Αύξηση των πωλήσεων σε όλες οι κατηγορίες των προϊόντων αυτοθεραπείας, σημειώθηκε κατά το δεύτερο έτος της πανδημίας Covid – 19, παρότι οι τρεις από τις πέντε εμφάνισαν πτώση την πρώτη χρονιά της υγειονομικής κρίσης. Η συνολική ανάπτυξη όλων των κατηγοριών ανήλθε σε 1,2 δισ. ευρώ το τελευταίο 12μηνο, ξεπερνώντας μάλιστα κατά 200 εκατ. ευρώ τις πωλήσεις του έτους πριν από την πανδημία.
Σύμφωνα με στοιχεία της IQVIA, που παρουσιάστηκαν σε διοργάνωση του Συλλόγου Αντιπροσώπων Φαρμακευτικών Ειδών & Ειδικοτήτων (ΣΑΦΕΕ), κατά το πρώτο έτος της πανδημίας (Μάρτιος 2020- Φεβρουάριος 2021), ο τζίρος για τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) μειώθηκε, από 211 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος (Μάρτιος 2019 – Φεβρουάριος 2020), σε 192 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 9%. Ωστόσο, τη δεύτερη χρονιά (Μάρτιος 2021- Φεβρουάριος 2022), η αγορά επανάκαμψε, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται στα 226 εκατ. ευρώ (+17%), υπερβαίνοντας αυτές του 2019 (+7%).
Αντίστοιχα, στα λοιπά προϊόντα χωρίς ιατρική συνταγή (OTC) , από 465 εκατ. ευρώ το 2019, οι πωλήσεις υποχώρησαν στα 452 εκατ. ευρώ το 2020 (-3%), αλλά αυξήθηκαν στα 515 εκατ. ευρώ το 2021, (+14%), υπερβαίνοντας, επίσης, το τζίρο του 2019 (+11%).
Στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής φροντίδας (personal care) καταγράφηκε οριακή αύξηση κατά τα δύο χρόνια της πανδημίας, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Συγκεκριμένα, από 272 εκατ. ευρώ το 2019, ανήλθαν στα 295 εκατ. ευρώ το 2020 (+9%) και σε 304 εκατ. ευρώ το 2022 (+3%).
Η ίδια τάση, αλλά σε μεγαλύτερα μεγέθη, καταγράφηκε και στα προϊόντα φροντίδας ασθενούς (patient care), με την άνοδο να οδηγείται από τα προϊόντα ατομικής προστασίας, όπως μάσκες και αντισηπτικά, των οποίων η ζήτηση παρουσίασε κατακόρυφη αύξηση. Ειδικότερα, από τα 109 εκατ. ευρώ το 2019, οι πωλήσεις ανήλθαν στα 136 εκατ. ευρώ το 2020 (+25%), ενώ αυξήθηκαν περαιτέρω στα 172 εκατ. ευρώ το 2021 (26%), έτος κατά το οποίο συμπεριλαμβάνονται και τα έσοδα από τη διάθεση των self tests.
Τέλος, σταθερές φαίνεται ότι παρέμειναν οι πωλήσεις στα προϊόντα διατροφής (nutrition), που κυμάνθηκαν μεταξύ 36 και 37 εκατ. ευρώ.
Σε ανοδική τροχιά τα προϊόντα αυτοφροντίδας
Ανοδικά κινήθηκε η αγορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε έξι από τις οκτώ τις μεγαλύτερες κατηγορίες προϊόντων αυτοφροντίδας, με την υψηλότερη αύξηση να καταγράφεται στην κατηγορία των τεστ και προϊόντων αυτοδιάγνωσης. Ειδικότερα, από τα 71 εκατ. ευρώ το έτος πριν από την πανδημία, οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 84 εκατ. ευρώ κατά τον πρώτο χρόνο της υγειονομικής κρίσης (+19%), ενώ «άλμα» της τάξης του 75% σημειώθηκε την επόμενη χρονιά, με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 147 εκατ., λόγω των τεστ.
Αντίστοιχα, τα προϊόντα για το βήχα, το κρυολόγημα και το αναπνευστικό από 138 εκατ. ευρώ μειώθηκαν σε 95 εκατ. το πρώτο έτος (-31%), ενώ το επόμενο παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 35%, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 128 εκατ. ευρώ.
Οριακή μείωση της τάξης του 3% καταγράφηκε κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας στα αναλγητικά (pain relief), με τις πωλήσεις να εμφανίζουν πτώση από τα 138 στα 137 εκατ. ευρώ. Εντούτοις, αύξηση της τάξης του 15% καταγράφηκε κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο (από 137 σε 159 εκατ. ευρώ).
Ανοδική ήταν η πορεία στην αγορά βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής με το τζίρο να αυξάνεται από 123 σε 144 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο (+17%) και σε 155 εκατ. το δεύτερο (+8%), κυρίως λόγω τις συσχέτισης ορισμένων εξ αυτών των προϊόντων με τη μείωση του κινδύνου για σοβαρή covid -19.
Η υγειονομική κρίση φαίνεται ότι έδωσε ώθηση στα προϊόντα χαλάρωσης, ύπνου και τόνωσης της διάθεσης, καταγράφοντας αύξηση των πωλήσεων από 9 σε 11 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο έτος (+20%) και σε 13 εκατ. κατά το δεύτερο (+19%).
Αντίθετα, πτωτική ήταν η αγορά στα δύο χρόνια του κορονοϊού για τα προϊόντα απώλειας βάρους, καθώς ο ετήσιος τζίρος μειώθηκε από 6 στα 5 εκατ. ευρώ (-20%) και στα 4 εκατ. ευρώ (-11%), αντίστοιχα.
Άνοδο παρουσίασαν τα προϊόντα ομορφιάς για άνδρες και γυναίκες, με τις πωλήσεις να αυξάνονται από 92 σε 103 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο έτος (+12%) και σε 117 εκατ. κατά το δεύτερο (13%), πιθανότατα λόγω αυξημένης προσέλευσης στα φαρμακεία.
Όσον αφορά στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, οι πωλήσεις αυξήθηκαν από 34 σε 36 εκατ. κατά το πρώτο έτος (+32%), ενώ μείωση της τάξης του 15% καταγράφηκε το δεύτερο χρόνο της υγειονομικής κρίσης.