίζεται σε 380 εκατ. ευρώ – όσο δηλαδή κόστισε και η κατασκευή του έργου, γεγονός που σημαίνει ότι μια τόσο μεγάλη επένδυση θα αποσβεστεί σε μόλις ένα έτος.
«Θέλω να επισημάνω την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε με τους Δήμους Πλατανιά, Κισσάμου και Χανίων, την Περιφέρεια Κρήτης και ειδικότερα τον Περιφερειάρχη, κ. Αρναουτάκη και τον Αντιπεριφερειάρχη, κ. Καλογερή αλλά και όλους τους άλλους αδειοδοτικούς φορείς της Κρήτης. Τέτοια έργα γίνονται στην ώρα τους -ειδικά σε συνθήκες πανδημίας- μόνο όταν οι εμπλεκόμενοι φορείς κάθονται στο ίδιο τραπέζι και βρίσκουν λύσεις στα όποια εμπόδια προκύπτουν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης», συμπλήρωσε.
Εντός χρονοδιαγράμματος η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που κατασκευάζονται σήμερα στη χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Έναν χρόνο μετά την υπογραφή των συμβάσεων στο Ηράκλειο της Κρήτης, η κατασκευή του έργου εξελίσσεται βάσει χρονοδιαγράμματος. Ειδικότερα:
- Οι γεωτεχνικές μελέτες έχουν σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί, τόσο για τους Σταθμούς Μετατροπής όσο και για τον εξοπλισμό τους.
- Τα καλωδιακά τμήματα κατασκευάζονται ήδη στα εργοστάσια των αναδόχων στην Ιταλία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία και τη Γερμανία.
- Ο βασικός εξοπλισμός των Σταθμών Μετατροπής παράγεται σήμερα στα εργοστάσια των κατασκευαστών στη Γερμανία, την Ιταλία και την Κίνα.
- Οι εργασίες εκσκαφής για τα καλωδιακά τμήματα έχουν ξεκινήσει στην πλευρά της Αττικής και θα ξεκινήσουν στο Ηράκλειο τον Σεπτέμβριο.
- Το φθινόπωρο αναμένεται η πόντιση του πρώτου τμήματος του υποβρύχιου καλωδίου και εντός του έτους η εγκατάσταση της οπτικής ίνας.
«Το 2024 που είναι το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας και των δύο διασυνδέσεων, η εξοικονόμηση για όλους τους καταναλωτές στους λογαριασμούς ρεύματος (μέσω των ΥΚΩ) θα ανέλθει σε 550 εκατ. ευρώ και θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ το 2030. Επιπλέον, πολύ σημαντικό όφελος του έργου είναι ότι, σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής του, θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στο peak της κατασκευής θα απασχολούνται ταυτόχρονα στα εργοτάξιά μας πάνω από 700 εργαζόμενοι», συμπλήρωσε.
Η Κρήτη ενεργειακός κόμβος της ΝΑ Ευρώπης
Όπως πρόσθεσε το στέλεχος του Διαχειριστή, είναι σαφές ότι η Κρήτη αναδεικνύεται σε ενεργειακό σταυροδρόμι της περιοχής, κατοχυρώνοντας στρατηγική θέση για έναν ακόμη λόγο στον γεωπολιτικό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης. Μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις που μελετώνται στην περιοχή, όπως με την Κύπρο και το Ισραήλ ή την Αίγυπτο και τη Λιβύη, περιλαμβάνουν την Κρήτη.
Ο ΑΔΜΗΕ, ταυτόχρονα με τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις, σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του Συστήματος Υψηλής Τάσης της Κρήτης εντός της επόμενης τριετίας.