Ψηφιακά γράφεται το μέλλον των ταχυμεταφορών  

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ψηφιακά γράφεται το μέλλον των ταχυμεταφορών  
Ψηφιακή στροφή και νέα εργαλεία με στόχο να βελτιώσουν την εμπειρία του πελάτη.

Crash test αποτέλεσε η περσινή Black Friday αλλά και το πολύμηνο lockdown για τις εταιρείες ταχυμεταφορών, φέρνοντας τον κλάδο αντιμέτωπο με πρωτοφανείς όγκους παραδόσεων. Ασχέτως του αν πέτυχε ή απέτυχε βέβαια, η πανδημία και η εκρηκτική άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου που την συνόδευσε, έφερε τον κλάδο ένα βήμα πιο κοντά στον ψηφιακό του μετασχηματισμό, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς σε αντίστοιχες κρίσεις δυνητικά.

Εκσυγχρονισμός των εφαρμογών για να μειωθούν οι χρόνοι αναμονής της παράδοσης, smart lockers για να επεκταθεί η εξυπηρέτηση όλο το εικοσιτετράωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, ρομποτικά συστήματα στα κέντρα διαλογής για αύξηση της παραγωγικότητας, είναι μόνο μερικές από τις λύσεις που υιοθετήθηκαν ή επίκεινται να υιοθετηθούν από τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Παρότι μάλιστα ο ψηφιακός μετασχηματισμός υπήρχε ως σκέψη στις περισσότερες μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφορών της χώρας, επιταχύνθηκε ή εμπλουτίστηκε με πρόσθετα εργαλεία μετά και την εκρηκτική άνοδο που προηγήθηκε.

Στροφή στα smart lockers

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες λύσεις που ήρθαν για να απαντήσουν στο «έμφραγμα» των παραδόσεων, ακούει στο όνομα smart lockers. Πρόκειται για έξυπνες θυρίδες, θυρίδες δηλαδή που ξεκλειδώνουν με έναν κωδικό που λαμβάνουν οι χρήστες στο smartphone τους, όποτε οι ίδιοι επιθυμούν να παραλάβουν ή και να παραδώσουν το δέμα τους. Η διαδικασία, η οποία είναι εδώ και καιρό δημοφιλής στις ΗΠΑ, είναι πλήρως ανέπαφη και έχει ήδη υιοθετηθεί ήδη από την Skroutz, ενώ σύντομα αναμένεται να λανσαριστεί κι από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και την ACS.

Στην περίπτωση του Skroutz έχουν ήδη εγκατασταθεί Skroutz Points σε 20 σημεία στην Αττική, όπως σε πρατήρια καυσίμων Avin, σε πάρκινγκ Cityzen αλλά και εντός καταστημάτων Goody’s. Οι πελάτης του Skroutz marketplace λαμβάνουν ένα sms με τον προσωπικό τους κωδικό μόλις το προϊόν που έχουν παραγγείλει παραδοθεί στην θυρίδα του Skroutz Point και μπορούν να την επισκεφτούν για να παραλάβουν μέσα σε τρεις ημέρες. Ανάλογα με το σημείο που βρίσκεται το Skroutz point κινούνται και οι χρόνοι δυνατότητας παραλαβής, δηλαδή τα «smart locker» εντός καταστημάτων λειτουργούν τις ίδιες ώρες με τα καταστήματα ενώ αυτά που βρίσκονται σε πρατήρια καυσίμων παραμένουν για περισσότερη ώρα ανοιχτά.

Αντίστοιχες λύσεις ετοιμάζονται να υιοθετήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2022 και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία τα οποία έχουν ήδη σχεδιάσει ένα μπουκέτο ψηφιακών υπηρεσιών προς διευκόλυνση του πελάτη. Στην περίπτωση των ΕΛΤΑ τα smart lockers θα ξεκινήσουν πιλοτικά σε συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μετά τα πρώτα συμπεράσματα ως προς τα προτιμητέα σημεία τοποθέτησης, τις ώρες αιχμής και άλλα θα επεκταθούν και στην επαρχία. Πέρα μάλιστα από την ενσωμάτωσή τους στα Ταχυδρομεία - κάθε ταχυδρομείο έχει θεωρητικά την δυνατότητα να ενσωματώσει smart lockers, θα τοποθετηθούν και σε πολυσύχναστα σημεία της πρωτεύουσας, όπως εμπορικά καταστήματα και σταθμούς Μετρό.

Στο χορό των smart lockers ετοιμάζεται να μπει από το νέο έτος και η ACS σε συνεργασία με την Mobile Technology. Το πιλοτικό σχέδιο περιλαμβάνει αρχικά την τοποθέτηση πέντε έξυπνων θυρίδων ονόματι KePol στην περιοχή της Αττικής, με στόχο αυτές να φτάσουν μελλοντικά τις 200 και να επεκταθούν σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Κρήτη και άλλες περιοχές που θα επιλεγούν με πληθυσμιακά κριτήρια και με την διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου σε κάθε περιοχή. Και στην περίπτωση της ACS οι θυρίδες θα φιλοξενηθούν και σε καταστήματα της ACS αλλά και σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Να υπενθυμίσουμε ότι η ACS είχε προχωρήσει σε αντίστοιχο εγχείρημα και το 2016 σε πρατήρια καυσίμων ωστόσο η λύση ήταν πρώιμη για ελληνική αγορά και δεν προχώρησε.

Έξυπνα γίνονται και τα Κέντρα διαλογής

Πέρα από τις έξυπνες θυρίδες βέβαια αυτοματισμοί προωθούνται και στα κέντρα διαλογής. Πριν από έναν περίπου μήνα, τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν το νέο κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής το οποίο και είναι εξοπλισμένο με ρομποτάκια που επιταχύνουν την διαλογή των δεμάτων. Για την ακρίβεια στο υπάρχον ρομποτικό σύστημα διαλογής που διαθέτει σήμερα 55 τέτοια ρομποτάκια, θα προστεθούν το επόμενο διάστημα ακόμα 70 mini robots εξυπηρετώντας 7.000 δέματα την ώρα ή 165.000 δέματα την ημέρα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των Ελληνικών ταχυδρομείων βέβαια δεν σταματά εκεί. Εντός του επόμενου έτους αναμένουμε τους ψηφιακούς ταχυδρόμους που θα δίνουν την δυνατότητα στους καταναλωτές να εξοφλούν μέχρι και λογαριασμούς με κάρτα στους ταχυμεταφορείς αλλά και τις έξυπνες ουρές στα καταστήματα, οι οποίες θα ειδοποιούν τους καταναλωτές για το πότε να επισκεφτούν το κατάστημα μειώνοντας δραστικά τον χρόνο αναμονής.

Το δικό της σύγχρονο κέντρο διαλογής ετοιμάζει ωστόσο και η ACS. Πρόκειται για ένα σύγχρονο hub 36.000 τ.μ. στο Αιγάλεω το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του επόμενου έτους και θα είναι εξοπλισμένο με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες αιχμής όπως Cross Belt και Tray Sorter. Με τις δύο αυτές τεχνολογίες οι οποίες θα ενσωματωθούν και στις 3 γραμμές παραγωγής του νέου Κέντρου θα ελαχιστοποιούνται οι διακινήσεις των αποστολών μέσα στις εγκαταστάσεις του hub και θα περιορίζονται στο ελάχιστο οι καθυστερήσεις και τα λάθη. Παράλληλα η λειτουργία του νέου hub θα υποστηρίζεται από συσκευές PDA και συστήματα ενδοεπικοινωνίας ενώ και εδώ έχει προβλεφθεί η εγκατάσταση συστημάτων ρομποτικής διακίνησης του εξοπλισμού διαλογής. Με όλους αυτούς τους τρόπους θα αυξηθεί η παραγωγικότητα του κέντρου, επιτρέποντας στην ACS να κάνει διαλογή και να ετοιμάζει για τον τελικό τους προορισμό περισσότερες από 50.000 αποστολές την ώρα στην Αθήνα.

Τα παραπάνω αποτελούν μερικές από τις λύσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί για να μπορέσουν να καλύψουν τους ανοδικούς ρυθμούς της αγοράς. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα 8 στους 10 Έλληνες πλέον αγοράζουν ηλεκτρονικά με την online δαπάνη να έχει διπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας. Τα παραπάνω εκτιμάται ότι θα φέρουν αυξημένους ρυθμούς ανάπτυξη στον κλάδο των ταχυμεταφορών κατά 10 με 15% τα επόμενα 3-5 χρόνια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ACS: Για 7η χρονιά σύμμαχος στην εκπλήρωση ευχών του Make-A-Wish

ΕΛΤΑ: Νέα έξυπνη υπηρεσία που μειώνει τις ουρές στα ταχυδρομεία έρχεται το 2022

Λάνσαρε τη νέα συνδρομητική υπηρεσία Skroutz Plus η Skroutz

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider