Η μεγάλη οδική παραχώρηση που «βάζει» στο χαρτοφυλάκιό του ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δηλαδή η 35ετούς διάρκειας λειτουργία και διαχείριση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού, αναμένεται να «γιγαντώσει» το πολυσχιδές επιχειρηματικό γκρουπ. Όπως σημειώνουν αναλυτές, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί σε βάθος ετών να εξασφαλίσει συνολικά μερίσματα άνω των 2,7 δισ. ευρώ αλλά και να «διπλασιάσει» τα EBITDA που σχετίζονται με τον τομέα Παραχωρήσεων.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε λίγα -αλλά ενδεικτικά της σημασίας που έχει ο αυτοκινητόδρομος για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- στοιχεία, όπως τα ανέλυσε σε σχετικό της note η AXIA Ventures, που ως γνωστόν «παρακολουθεί» μεγάλες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών αλλά και εκπροσώπους του κατασκευαστικού κλάδου.
Σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή, η παραχώρησης του οδικού άξονα που μαζί με τους κάθετους άξονες θα ξεπεράσει σε μήκος τα 880 χλμ., θα εισφέρει σε βάθος 35 ετών στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis μερίσματα συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ. Δεδομένου ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 75% της παραχώρησης αυτό μεταφράζεται σε μερίσματα της τάξεως των 2,75 δισ. ευρώ για το σύνολο της διάρκειας της σύμβασης που θα «μπούνε στα ταμεία» του γκρουπ υπό τον Γιώργο Περιστέρη.
Κατά την AXIA Ventures, η εν λόγω παραχώρηση θα αποφέρει ετησίως στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πάνω από 100-120 εκατ. ευρώ σε όρους EBITDA που σχετίζονται με τον τομέα Παραχωρήσεων, δηλαδή νούμερο διπλάσιο και μεγαλύτερο σε σχέση με τις μέχρι τώρα επιδόσεις του εν λόγω τομέα δράσης, ενώ αναμένεται ετήσιο καθαρό εισόδημα 40-50 εκατ. ευρώ (πριν από τις μειοψηφίες), για τουλάχιστον τα πρώτα δέκα χρόνια της παραχώρησης.
Η εκτίμηση για το συνολικό EBITDA του 2022 για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «δείχνει» ποσό άνω των 450 εκατ. ευρώ (έναντι τρέχουσας εκτίμησης για το οικονομικό έτος 2022 στα 356 εκατ. ευρώ και συγκρίσιμου EBITDA 2020 στα 255 εκατ. ευρώ).
Η χρηματιστηριακή, δεδομένης της διάρκειας της παραχώρησης «βάζοντας» discount στο 7% εκτιμά ότι το εν λόγω asset «αξίζει» περί τα 3,5-4 ευρώ ανά μετοχή, ενώ με το πιο εύλογο discount στο 6,5% το νούμερο αυτό ανεβαίνει στα 5 με 5,5 ευρώ ανά μετοχή, όταν η μετοχή εσχάτως βρίσκεται κάπου στα 9,7 ευρώ.
Κατά την AXIA Ventures, ενισχύεται και το κατασκευαστικό αντικείμενο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ελέγχει το 100% του κατασκευαστικού κομματιού της σύμβασης) με 720 εκατ. ευρώ να εκτελούνται τα πρώτα 5 χρόνια και συνολικά 3,0 δισ. ευρώ καθ' όλη τη διάρκεια ζωής της παραχώρησης. Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους, με τη χρηματοδότηση να έχει ήδη εξασφαλιστεί από την ταμειακή θέση της εταιρείας και τη χρηματοδότηση από την τράπεζα.
Η AXIA αναμένει ότι η προκαταβολή θα χρηματοδοτηθεί από ένα μείγμα ιδίων κεφαλαίων (~ 25%) και χρέους.
Λαμβάνοντας υπόψη τις ήδη νομοθετημένες αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική (σταδιακή ανάπτυξη όλων των σταθμών διοδίων, ευθυγράμμιση των τελών διοδίων στο μέσο όρο των παραχωρήσεων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων), η AXIΑ εκτιμά ότι ετησίως τα έσοδα από τα διόδια το 2022 θα ανέλθουν σε 150-170 εκατ. ευρώ και θα αυξηθούν σε 230-250 εκατ. ευρώ έως το 2025-26 με την ολοκλήρωση των προσαρμογών και τη θέση σε λειτουργία νέων κάθετων αξόνων σύνδεσης.
Με την απόκτηση αυτού του έργου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γίνεται ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στη λειτουργία των υποδομών στην Ελλάδα και μεταξύ των μεγαλύτερων ομίλων υποδομής στην ΕΕ. Το χαρτοφυλάκιο αποτελείται από 1.500 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα 1,2 GW περιουσιακών στοιχείων σε ΑΠΕ, από 1,0 GW θερμικής ικανότητας (CCGT) και από εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί προτιμώμενος πλειοδότης για το τουριστικό θέρετρο με Casino στο Ελληνικό. Συνολικά, η αξία των περιουσιακών στοιχείων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον ισολογισμό αναμένεται να υπερβεί τα 10 δισ. ευρώ με την ολοκλήρωση του επενδυτικού κύκλου.
Στον ισολογισμό, δεδομένου ότι ο όμιλος θα ενοποιήσει πλήρως το έργο, αναμένεται ότι το καθαρό χρέος θα αυξηθεί κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ και θα ανέρχεται στα 3 δισ.
«Θεωρούμε τη συμφωνία Εγνατία ως σημαντική και ορόσημο συναλλαγής για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το πιο σημαντικό είναι ότι ενισχύει σημαντικά το προφίλ της εταιρείας, με μακροπρόθεσμες και ιδιαίτερα ορατές ταμειακές ροές. Σημειώνουμε ότι αναμένεται περαιτέρω ανάκαμψη με την ωρίμανση του έργου του αεροδρομίου Καστέλι και το ενδεχόμενο κλείσιμο του έργου του Καζίνο για το οποίο αναμένονται εξελίξεις εντός του Σεπτεμβρίου. Επίσης ο ΓΕΚ Τέρνα συμμετέχει ήδη σε άλλους διαγωνισμούς στην Ελλάδα για περιουσιακά στοιχεία υποδομής (αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, ενεργειακά περιουσιακά στοιχεία) που θα πρόσθεταν περαιτέρω αξία για την ομάδα. Θα περιμένουμε από την εταιρεία να παράσχει σταδιακά περαιτέρω δεδομένα τους επόμενους μήνες για το νέο έργο, ώστε να μπορούμε να ενημερώσουμε τις εκτιμήσεις μας και να αναθεωρήσουμε την αποτίμησή μας για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», καταλήγει το ιδιαίτερα ενδιαφέρον note της AXIA Ventures, που για την ώρα δεν δίνει νέα τιμή-στόχο ή σύσταση αναμένοντας «φρέσκες» εκτιμήσεις από το γκρουπ.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (75%) – EGIS PROJECTS S.A. (25%), ως Προτιμητέο Επενδυτή για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών. Η δεσμευτική προσφορά ανέρχεται σε 1.496.100.000 ευρώ.
Το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς ο Όμιλος κατέχει επίσης το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου περιέχει επίσης κι άλλες καίριες υποδομές, όπως το έργο της μελέτης, κατασκευής και διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, έργα διαχείρισης απορριμμάτων (ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Πελοποννήσου) κ.ά. Παράλληλα, ο Όμιλος συμμετέχει στο σχήμα που θα αναπτύξει και θα διαχειρίζεται το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC – Integrated Resort Casino) στο Ελληνικό, ενώ διεκδικεί με αξιώσεις κι άλλα σημαντικά έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων. Το διαρκώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ καθιστά τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τον μεγαλύτερο όμιλο παραχωρήσεων στη χώρα και πλέον έναν από τους σημαντικούς διαχειριστές χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ενισχύεται η δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι με τη συμμετοχή της με ποσοστό 75% στο σχήμα παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ενοποιεί κατά ΔΛΠ το σύνολο των εσόδων της παραχώρησης, τα οποία με βάση το χρηματοοικονομικό μοντέλο υπολογίζονται σε περίπου 11,3 δισ. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.
Εξασφαλίζεται ένα επιπλέον υψηλό και ταυτόχρονα ποιοτικό ανεκτέλεστο για την ΤΕΡΝΑ, 100% θυγατρική του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει το σύνολο των νέων έργων υποδομής που προβλέπει η σύμβαση (υπολογίζονται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετία μελετών – κατασκευής), το σύνολο των έργων βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και σημαντικό μερίδιο των έργων ελαφράς συντήρησης και λειτουργίας. Υπολογίζεται ότι το ανωτέρω τεχνικό αντικείμενο αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 3 δις. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.