Αν και στην αγορά περιμένουν άμεσα επίσημες εξελίξεις στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό, δηλαδή την ανακήρυξη και τυπικά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis ως νικήτριας της διαδικασίας για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μετά και την υποβολή βελτιωμένης οικονομικής πρότασης για το συγκεκριμένο asset του ΤΑΙΠΕΔ (ζητήθηκε από το Ταμείο ως είθισται βελτιωμένη προσφορά), εντούτοις, δεν αποκλείεται οι διεργασίες να μην ολοκληρωθούν τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, όπως αρχικά αναμένονταν.
Και τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, κυρίως όμως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που κατά πληροφορίες είναι αυτός που «καπάρωσε» τον διαγωνισμό καθώς υπέβαλε υψηλότατη οικονομική προσφορά (αν και ζητήθηκε βελτιωμένη), ίσως χρειαστεί να περιμένουν λίγο ακόμα, ειδικότερα έως τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, επισήμως τουλάχιστον ο πλειοδότης ενδέχεται να ανακηρυχθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου και όχι εντός του καλοκαιριού. Αυτό σχετίζεται τόσο με το γεγονός ότι απαιτείται κάποιος σχετικός χρόνος να κατατεθεί η πρόταση, να ελεγχθούν όλα τα έγγραφα κι ενώ ήδη οδεύουμε προς το τέλος Ιουλίου, όσο όμως, κυρίως αυτό, με τεχνικούς και διαδικαστικούς λόγους. Οι οποίοι δεν σχετίζονται βέβαια με προβλήματα στην προσφορά αλλά, κατά πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία, απορρέουν από τις διαδικασίες του νόμου 4412/2016 (ο αναμορφωμένος νόμος που αφορά στις δημόσιες συμβάσεις κ.α. και πρόσφατα άλλαξε ριζικά από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών) και θέτουν συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους, χρονοδιαγράμματα κ.λπ.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για τεχνικής φύσεως ζητήματα που απλά ενδέχεται να πάνε τη διαδικασία ανάδειξης και τυπικά του πλειοδότη από τα τέλη Ιουλίου-αρχές Αυγούστου προς τον Σεπτέμβριο, αν και αυτό μένει να φανεί στην πορεία.
Αυτό δε που έχει πρόσθετο ενδιαφέρον είναι ότι μελλοντικά η Εγνατία Οδός θα συνδέεται μέσω οδικών συνδέσεων που θα υλοποιηθούν με όλα τα μεγάλα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας, όπως η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα, για την αξιοποίηση των οποίων «τρέχουν» διαγωνιστικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ, βεβαίως τον ΟΛΘ (Θεσσαλονίκη), ενώ θα καταλήγει στην… προβλήτα της Ηγουμενίτσας, ενός ακόμα σημαντικού λιμένα, για τον οποίον επίσης είναι σε εξέλιξη διαδικασία αξιοποίησής του. Επιπρόσθετα, πέραν του όποιου κατασκευαστικού αντικειμένου εκκρεμεί ή της παραχώρησης (διόδια), στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού υπάρχει «ανοιχτός δρόμος» και για εμπορικές (ή άλλου είδους) εκμεταλλεύσεις. Γίνεται αντιληπτό ότι ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία Οδός… συνδέεται ή εμπλέκεται με όλο το φάσμα των υποδομών που προωθούνται στην περιοχή που «διατρέχει», όπως οι λιμενικές, ο σιδηρόδρομος, τα logistics κ.α.
Βέβαια, αν και επισήμως δεν έχει γίνει γνωστό από το ΤΑΙΠΕΔ ούτε ποια είναι η κοινοπραξία από την οποία ζήτησε βελτιωμένη οικονομική πρόταση για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού ούτε και το προσφερόμενο τίμημα, εντούτοις από νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, όπως αποκάλυψε το insider, οι πληροφορίες «δείχνουν» στην πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (με την Egis, η οποία έχει παρουσία στην Ελλάδα και εμπειρία από την Αττική Οδό), ενώ τα σενάρια κάνουν λόγο για υψηλό τίμημα. Η… «κατάκτηση» και της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αποτελεί μια σημαντικότατη επένδυση για τον όμιλο του οποίου ηγείται ο κ. Περιστέρης, μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις και σίγουρα τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της χρονιάς, μια επιτυχία τόσο για την κατασκευαστική όσο και για το ΤΑΙΠΕΔ.
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Οι σταθερές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές που εξασφαλίζει το έργο το κάνουν στα σημαντικότερα στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου. Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).