«Βαρόμετρο» για μία σειρά επιχειρήσεων, από τους κλάδους του λιανεμπορίου και της εστίασης μέχρι εκείνου των τροφίμων και ποτών, θα αποτελέσει η τουριστική κίνηση που παραδοσιακά κορυφώνεται τον Αύγουστο. Άλλωστε για πολλές επιχειρήσεις το «ταμείο» το οποίο θα γίνει μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για την πορεία όλης της υπόλοιπης χρονιάς.
Η εικόνα από την τουριστική κίνηση του Ιουλίου ήταν ενθαρρυντική, αντίστοιχα και τα μηνύματα από τις κρατήσεις του Αυγούστου τόσο από τις χώρες του εξωτερικού αλλά και από τον εσωτερικό τουρισμό, με τις επιχειρήσεις να προσδοκούν τόνωση των εσόδων τους, στην προσπάθεια για επιστροφή στην κανονικότητα. Παραμένει ωστόσο ο «άγνωστος Χ» της πανδημίας και πώς θα εξελιχθεί μέσα στον μήνα καθώς τα δεδομένα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς. Την ίδια στιγμή ήδη αρκετά νησιά και τουριστικές περιοχές βρίσκονται στο «κόκκινο« με ανοιχτό πάντα το ενδεχόμενο της λήψης περιοριστικών μέτρων τον πιο κρίσιμο μήνα του καλοκαιριού.
Περιμένει τα «χοντρά πορτοφόλια» το λιανεμπόριο
«Οι τουρίστες αυξήθηκαν αλλά φέτος λείπουν τα χοντρά πορτοφόλια» και οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία» δήλωνε πριν από μερικές μέρες στο insider.gr ο αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Νίκος Κουγιουμτζής περιγράφοντας την εικόνα που επικρατούσε προηγούμενο διάστημα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Οι έμποροι στις τουριστικές περιοχές «ποντάρουν» στην ακόμη μεγαλύτερη αύξηση του τουρισμού τον Αύγουστο καθώς και στις αφίξεις επισκεπτών από χώρες με υψηλή κατά κεφαλήν δαπάνη, ευελπιστώντας να μην υπάρξουν «ανατροπές» λόγω της πορείας της πανδημίας. Άλλωστε για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές της χώρες, με δεδομένο και το πλήγμα που δέχθηκαν πέρσι όταν δούλεψαν ελάχιστα, το φετινό καλοκαίρι θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για τη βιωσιμότητά τους.
Ανησυχεί για περιοριστικά μέτρα η εστίαση
Το ενδεχόμενο να επαναληφθεί το περσινό σενάριο τις μέρες του Δεκαπεντάγουστο, όταν επιβλήθηκαν περιοριστικά μέτρα σε Πάρο, Αντίπαρο, Μύκονο και Χαλκιδική, ανησυχεί τους επιχειρηματίες της εστίασης. Εξάλλου, όπως σημειώνουν εκπρόσωποι του κλάδου, η εστίαση δεν έχει επιστρέψει ακόμα σε κανονικότητα ενώ βρίσκονται ακόμα σε ισχύ περιορισμοί ως προς τη χωρητικότητα των επιχειρήσεων αλλά και τους εσωτερικούς χώρους. Στην περίπτωση επιβολής νέων περιορισμών, όπως πρόσφατα στην Μύκονο και με αρκετές επιχειρήσεις εστίασης να βρίσκονται ήδη σε οριακή κατάσταση οι συνέπειες θα είναι οι μεγάλες όπως εκτιμούν εκπρόσωποι του κλάδου.
Τα καταστήματα εστίασης άλλωστε να αντιμετωπίσουν ακόμη ένα ζήτημα όσον αφορά στους τουρίστες που επισκέπτονται στη χώρα μας: Το γεγονός ότι αρκετοί από αυτούς και κυρίως στα μεγάλα νησιά, επιλέγουν για τη διαμονή τους all inclusive ξενοδοχεία με αποτέλεσμα να περνούν τις διακοπές τους χωρίς να επισκέπτονται τις επιχειρήσεις εστίασης του εκάστοτε περιορισμού.
Αλκοολούχα ποτά, μπίρες, αναψυκτικά, παγωτά
Η πορεία του τουρισμού επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό και τις επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων και ποτών, όπως εκείνες που δραστηριοποιούνται στα αλκοολούχα ποτά, μπύρες, αναψυκτικά κ.α στις οποίες μεγάλο μέρος του τζίρου τους προέρχεται από το κανάλι HORECA. Ενδεικτικό είναι ότι στελέχη της αγοράς, αναμένουν πρώτα να γίνει η αποτίμηση της φετινής τουριστικής περιόδου προκειμένου να κάνουν εκτιμήσεις σχετικά με τον χρόνο επιστροφής των επιμέρους κλάδων στην κανονικότητα. Οι προσδοκίες λοιπόν για μία καλή πορεία του τουρισμού φέτος, μετά και τις περσινές απώλειες λόγω των μειωμένων τουριστικών αφίξεων, είναι αυξημένες.
Σε κάθε περίπτωση, παρά την αισιοδοξία και τα θετικά μηνύματα που έρχονται από τον ελληνικό τουρισμό, ο τελευταίος 1,5 χρόνος έχει αποδείξει ότι τα πάντα είναι ρευστά και όλα μπορούν να ανατραπούν σχεδόν από τη μία μέρα στην άλλη.