Με γρήγορο ρυθμό προχωρά ο ΑΔΜΗΕ στην υλοποίηση του προγράμματος των νησιωτικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, το οποίο προβλέπει ότι έως το τέλος της τρέχουσας 10ετίας θα έχει δοθεί τέλος στην «ηλεκτρική απομόνωση» σχεδόν όλων των νησιών του Αιγαίου.
Μάλιστα πέρα από τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, με πλέον εμβληματικό τη διασύνδεση Κρήτη-Αττική, ο Διαχειριστής ξεκίνησε μέσα στο προηγούμενο έτος την προεργασία για τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου, δηλαδή του τελευταίου «κύματος» νησιωτικών περιοχών που θα ενταχθούν στο ηπειρωτικό δίκτυο. Έτσι, και για τις δύο ομάδας νησιών, ολοκλήρωσε τις μελέτες Κόστους Οφέλους, οι οποίες περιλαμβάνονται στις προκαταρκτικές μελέτες των σχετικών έργων.
Σε εξέλιξη η δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης
Όσον αφορά τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, που υλοποιεί η θυγατρική Εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024, τον Νοέμβριο ξεκίνησε η πόντιση του πρώτου τμήματος του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια συνεχούς τάσης από τη Nexans. Το έργο, με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ, θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με το Ηράκλειο Κρήτης με ηλεκτρικά καλώδια μήκους 340 χλμ., υπερυψηλής τάσης 500 kV και συνολικής ισχύος 1.000 MW.
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται η πόντιση των οπτικών ινών. Επίσης, προχωρούν και οι προπαρασκευαστικά βήματα για τους δύο Σταθμούς Μετατροπής, καθώς έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή μεγάλου μέρους του βασικού εξοπλισμού τους και ήδη δοκιμάζεται στα εργοστάσια των αναδόχων.
Παράλληλα, στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται η τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την οποία η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος να ενωθούν με τον ηπειρωτικό κορμό με καλώδια συνολικού μήκους 350 χλμ. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 410 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 165 εκατ. ευρώ.
Η κατασκευαστική φάση για το πρώτο σκέλος του έργου, που αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου, αναμένεται να ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα και να ολοκληρωθεί το 2023. Επίσης, όπως έχει γράψει το insider,gr, ήδη έχουν προκηρυχθεί οι διαγωνισμοί για τα τρία υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που θα διασυνδεθούν με την Αττική μέσω Λαυρίου, έναν χρόνο αργότερα, το 2024.
Έργα 2,35 δισ. ευρώ για το τελευταίο «κύμα» διασυνδέσεων
Όσον αφορά τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, με έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,35 δισ. ευρώ, η πρώτη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα, μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου, μέσω Ανατολικής Θράκης.
Η δεύτερη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Εύβοιας, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου, ενώ το έργο ολοκληρώνεται το 2029 με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου.
Τέλος, το καλοκαίρι του 2022, ολοκληρώνεται η διασύνδεση της Σκιάθου με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της Εύβοιας, στο πλαίσιο επένδυσης 57 εκατ. ευρώ. Με το έργο αυτό θα διασφαλιστεί συνολικά η ομαλή ηλεκτροδότηση του νησιωτικού συμπλέγματος των Βορείων Σποράδων.