Κερδοφορία για το τρίτο τρίμηνο του 2021, επιτάχυνση των παραδόσεων των αεροσκαφών και προσδοκίες για μια καλύτερη και έγκαιρη σεζόν το 2022, αποτέλεσαν τα βασικά μηνύματα που εξέπεμψε στους αναλυτές ο πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης κατά την χθεσινή τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε με την αφορμή των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου της εταιρείας.
Το καλοκαίρι το πρώτο κερδοφόρο τρίμηνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας
Παρότι οι επιπτώσεις της πανδημίας αναμένεται να παραμείνουν ορατές και τα επόμενα χρόνια, η ανάκαμψη ξεκίνησε σταδιακά από φέτος το καλοκαίρι. Το παραπάνω αποδεικνύει και το γεγονός ότι αρχής γενομένης από τον Ιούλιο και με αποκορύφωμα τον Αύγουστο, αποκαταστάθηκε το 95% των πτήσεων της Ελλάδας (flight recovery) σε σχέση με το 70% των πτήσεων που αποκαταστάθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά μέσο όρο. Η Aegean μάλιστα επανέφερε το 80% των πτήσεων του 2019, αριθμό υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γεγονός που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει την εταιρεία στο πρώτο κερδοφόρο τρίμηνο μετά το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα μάλιστα, η ανάκαμψη θα συνεχιστεί τους δύο πρώτους μήνες του Φθινοπώρου, με αποτέλεσμα η εταιρεία να εκτιμάται ότι θα καταγράψει στο τέλος του έτους πολύ λιγότερες ζημιές σε σχέση με την πρώτη πανδημική χρονιά του 2020.
Ωστόσο όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης το διάστημα από τον Οκτώβριο έως και τον Μάρτιο του 2022, η εταιρεία εκτιμάται ότι θα βρίσκεται στο -12 με -25% της δραστηριότητάς της, εφόσον η χώρα μας δεν παρουσιάζει υψηλά ποσοστά χειμερινού τουρισμού. Οι τουρίστες δείχνουν ότι θέλουν να παρατείνουν το καλοκαίρι κάτι που η Ελλάδα τους χειμερινούς μήνες δεν μπορεί να προσφέρει σε σχέση με άλλου θερμούς προορισμούς, εξήγησε.
Πιο αισιόδοξες ήταν οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά, 2022 όπου αν διατηρηθούν τα ισχύοντα δεδομένα η τουριστική σεζόν θα μπορούσε να ξεκινήσει από τον Μάρτιο κι όχι από το τέλος του Ιουνίου, όπως συνέβη το 2021, αποκομίζοντας και τα αντίστοιχα οφέλη.
Η στρατηγική για την συνέχεια
Όσον αφορά την στρατηγική που θα ακολουθήσει η Aegean την επόμενη χρονιά, ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε ότι περιλαμβάνει την περαιτέρω ενδυνάμωση του προορισμού της Αθήνας καθώς το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος αποτελεί κόμβο διασύνδεσης των προορισμών του εξωτερικού τόσο με μικρότερους νησιωτικούς - που δεν έχουν απευθείας συνδέσεις, όσο και με την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Παράλληλα μάλιστα εκτίμησε ότι και η Αθήνα ως προορισμός θα αρχίσει να ανακάμπτει μετά και τα ιστορικά χαμηλά που καταγράφηκαν κατά την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης στην επισκεψιμότητα των αστικών κέντρων. Επιπλέον της Αθήνας, στις βάσεις που εκτιμά η αεροπορική ότι θα έχουν ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνονται και η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο Κρήτης.
Όσο για τους παράγοντες που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για την ανάκαμψη των μεγεθών της εταιρείας ο κ. Βασιλάκης ανέφερε την πορεία των εμβολιασμών, την επιθυμία των Ελλήνων να ταξιδέψουν, και την αποκατάσταση των επαγγελματικών ταξιδίων παγκοσμίως. Στην περίπτωση των Ελλήνων μάλιστα σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη για πρώτη φορά μετά από 18 μήνες πανδημίας παρατηρείται διάθεση για ταξίδια στο εξωτερικό, τάση που αποτυπώνεται μέχρι στιγμής και στις πωλήσεις της εταιρείας εντός της Ελλάδας.
Επίσπευση της παράδοσης των αεροσκαφών της Airbus
Στο πλαίσιο της σταδιακής ανάκαμψης που παρατηρείται από το φετινό καλοκαίρι, η εταιρεία αποφάσισε να επιταχύνει και τις παραδόσεις των αεροσκαφών που υπολείπονται από την παραγγελία των 46 Airbus 320/321 neo. Παρότι ο ορίζοντας ολοκλήρωσης της παραγγελίας παραμένει ο ίδιος, το 2026, η εταιρεία θα παραλάβει 12 αεροσκάφη το 2022 και ακόμα 10 το 2023 επιτυγχάνοντας τον στόχο για παραλαβή 30 αεροσκαφών μέχρι το 2023. Σημειωτέον ότι μέχρι σήμερα ο όμιλος έχει παραλάβει συνολικά 9 αεροσκάφη από την Airbus. Κατ' επέκταση, το σύνολο των καθαρών εκροών της αεροπορικής σε προκαταβολές για την παραλαβή των νέων αεροσκαφών από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα φτάσει περίπου τα 100 εκατ. ευρώ(115 εκατ. δολάρια).
Τα 30 αυτά αεροσκάφη θα αποτελέσουν τον πυρήνα του στόλου της εταιρείας εκτελώντας το πτητικό πρόγραμμα που δεν χαρακτηρίζεται από εποχικότητα, θα πετούν δηλαδή όλο το χρόνο. Στόχος είναι να μειωθούν τα λειτουργικά κόστη δεδομένου ότι τα A320 neo είναι πιο αποδοτικά αλλά και να επεκταθεί ο χρόνος ζωής και το κόστος συντήρησης των παλαιότερων αεροσκαφών δεδομένου ότι θα λειτουργούν λιγότερους μήνες διανύοντας παράλληλα και λιγότερα μίλια ετησίως.