Πώς μοιράζεται η πίτα στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού - Οι βασικοί παίκτες και τα μερίδια αγοράς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς μοιράζεται η πίτα στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού - Οι βασικοί παίκτες και τα μερίδια αγοράς
ΙΚΕΑ, Praktiker Hellas, Leroy Merlin, Jysk και Vicko «κάνουν παιχνίδι» στην αγορά των ειδών σπιτιού. Τα μερίδια αγοράς, η εικόνα των πωλήσεών τους και οι ανατροπές. Τι δείχνει για τον οικιακό εξοπλισμό η πρόσφατη έρευνα της KPMG για το λιανεμπόριο. Αναλυτικά στοιχεία.

Ανεξίτηλα ήταν τα σημάδια που άφησε στον κλάδο του εγχώριου οικιακού εξοπλισμού η πανδημία, με το 2020 να αποδεικνύεται ένα έτος γεμάτο προκλήσεις για όλους τους βασικούς «παίκτες» της αγοράς που είδαν τους τζίρους τους να μειώνονται υπό το βάρος της διασποράς του κορονοϊού.

Όπως προκύπτει από τη μελέτη της KPMG για το μέλλον του λιανεμπορίου στην Ελλάδα, η οποία είδε το φως της δημοσιότητας την προηγούμενη εβδομάδα, το 2020 ο συνολικός τζίρος στην αγορά των ειδών σπιτιού συρρικνώθηκε κατά 15,5% στη σκιά της πανδημίας κι ενώ είχε προηγηθεί μια πενταετία σημαντικής ανάκαμψης του κλάδου. Πρόκειται άλλωστε για μια αγορά που «τζιράρει» σταθερά πάνω από 500 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2017 κι έπειτα.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών για τον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού ξεπέρασε τα 550 εκατ. ευρώ το 2019 – αγγίζοντας τα 579 εκατ. ευρώ – από 545 εκατ. ευρώ το 2018 και 510 εκατ. ευρώ το 2017. Παρ’ όλα αυτά, η πανδημία μετρίασε τις πωλήσεις, με αποτέλεσμα ο συνολικός τζίρος να υποχωρεί κοντά στα επίπεδα των 489 εκατ. ευρώ το 2020.

Οι βασικοί «παίκτες» και οι ανατροπές

Η IKEA και η Praktiker Hellas αποτελούν τους δύο μεγάλους «παίκτες» της αγοράς, ωστόσο οι πωλήσεις τους μειώθηκαν τη χρονιά που ξέσπασε η πανδημία, λόγω των αυστηρών περιοριστικών μέτρων που κράτησαν για καιρό κλειστό - και μακριά από τους καταναλωτές - το λιανεμπόριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η KPMG, ο κύκλος εργασιών της IKEA διαμορφώθηκε κοντά στα 145 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι 193 εκατ. ευρώ τις δύο προηγούμενες χρονιές 2019 και 2018 και έναντι 200 εκατ. ευρώ το 2016. Το 2020 ήταν η χρονιά που οι πωλήσεις της Praktiker Hellas ξεπέρασαν εκείνες της IKEA, διαμορφούμενες στα 148 εκατ. ευρώ, από 186 εκατ. ευρώ το 2019, 177 εκατ. ευρώ το 2018 και 172 εκατ. ευρώ το 2017.

Στην τρίτη θέση στην αγορά οικιακού εξοπλισμού βρίσκεται – από πλευράς πωλήσεων – η Leroy Merlin, με τον κύκλο εργασιών της να υπολογίζεται πέριξ των 129 εκατ. ευρώ το 2020, από 139 εκατ. ευρώ το 2019 και 128 εκατ. ευρώ το 2018. Τα στοιχεία για τις πωλήσεις της Leroy Merlin του 2020 βασίζονται σε εκτιμήσεις της KPMG, καθώς η εταιρεία δεν είχε δημοσιεύσει τα οικονομικά της αποτελέσματα μέχρι τη στιγμή της σύνταξης της εν λόγω έκθεσης για τον κλάδο του λιανεμπορίου.

Οι έτεροι «παίκτες» της αγοράς ειδών σπιτιού, Vicko και JYSK, είτε διατήρησαν, είτε αύξησαν τις πωλήσεις τους το 2020. Ο κύκλος εργασιών της Vicko διαμορφώθηκε κοντά στα 29 εκατ. ευρώ, από 30 εκατ. ευρώ το 2019 και 26 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ για τη Jysk το 2020 αποδείχθηκε πιο ισχυρό έναντι των προηγούμενων ετών. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 39 εκατ. ευρώ, από 32 εκατ. ευρώ το 2019 και 20 εκατ. ευρώ το 2018.

Τα μερίδια αγοράς

Το 2020 ήταν η χρονιά κατά την οποία IKEA και Praktiker Hellas «κατέκτησαν» ακριβώς το ίδιο μερίδιο αγοράς στα είδη σπιτιού - ένα 30% η καθεμία - από 33% το ΙΚΕΑ και 32% η Praktiker Hellas αντίστοιχα το 2019. Ωστόσο, τα μερίδια αγοράς τους βαίνουν μειούμενα αν συγκριθούν με το 2015, όταν η IKEA πρωτοστατούσε με ένα 42% και η Praktiker Hellas ακολουθούσε με ένα 36%. Στη σκιά της πανδημίας το μερίδιο αγοράς της Leroy Merlin αυξήθηκε και υπολογίζεται κοντά στο 26%, έναντι 18% το 2015, ενώ Jysk και Vicko είχαν πριν από δύο χρόνια, μερίδια αγοράς 8% και 6% αντίστοιχα.

Ως προς τα επιμέρους στοιχεία, η IKEA έφτασε το 2019 να εμφανίζει EBITDA ύψους 17,6 εκατ. ευρώ, όταν κατά τις άλλες εξεταζόμενες χρονιές τα EBITDA δεν ξεπέρασαν τα 10-11 εκατ. ευρώ.

Για την Praktiker Hellas, τα EBITDA ακολουθούσαν ήδη μια πτωτική πορεία κατά τη διετία 2017 - 2018, ωστόσο ανέκαμψαν το 2019, φτάνοντας τα 2 εκατ. ευρώ.

Η Leroy Merlin κατέγραψε αρνητικά EBITDA από το 2015 μέχρι και το 2018 και μόνο το 2019 κατόρθωσε να περάσει σε θετικό πρόσημο.

Καθώς η Jysk αποτελεί νέο «παίκτη» στην ελληνική αγορά - εισήλθε μόλις το 2015 - τα EBITDA της είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με τους υπόλοιπους. Και μπορεί το 2019 η εταιρεία να είχε σχεδόν μηδενικά EBITDA, τελικά κατόρθωσε το 2020 να καταγράψει οριακά θετικούς δείκτες.

Σε ό,τι αφορά τη Vicko, από το 2016 κι έπειτα, καταγράφει EBITDA της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πόσο έχει αλλάξει το προφίλ του σύγχρονου καταναλωτή - Οι νέες τάσεις και οι αυστηρές απαιτήσεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider