«Πρόσκληση» από τις αρμόδιες υπηρεσίες και επιτροπές της ΕΥΔΑΠ αναμένουν στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΡΓΟΤΕΜ ώστε και τυπικά να ανοίξει η οικονομική προσφορά τους για το μεγάλο project της Ψυττάλειας όπου, στον εν λόγω διαγωνισμό, πλέον έχει απομείνει μόνο το συγκεκριμένο σχήμα, μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ.
Στελέχη της κοινοπραξίας ευελπιστούν ότι εντός του προσεχούς διαστήματος θα κληθούν για την ολοκλήρωση των διεργασιών που έχουν απομείνει. Ωστόσο, αν και κύκλοι ομίλων που συμμετέχουν στην κοινοπραξία δεν «βλέπουν» άλλον δρόμο παρά την υπογραφή μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του σχήματος ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΡΓΟΤΕΜ της πενταετούς σύμβασης Λειτουργίας και Συντήρησης του βιολογικού κέντρου της Ψυττάλειας, αρχικής αξίας 320 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ, αλλιώς στα 261 εκατ. ευρώ, αν και αναλόγως της προσφοράς το κόστος μπορεί να μειωθεί), στην αγορά έχουν κυκλοφορήσει εδώ και 1-2 εβδομάδες και άλλες… εναλλακτικές.
Που μπορεί να περιλαμβάνουν το ενδεχόμενο ακύρωσης του διαγωνισμού, άρα και προκήρυξης νέου με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται σε «χρόνο», ή ακόμα και η ΕΥΔΑΠ να επιχειρήσει να αναλάβει μόνη της τη συντήρηση του κέντρου λυμάτων και υγρών αποβλήτων, το οποίο, όπως λένε αρμόδιες πηγές, «δεν μπορεί να μείνει εκτός λειτουργίας ούτε μία μέρα καθώς αυτό θα φέρει επιβάρυνση σε περιβάλλον και πολίτες».
Κατ’ αρχάς, να υπενθυμίσουμε ότι μετά από σχεδόν δυο χρόνια από τότε που κατατέθηκαν οι προσφορές για το διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν σε διάφορα σχήματα σχεδόν όλοι οι μεγάλοι της εγχώριας αγοράς όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, μαζί με τους Γάλλους της Suez, αλλά και το γκρουπ της Μυτιληναίος (μαζί με Κωνσταντινίδη), τη λύση στο γόρδιο δεσμό των δικαστικών διενέξεων έσπευσε να δώσει το Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο αποφάσισε, μέσα στον 15αύγουστο, ότι μόνη παραδεκτή προσφορά είναι αυτή του σχήματος των ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ. Είχε προηγηθεί μπαράζ προσφυγών, ενστάσεων, στη διαδικασία είχαν εμπλακεί γνωμοδοτήσεις του ΤΕΕ κ.α., σε πρώτο στάδιο η Επιτροπή του διαγωνισμού πρότεινε τον αποκλεισμό των δύο κοινοπραξιών αποφασίζοντας να ανοιχτεί μόνο η οικονομική προσφορά της κοινοπραξίας με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ, με αποτέλεσμα οι άλλοι όμιλοι να αντιδράσουν έντονα.
Τελικά, παρά τις διάφορες γνωμοδοτήσεις της Επιτροπής Διαγωνισμού αλλά και παρά το γεγονός ότι στην τελευταία φάση επιτράπηκε και η συμμετοχή των άλλων δύο σχημάτων (μάλιστα κατατέθηκαν προσφορές που αρχικά έγιναν αποδεκτές από την ΕΥΔΑΠ), το ΣτΕ «έδειξε» προς έναν συγκεκριμένο δρόμο. Είχε μεσολαβήσει νέα προσφυγή της ΑΚΤΩΡ στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία έγινε δεκτή αλλά και αντίστοιχη προσφυγή, στη συνέχεια, της ΕΥΔΑΠ στο ΣτΕ κατά της απόφασης της ΑΕΠΠ. Το ΣτΕ όμως, όπως προαναφέρθηκε, έλαβε απόφαση υπέρ της κοινοπραξίας υπό την ΑΚΤΩΡ.
Είναι προφανές, ότι προηγήθηκε μπαράζ προσφυγών, δικαστικών διενέξεων, αντιδράσεων από τους εμπλεκόμενους ομίλους, πριν το ΣτΕ δώσει τον χρησμό του.
Κατόπιν αυτού, στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ θεωρούν ότι δεν απομένει παρά η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να ανοίξει την μόνη δεκτή οικονομική προσφορά και να αναθέσει την σημαντική αυτή σύμβαση στο εν λόγω σχήμα, που μάλιστα, είχε «κερδίσει» ένα ακόμα ετήσιο συμπληρωματικό συμβόλαιο από την ΕΥΔΑΠ συνολικού ύψους 27 εκατ. ευρώ, δηλαδή έως τον Απρίλιο του 2022 (το προηγούμενο είχε λήξει τέλη Μαρτίου αλλά ανανεώθηκε καθώς η διαγωνιστική διαδικασία εκκρεμούσε) έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο. Πλέον, στο σχήμα ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ, που παρεμπιπτόντως είχε και την υψηλότερη βαθμολογία σε τεχνικό επίπεδο, θεωρούν ότι απομένει μόνο η «πρόσκληση» για άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς και προσεχώς η υπογραφή της νέας σύμβασης. Ακόμα πάντως, δεν έχουν ξεκαθαρίσει τα άλλα γκρουπ πώς θα κινηθούν έναντι της απόφασης που όμως προέρχεται από το ΣτΕ.
Και σε αυτό το σημείο έρχονται να προστεθούν τα δύο άλλα ενδεχόμενα, πάντα σε θεωρητικό επίπεδο και μέχρι να λάβουν οι ενδιαφερόμενοι καθαρογραμμένη την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η μία εναλλακτική για την ΕΥΔΑΠ είναι η ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και προφανώς η προκήρυξη νέου διαγωνισμού ώστε να δοθεί χρόνος και χώρος και σε άλλους συμμετέχοντες προς ενίσχυση του ανταγωνισμού. Βέβαια, μια τέτοια περίπτωση θα απαιτήσει νομικές ενέργειες, θα προκαλέσει αντίδραση από την πλευρά των ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΡΓΟΤΕΜ, ενώ θα χρειαστεί και εύλογο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Και έως τότε, επειδή το ΚΕΛ δεν μπορεί να μείνει εκτός λειτουργίας, η κοινοπραξία θα συνεχίσει να υποστηρίζει λογικά τη λειτουργία του μέχρι την κατάληξη μιας νέας διαγωνιστικής διαδικασίας μέσω πρόσθετων συμπληρωματικών συμβάσεων.
Βέβαια, για τη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ υπό τον κ. Σαχίνη, που προχωρά ευρύ σχέδιο αναμόρφωσης και ανασχεδιασμού της εισηγμένης, όπως και συμμετοχής της σε μεγάλους διαγωνισμούς (π.χ. ΣΔΙΤ), εδώ και λίγο χρονικό διάστημα έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία ακόμα πιθανή… λύση στον ορίζοντα. Η οποία όμως, ίσως στην παρούσα φάση να μην είναι και η πλέον εύκολη. Στην ΕΥΔΑΠ φέρονται να εξετάζουν το ενδεχόμενο να «παγώσουν» ή «παρακάμψουν» την διαδικασία που «τρέχει», και «γέρνει» προς την πλευρά των ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ, αναλαμβάνοντας η ίδια τη διαχείριση και λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων στην Ψυττάλεια.
Πόσο πιθανό ή εύκολο είναι να συμβεί κάτι τέτοιο; Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι δεν αποτελεί μια εύκολη υπόθεση, καθώς η διαχείριση του ΚΕΛ απαιτεί εξειδικευμένο και πολυπληθές προσωπικό με συνεχή παρουσία, τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου, συγκεκριμένη υποστήριξη (και υλικοτεχνική) και συγκεκριμένες διαδικασίες κ.α., που απαιτούν «ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά», όπως λένε από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ. Παράλληλα, ένα τέτοιο εγχείρημα, απαιτεί… νομικά ερείσματα και δικαστικούς αγώνες (το πιθανότερο) που να θεμελιώνουν μια τέτοια απόφαση. Ωστόσο, παρά τα πολλά ερωτηματικά που βάζουν από την αγορά, η ΕΥΔΑΠ φέρεται να έχει εξετάσει και αυτό το ενδεχόμενο, και ως τρόπο μείωσης του κόστους της εισηγμένης, γνωρίζοντας βέβαια τις δυσκολίες του εγχειρήματος.