Πεδίο αυστηρών ελέγχων θα γίνει από το υπουργείο Οικονομικών η ορθή αποτύπωση και εφαρμογή των κριτηρίων πράσινης ανάπτυξης από τράπεζες και επιχειρήσεις.
Το «green» πάσο για τις χρηματοδοτήσεις, τόσο μέσω τραπεζών όσο και μέσω χρηματιστηρίου, όπως και συνολικά η εφαρμογή των άλλων δύο κριτηρίων της ομάδας των κριτηρίων ESG – της κοινωνικής ευθύνης και της εταιρικής διακυβέρνησης -, θα αποτελέσουν το προσεχές διάστημα κορυφαία προτεραιότητα για το Υπουργείο Οικονομικών. Και αυτό διότι πρόκειται για κριτήρια που θα καθορίσουν τις χρηματοδοτήσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, αλλά και τις επιπλέον ιδιωτικές επενδύσεις που θα κινητοποιηθούν μέσω του Ταμείου τα επόμενα χρόνια για τον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας στη βάση των νέων πανευρωπαϊκών και διεθνών προτύπων για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Όπως επισημαίνουν στο insider.gr πηγές του Υπουργείου Οικονομικών, τα κριτήρια ESG και η πράσινη χρηματοδότηση δεν θα πρέπει να γίνουν «σημαία ευκαιρίας» για άντληση κεφαλαίων είτε από το τραπεζικό σύστημα είτε από την κεφαλαιαγορά και να αποδειχτεί στο μέλλον ότι επιχειρήσεις που έλαβαν τα κεφάλαια αυτά δεν πληρούσαν τα πρότυπα της βιώσιμης ανάπτυξης. Κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε μια «νέα γενιά σκανδάλων τύπου Folli – Follie» και θα γκρέμιζε την αξιοπιστία της ελληνικής αγοράς.
Το ζήτημα αυτό είναι εξαιρετικά σοβαρό για όλη την Ευρώπη και την επόμενη μέρα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η οποία θα ανασυσταθεί γύρω από τον άξονα της βιώσιμης ανάπτυξης. Τα κριτήρια του τι αξιολογείται ως «πράσινο» δεν έχουν ακόμη οριοθετηθεί σαφώς από τις ευρωπαϊκές Αρχές και λόγω του ρευστού ακόμη περιβάλλοντος, ο κίνδυνος να ονομαστούν και να χρηματοδοτηθούν ως πράσινες επιχειρήσεις και projects που θα αποδειχτούν μελλοντικά «καφέ», είναι ιδιαίτερα αυξημένος. Κατόπιν αυτού, τα κριτήρια των «πράσινων» χρηματοδοτήσεων και επενδύσεων αναμένεται να είναι πολύ σοβαρά - όχι απλά δηλωτικά των προθέσεων των τραπεζών και των επιχειρήσεων, αλλά δεσμευτικά προς τους επενδυτές – και ο έλεγχος της τήρησής τους θα γίνεται από ανεξάρτητους ελεγκτές της ΕΚΤ.
Η τήρηση γενικά των κριτηρίων ESG από τις επιχειρήσεις, αλλά και τις τράπεζες που θα τις χρηματοδοτούν, θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμα για τους επενδυτές και τους διαχειριστές κεφαλαίων, σηματοδοτώντας την αλλαγή της επενδυτικής κουλτούρας τα προσεχή χρόνια. Θα πρόκειται για έναν μετασχηματισμό ολκής της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, τα ESG assets έχουν φτάσει παγκοσμίως τα 1,7 τρισ. δολάρια και εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 53 τρισ. δολ. έως το 2025. Οι εισροές προς ESG assets στην Ευρώπη πέρυσι υπολογίζονται από 110 έως 180 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο των κρίσιμων τάσεων που διαμορφώνονται, το Υπουργείο Οικονομικών θα παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τον τρόπο εφαρμογής των κριτηρίων ESG (Environment – Society – Governance) από τις εταιρείες του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα και το ίδιο καλούνται να πράξουν και οι Αρχές της Κεφαλαιαγοράς. Σημειώνεται ότι από σήμερα ενσωματώνεται στο Ελληνικό Χρηματιστήριο ο νέος δείκτης Athex ESG που θα παρακολουθεί τη χρηματιστηριακή απόδοση των εισηγμένων εταιρειών που υιοθετούν και προβάλουν τις πρακτικές τους σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG). Στην αρχική σύνθεση του δείκτη θα συμμετέχουν 35 εισηγμένες εταιρείες με καλές επιδόσεις σε θέματα περιβάλλοντος. Ο δείκτης σχεδιάστηκε ώστε να συμμετέχουν κατά μέγιστο αριθμό 60 εταιρείες της Οργανωμένης Αγοράς του Χ.Α. και η σύνθεσή του θα αναθεωρείται κάθε χρόνο. Η πρώτη αναθεώρηση θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο 2021 με βάση τα στοιχεία που θα δημοσιεύσουν οι εισηγμένες εταιρείες στο πλαίσιο της μη χρηματοοικονομικής πληροφόρησης για την χρήση του 2020.
Σημειώνεται ότι για τη χρηματοδότηση των «πράσινων» επενδύσεων, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης Ελλάδα 2.0 προβλέπει πόρους 6 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επενδύσεις που θα κινητοποιηθούν υπολογίζονται στα 10 δις. ευρώ. Το σκέλος της «πράσινης» ανάπτυξης του Ταμείου Ανάκαμψης χωρίζεται σε τέσσερις άξονες:
· Μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό στο περιβάλλον
· Ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας και χωροταξική μεταρρύθμιση
· Μετάβαση σε ένα πράσινο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών
· Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας.