Κρασί, ελαιόλαδο, φρούτα, μέλι, βαμβάκι ακόμα και προϊόντα αλουμίνιο εξάγουν ελληνικές επιχειρήσεις στην μακρινή αγορά του Ανατέλλοντος Ηλίου διεκδικώντας μια σημαντική θέση ανάμεσα στις χώρες από τις οποίες η Ιαπωνία προμηθεύεται πρώτες ύλες αλλά και βασικά προϊόντα διατροφής.
Το 2015 η Ελλάδα βρέθηκε στην 90ή θέση των προμηθευτών της Ιαπωνίας και παρά το γεγονός ότι ακόμα η άξια των ελληνικών εξαγωγών είναι σε χαμηλά επίπεδα τα περιθώρια ανάπτυξης είναι σημαντικά και εκτιμάτε ότι τα επόμενα χρόνια η αύξηση θα είναι βέβαιη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεση για την ιαπωνική οικονομία και τις οικονομικές σχέσεις Ελλάδος-Ιαπωνίας για το έτος 2015 οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ιαπωνία, το 2015 αυξήθηκαν κατά 37,2% έναντι του 2014 ενώ το πρώτο εξάμηνο 2016 συνεχίστηκε η αύξηση σημείωσαν αύξηση κατά 10,4% έναντι του αντιστοίχου τριμήνου του 2014.
Οι κυριότερες κατηγορίες ελληνικών εξαγωγών το 2015 ήταν:
- λαναρισμένο βαμβάκι με αξία 23,1 εκ. ευρώ και μερίδιο 37,7% επί του συνόλου διατηρήθηκε στην πρώτη θέση των ελληνικών εξαγωγών καταγράφοντας αύξηση κατά 80% έναντι 2014. Εκτιμάται ότι περίπου το 16% του συνόλου των ιαπωνικών εξαγωγών βάμβακος που προορίζεται τελικά κυρίως για την κατασκευή ρούχων προέρχεται από την Ελλάδα.
- παρασκευάσματα φρούτων: αποτελούν την δεύτερη κυριότερη κατηγορία με αξία 6,8 εκ. ευρώ έναντι 5,9 εκ. ευρώ το 2014. Η αύξηση ήταν της τάξης του 11,1% και το μερίδιο επί του συνόλου ανήλθε σε 11,1%. Αφορά κυρίως κονσέρβες ροδάκινων με αξία 2,7 εκ. ευρώ και μείγματα φρούτων με 2,3 εκ. ευρώ. Ακολουθούν τα αχλάδια με 800 χιλιάδες ευρώ τα συσκευασμένα προϊόντα τομάτας με 255 χιλ. ευρώ (+64,4%) και οι ελιές με 207 χιλ. ευρώ (+16,8%). Σημαντική πτώση κατά 50% και αξία 206 χιλ. ευρώ σημείωσαν τα γλυκά κουταλιού.
- Προϊόντα αλουμινίου: με αξία 5,7 εκ. ευρώ το 2015 κατέγραψαν αύξηση κατά 46% έναντι του 2014.
- Ελαιόλαδο: η κατηγορία αυτή με αξία εξαγωγών 4,16 εκ., αποτελούμενη κατά 92% από παρθένο ελαιόλαδο, σημείωσε αύξηση κατά 15,4% συνεχίζοντας την ανοδική τάση των τελευταίων ετών. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η ιαπωνική στατιστική εμφανίζει μεγαλύτερη αξία ελληνικών εξαγωγών σε αυτή την κατηγορία. Μερίδιο επί του συνόλου των ελλ. εξαγωγών 6,8%
- Μέρη κινητήρων: με αξία 3,3 εκ. ευρώ και αύξηση κατά 41,6%
- Παρασκευάσματα δημητριακών: αξία 2,6 εκ. ευρώ, αύξηση κατά 7,6% με κυριότερη κατηγορία τα ζυμαρικά με αξία 1,97 εκ. ευρώ και αύξηση κατά 14,8% ενώ ακολουθούσαν τα προϊόντα ζύμης, όπως πίτσες με αξία 307 χιλ ευρώ και πτώση κατά 32%.
Σημαντική αύξηση σημείωσαν και οι εξαγωγές ελληνικών κρασιών που αυξήθηκαν κατά 48,6% φθάνοντας τις 307 χιλ. ευρώ.
Σύμφωνα με επιχειρηματίες, οι προοπτικές αύξησης των ελληνικών εξαγωγών εκτιμάται ότι είναι μεγάλες στους τομείς των αγροτικών προϊόντων των τροφίμων και των ποτών καθώς το 60% των αναγκών σε τρόφιμα ή πρώτες ύλες τροφίμων της Ιαπωνίας καλύπτεται από εισαγωγές. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω της διαρκούς γήρανσης του πληθυσμού και μείωσης του ενεργού αγροτικού πληθυσμού.
Η αγορά τροφίμων της Ιαπωνίας αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη παγκοσμίως. Τα τρόφιμα αποτελούν την τρίτη σημαντικότερη κατηγορία εισαγομένων προϊόντων στην χώρα ως προς την αξία γεγονός που δείχνει το δρόμο για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ιδιαίτερη ζήτηση έχουν τα κατεψυγμένα λαχανικά (καλαμπόκι, αρακάς, φασολάκια, κλπ),το ελαιόλαδο, οι βρώσιμες ελιές, τα γαλακτοκομικά τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα (ροδάκινα, κ.λ.π.), τα έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα και μικρό-γεύματα (σνακ), το μέλι αλλά και ειδικές κατηγορίες προϊόντων, όπως μαστίχα Χίου, κρόκος Κοζάνης και αυγοτάραχο Μεσολογγίου και τα βιολογικά προϊόντα