Οι καλές, δεδομένων των συνθηκών, ταχύτητες με τις οποίες κινήθηκε πέρυσι ο ελληνικός τουρισμός, η σφραγίδα της υγειονομικής ασφάλειας που κέρδισε η χώρα με τα πρωτόκολλα που υιοθετήθηκαν, αλλά και η διάθεση των τουριστών να ταξιδέψουν φέτος περισσότερο από ποτέ, μετά από δύο χρόνια εγκλεισμού, αποτελούν τους βασικούς λόγους που όλο και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες επενδύουν στη χώρα. Παρά τις δυσάρεστες γεωπολιτικές εξελίξεις μάλιστα και τις πληθωριστικές πιέσεις, που αναμένεται να αυξηθούν προσεχώς λόγω αυτών, οι αερομεταφορείς δεν δείχνουν να τροποποιούν τα σχέδιά τους, συνεχίζοντας να αυξάνουν πτήσεις και χωρητικότητες.
Νέες πτήσεις και νέες συνδέσεις για φέτος
To πιο πρόσφατο παράδειγμα ψήφου εμπιστοσύνης στην επαναφορά του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα, έδωσε πρόσφατα η low cost αεροπορική εταιρεία Volotea. Η Volotea αποφάσισε για την φετινή χρονιά να ενισχύει την παρουσία της στην Ελλάδα με συνολικά 9 νέα δρομολόγια, 4 εκ των οποίων θα έχουν αφετηρία τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ειδικότερα, ο ισπανικός αερομεταφορέας θα προσφέρει 1,4 εκατ. θέσεις από και προς 14 ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς πρώτης γραμμής, δηλαδή 300 χιλιάδες περισσότερες από την χρυσή για τον ελληνικό τουρισμό χρονιά του 2019 (1,1 εκατ.) και σχεδόν 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2021 (574 χιλ.). Τα 9 νέα δρομολόγια της εταιρείας μάλιστα θα συνδέσουν για πρώτη φορά απευθείας την Αθήνα με το Μπιλμπάο, το Μπορντώ, τη Νάντη και το Τορίνο αλλά και τους περιφερειακούς και νησιωτικούς προορισμούς του Ηρακλείου, της Μυκόνου, της Καλαμάτας, της Σαντορίνης και της Ζακύνθου με την Νάντη, τη Βενετία, και το Τορίνο.
Στην ίδια κατεύθυνση, αρκετές αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να προσγειωθούν φέτος στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια, ενισχύοντας αισθητά την συνδεσιμότητας της ελληνικής πρωτεύουσας και των δημοφιλών ελληνικών νησιών με ευρωπαϊκές πόλεις.
Στους προαναφερθέντες αερομεταφορείς συγκαταλέγεται και ο δεύτερος μεγαλύτερος tour operator του Ηνωμένου Βασιλείου, Jet2, η οποία συνδέει για πρώτη φορά την ελληνική πρωτεύουσα με το Μπέρμιγχαμ. Παράλληλα η Jet2 ξεκινά και πτήσεις από την Αθήνα προς μία ακόμη πόλη της Μεγάλης Βρετανίας, το Μάντσεστερ. Σύμφωνα με τα όσα είχαν αναφέρει τα στελέχη της εταιρείας ήδη από τα τέλη τα τέλη του 2021, στόχος είναι η αύξηση της δυναμικότητας η οποία υπολογίζεται να φτάσει στο 80% του 2019. Πέρα από την δυναμικότητα η Jet2 αναμένεται να αυξήσει και τους προορισμούς που προτείνει στους Βρετανούς για σύντομες αποδράσεις. Στους ήδη ανακοινωθέντες εντάσσονται η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Σκιάθος, η Λέσβος, η Θεσσαλονίκη, η Χαλκιδική, η Πελοπόννησος καθώς και η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά, η Ζάκυνθος, η Λευκάδα και η Πάργα.
Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αναμένεται να προσγειωθεί για πρώτη φορά φέτος και η γερμανική αεροπορική εταιρεία Condor, με δύο νέες πτήσεις από το Ντίσελντορφ της Γερμανίας και τη Λειψία. Να θυμίσουμε ότι η εν λόγω εταιρεία έχει συνάψει συνεργασία διασύνδεσης και με τον ελληνικό δυναμικό αναπτυσσόμενο αερομεταφορέα, SKY express, μέσω της οποίας επιτρέπεται η κράτηση ενιαίου εισιτηρίου στο δίκτυο και των δύο αερομεταφορέων.
Στις νέες αφίξεις συγκαταλέγεται και η BA’s EuroFlyer, θυγατρική του βρετανικού αερομεταφορέα British Airways, με δρομολόγια που συνδέουν την Αθήνα με το Γκάτγουικ αλλά και η Air Albania η οποία προσθέτει στο πτητικό της έργο το δρομολόγιο Αθήνα-Τίρανα. Ψήφο εμπιστοσύνης στις δυνατότητες της Αθήνας και του ελληνικού τουρισμού δίνει και η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, με έδρα την Νορβηγία, Flyr, η οποία ξεκινά τις πτήσεις Όσλο - Αθήνα στις 30 Ιουνίου. Η εταιρεία θα συνδέει την χώρα μας με την πρωτεύουσα της Νορβηγίας δύο φορές την εβδομάδα μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου.
Αύξηση των συνδέσεων παρατηρείται και με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Να θυμίσουμε για παράδειγμα ότι η Delta θα προσφέρει αυτό το καλοκαίρι, περισσότερες πτήσεις από ποτέ μεταξύ Αθήνας και Ηνωμένων Πολιτειών, στις οποίες συγκαταλέγονται μια καινούργια πτήση προς Βοστώνη, 11 προς Νέα Υόρκη (αεροδρόμιο JFK) και μία καθημερινά προς Ατλάντα.
Την ίδια στιγμή η συνδεσιμότητα της Αθήνας με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς ενισχύεται κι από τους εγχώριους παίκτες. Για παράδειγμα ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της χώρας, η Aegean, συνδέει για πρώτη φορά μετά το 2018, την Αθήνα με το Κουβέιτ, με πτήσεις που ξεκινούν από τις 28 Ιουνίου και θα διαρκέσουν μέχρι και τις 13 Σεπτεμβρίου. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να ενισχύσει και την βάση της στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, φέρνοντας στην συμπρωτεύουσα επτά αεροσκάφη και προσθέτοντας στο πτητικό της πρόγραμμα έξι δρομολόγια εξωτερικού και δύο εσωτερικού.
Και στο αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας οι πτήσεις αναμένεται να αυξηθούν φέτος, πέρα από την Aegean. Σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο γενικός διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γεώργιος Βήλος, στα τέλη Φεβρουαρίου, «αρκετοί αερομεταφορείς πρόκειται να βάλουν νέους προορισμούς στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” φέτος».
Οι αμφιβολίες για την συνέχεια
Τα σχέδια, τουλάχιστον όσα δεν αφορούν ρωσικούς και ουκρανικούς προορισμούς, δεν φαίνεται προς ώρας να διαταράσσονται. Οι περισσότεροι αερομεταφορείς βέβαια αναφέρουν ως δυνητικό πρόσκομμα για τις αερομεταφορές την εκρηκτική άνοδο της τιμής των καυσίμων, η οποία θα μπορούσε να μετακυλιστεί στους καταναλωτές και να περιορίσει την ζήτηση σε μια χρονιά που οι προσδοκίες για ανάκαμψη είναι μεγάλες. Αντίστοιχες ανησυχίες προκαλούν και οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αυξήσεις των διαφόρων αγαθών που παρατηρούνται, που μπορεί να περιορίσουν τα διαθέσιμα των νοικοκυριών, με ότι μπορεί αυτό να σημάνει για την ζήτηση. Αυτός είναι και ο λόγος που παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι και η φετινή χρονιά θα είναι last minute - θα καθοριστεί δηλαδή από κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Το παραπάνω επεσήμανε και η κα Βαλέρια Ρεμπάστι, Country Manager της Volotea για την Ιταλία και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε συνέντευξη Τύπου της εταιρείας που πραγματοποιήθηκε μέσα στην εβδομάδα. Αναφερθείσα στις επιπτώσεις της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία, η κα Ρεμπάστι τόνισε ότι η εταιρεία δεν επηρεάζεται σε επίπεδο πτητικού έργου, αφού δεν πραγματοποιεί πτήσεις προς Ρωσία και Ουκρανία, ωστόσο, η έκρηξη της τιμής των καυσίμων αναμένεται να αυξήσει το κόστος των εισιτηρίων.
Οι πρώτες ενδείξεις για την σεζόν
Τα παραπάνω βέβαια μένει να φανούν. Σε κάθε περίπτωση και πριν αντηχήσουν οι ιαχές του πολέμου οι προοπτικές προδιαγράφονταν πολύ καλύτερες από τις δύο προηγούμενες χρονιές με την ψαλίδα μεταξύ του 2022 και της χρυσής χρονιάς του 2019 να αρχίζει να κλείνει ήδη από τον Φεβρουάριο.
Να θυμίσουμε ότι βάσει των στοιχείων του ΕΛ. Βενιζέλος για τον δεύτερο μήνα της χρονιάς, ο συνολικός αριθμός διακινηθέντων ταξιδιωτών διαμορφώθηκε σε 835 χιλιάδες, καταγράφοντας αρνητική απόκλιση 37,1% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα και φτάνοντας τα ποσοστά που καταγράφηκαν τον Ιούλιο του 2021, (η συνολική πτώση της επιβατικής κίνησης στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας είχε διαμορφωθεί τότε στο μείον 37,8% σε σχέση με το 2019).
Αντίστοιχα τον Μάρτιο παρατηρήθηκε αύξηση των προγραμματισμένων θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις στη χώρα μας. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το εργαλείο Recovery Tracker του INSETE, την εβδομάδα 21/03-27/03 οι προγραμματισμένες θέσεις εισερχόμενων διεθνών πτήσεων προς την χώρα μας ανέρχονταν σε 146.238 αυξημένες κατά 10,1% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα (14/03-20/03). Την αμέσως επόμενη εβδομάδα (28/03-3/04) έχουν προγραμματιστεί 241.737 θέσεις σε διεθνείς πτήσεις προς Ελλάδα, 65,3% περισσότερες σε σχέση με μια εβδομάδα πριν. Ακόμα 12,5% περισσότερες - για την ακρίβεια 271.989 - αναμένονται οι προγραμματισμένες θέσεις από εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για την εβδομάδα 4 με 10 Απριλίου.