Πώς ετοιμάζονται οι κατασκευαστές για το «πακέτο» οδικών έργων 1 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς ετοιμάζονται οι κατασκευαστές για το «πακέτο» οδικών έργων 1 δισ. ευρώ
Έρχονται δημοπρασίες για 4 projects με δημόσιο μοντέλο. Αύριο η αρχή, στις 22/02 η… «τριπλή» συνέχεια. «Παίζεται» η αυτόνομη κάθοδος των ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, «ανοιχτό» το ενδεχόμενο συμμαχιών σε συγκεκριμένους διαγωνισμούς. Οι μικροί «παίκτες» και η σημασία των έργων.

Με αφετηρία την αυριανή ημέρα (15/02) και με ορίζοντα την επόμενη Τρίτη (22/02) ξεκινάει ένας νέος μίνι κύκλος διεκδικήσεων για τα μεγάλα εγχώρια κατασκευαστικά σχήματα στο μέτωπο των μεγάλων δημοπρατήσεων. Αυτή τη φορά το «πακέτο» περιλαμβάνει τα 4 οδικά έργα που προωθούνται με κλασσικό δημόσιο μοντέλο (όχι ΣΔΙΤ όπως τα 3 προηγούμενα), τα οποία, όπως είχε αποκαλύψει το insider, προκηρύχθηκαν στην «εκπνοή» του 2021 με το χρονικό διάστημα υποβολής οικονομικών προσφορών να έχει οριστεί για τις 15 και 22 Φεβρουαρίου.

Το «καρέ» των διαγωνισμών συνθέτουν το οδικό τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα» (ύψους 285 εκατ. ευρώ) για το οποίο είχαν οριστεί για αύριο οι προσφορές, ενώ την επόμενη Τρίτη 22/02 θα έχουμε μπαράζ δημοπρατήσεων με την Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών (210 εκατ. ευρώ), τη σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ (άνω των 430 εκατ. ευρώ) και το τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος του ΒΟΑΚ (σχεδόν 190 εκατ. ευρώ).

Πρόκειται για 4 διαγωνισμούς συνολικού ύψους 1 δις ευρώ που αναμένεται να κινητοποιήσουν το σύνολο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ενώ μένει να φανεί αν στο «παιχνίδι» εισέλθουν μικρότερα σχήματα (π.χ. Θεμέλη, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ, Ιντερκάτ, Δομική, Χ. Κωνσταντινίδης και άλλες, σε κοινοπραξίες μεταξύ τους) αν και ενίοτε οι όροι και τα κριτήρια σε έργα μεγάλου προϋπολογισμού δεν βοηθούν τέτοιες συμμετοχές, με τα ξένα γκρουπ συνήθως να ην «κυνηγούν» τα αμιγώς δημόσια κατασκευαστικά οδικά projects και να προτιμούν ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, τουλάχιστον το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τα μέχρι πρότινος δεδομένα οι εγχώριοι όμιλοι έσπευδαν να «χτίσουν» συμμαχίες για τη διεκδίκηση μεγάλων έργων, κυρίως σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, αλλά και σε δημόσια projects. Και σε γενικές γραμμές είχαν καταγραφεί συγκεκριμένες συμμαχίες αλλά και συνεργασίες έκπληξη ή… α λα καρτ, δηλαδή που βασίζονταν σε συγκεκριμένους όρους και σε κάποιες προϋποθέσεις (κοντινά εργοτάξια, κοινές συμμετοχές σε παραχωρήσεις, άλλες συνεργασίες σε ΣΔΙΤ και άλλες σε δημόσια κ.α.). Ωστόσο, όπως σημείωναν στελέχη της αγοράς μέχρι και πριν από λίγες ημέρες, «δεν είναι απαραίτητο ούτε να προκύψουν οι ίδιες ή ανάλογες συνεργασίες σε αυτό το νέο μέτωπο διαγωνισμών, ούτε όμως σώνει και καλά να… προκύψουν συμμαχίες».

Δηλαδή, είναι πιθανόν οι περισσότεροι από τους μεγάλους ομίλους να κινηθούν αυτόνομα και ανεξάρτητα σε αυτό το «καρέ» των διαγωνισμών. Ωστόσο, σε λίγες ημέρες θα φανεί πώς τελικά έχουν επιλέξει να ενεργήσουν καθώς στο «πακέτο» περιλαμβάνονται και έργα… υψηλού ενδιαφέροντος, με στελέχη του κλάδου να μην αποκλείουν τουλάχιστον σε 1-2 από αυτά να δούμε τελικά συμμαχίες (π.χ. στην επέκταση της Λ. Κύμης, λόγω της γεωγραφικής θέσης, του προϋπολογισμού κ.α.).

Το μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας στο ύψος της Λυκόβρυσης, η οποία θεωρείται πως με τη λειτουργία της θα αποσυμφορήσει τον κορεσμένο κόμβο στη Μεταμόρφωση. Το έργο κόστους 434 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο και ως εκ τούτου δεν θα έχει διόδια. Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του Ε.Π. «Μεταφορές». Ο νέος οδικός άξονας των 3,8 χιλιομέτρων θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη και θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες, μία 1.260 μέτρων και μία περίπου 1.000 μέτρων. Θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως. Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την εθνική οδό αναμένεται να αποσυμφορήσει το δίκτυο των τριών παραπάνω δήμων, να διευκολύνει την πρόσβαση πολλών περιοχών των βορείων προαστίων στην Εθνική Οδό.

Το σημαντικό για την περιοχή έργο «Οδικό τμήμα Μπράλος – Άμφισσα του διαγώνιου άξονα Λαμία- Ιτέα - Αντίρριο», προϋπολογισμού 285.500.000 ευρώ (µε Φ.Π.Α. 24%), αφορά στην μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του οδικού άξονα «ΛΑΜΙΑ – ΙΤΕΑ – ΑΝΤΙΡΡΙΟ», στο τμήμα «ΜΠΡΑΛΟΣ – ΑΜΦΙΣΣΑ», μήκους 25 περίπου χλμ. Το υπόψη έργο αποτελεί τμήμα του διαγώνιου Οδικού Άξονα «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο», ο οποίος συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου «Ε-65» και είναι μείζον έργο υποδομής και ανάπτυξης καθώς συμβάλλει στην σημαντική αναβάθμιση των συνθηκών κυκλοφορίας και ασφάλειας της χρήσης του άξονα.

Το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Παράκαμψης Ψαχνών, ως στόχο έχει τη βελτίωση της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια, στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών. Το μεγάλο οδικό έργο, συνολικού μήκους 26,2 χλμ. αποτελείται από τα τμήματα: «Υψηλή Γέφυρα – Νέα Λάμψακος», μήκους 2,5 χλμ. περίπου, με αρχή στο ευβοϊκό τέλος της Γέφυρας Στενού και «Νέα Λάμψακος – Ψαχνά (Ι.Κ. Ψαχνών στη διασταύρωση με την υφιστάμενη Εθνική Οδό 77: Χαλκίδα – Ιστιαία – Αιδηψός – Λουτρά Αιδηψού) μήκους 16,7 χλμ.

Το τέταρτο project, αλλά όχι... τελευταίο σε σημασία, είναι η προκήρυξη του ανατολικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό περίπου 145 εκατ. ευρώ. Είναι μήκους 14 χιλιομέτρων περίπου, ενώ αναφορικά με τα χαρακτηριστικά του, η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων. Η χρηματοδότησή του καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027. Σκοπός του έργου είναι η λειτουργική αναβάθμιση, βελτίωση και εκσυγχρονισμός του οδικού τμήματος του ΒΟΑΚ για την αύξηση της ασφάλειας των σημερινών και μελλοντικών μετακινήσεων και την περαιτέρω ανάπτυξη της Κρήτης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider