Μια σύνθετη εξίσωση για την εγχώρια επιχειρηματικότητα αποτελεί πλέον η διαχείριση του κόστους, ενώ η μια μετά την άλλη μεγάλες εταιρείες καλούνται να χτίσουν «άμυνες» απέναντι στις απανωτές προκλήσεις που ελλοχεύουν για την ελληνική οικονομία.
Το σπιράλ ανόδου των τιμών σε πρώτες ύλες, ενέργεια, μεταφορές που ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες και έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία ναρκοθετεί τις προοπτικές του εγχώριου επιχειρείν. Καθώς όμως η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει αποδείξει ότι αντέχει τις «φουρτούνες», επιδεικνύοντας ευελιξία και γρήγορα αντανακλαστικά σε περιόδους κρίσης, δίνει μια ισχυρή μάχη στην τρέχουσα συγκυρία προκειμένου να περάσει τον κάβο των πληθωριστικών πιέσεων και της αβεβαιότητας που γεννά η ουκρανική κρίση.
3αλφα: Ποτέ δεν σταματήσαμε να επενδύουμε
«Ποτέ δεν σταματήσαμε να επενδύουμε», δήλωσε κατηγορηματικά ο Γενικός διευθυντής της 3αλφα-Αφοί Καραγεωργίου ΑΕΒΕ, Κωνσταντίνος Καραγεωργίου, εξηγώντας πως η τρέχουσα συγκυρία, παρά τις δυσκολίες, δεν έχει επιφέρει καμία ανατροπή στα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο κ. Καραγεωργίου παραδέχθηκε πως η κατάσταση τη δεδομένη στιγμή είναι δύσκολη, με την εταιρεία να τηρεί στάση αναμονής και να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Όπως σημείωσε, το τελευταίο διάστημα ο γεωπολιτικός κίνδυνος ανέτρεψε τις ισορροπίες και άλλαξε άρδην το σκηνικό μιας στοιχειώδους εξομάλυνσης που είχε αρχίσει να διαφαίνεται στο μέτωπο της πανδημίας.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγεωργίου, στη σκιά του πολέμου αυξάνονται οι προκλήσεις ως προς τη διάθεση σιτηρών, ενώ αυξητική είναι η τάση και για τις τιμές του ρυζιού, καθώς ως ένα χρηματιστηριακό προϊόν αποδεικνύεται εξαιρετικά ευάλωτη στην αρνητική συγκυρία. «Στη συζήτησή μας με τους παραγωγούς διαπιστώνουμε αγωνία και άγχος. Πλέον οι φόβοι για επάρκεια είναι ορατοί και ξεπερνούν την ανησυχία για τη διαμόρφωση των τιμών», τόνισε για να προσθέσει πως «ως εταιρεία έχουμε δεχθεί σημαντικές πιέσεις» στην κατεύθυνση διαχείρισης του λειτουργικού κόστους, με τις μεσοσταθμικές αυξήσεις στις πρώτες ύλες να φτάνουν το 45%.
Όπως αποκάλυψε ο Γενικός διευθυντής της 3αλφα-Αφοί Καραγεωργίου ΑΕΒΕ, οι πωλήσεις της εταιρείας στο πρώτο τρίμηνο του 2022 σημείωσαν ανοδική πορεία, καταγράφοντας αύξηση 4-5%, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία, ενώ το μερίδιο αγοράς της ξεπερνά το 45%.
Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δεν είχε προβεί σε καμία ανατίμηση των προϊόντων της, ούτε πριν αλλά ούτε και κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα, τελικά η εκτίναξη του λειτουργικού της κόστους την ανάγκασε να προβεί σε αυξήσεις τιμών της τάξης του 6% στα προϊόντα της.
Η 3αλφα συνεχίζει να επενδύει στην επέκταση του προϊόντικού της χαρτοφυλακίου και πλέον, μετά τη νέα σειρά οσπρίων – μαγειρεμένα στον ατμό – που παρουσίασε εν μέσω πανδημίας – ετοιμάζεται να λανσάρει στην αγορά την οσπριάδα, ένα mix οσπρίων.
Στα 12 εκατ. ευρώ το τριετές επενδυτικό πλάνο της Agrino
«Το κόστος των πρώτων υλών έχει εκτιναχθεί στα ύψη», υπογράμμισε, από την πλευρά του, ο Διευθυντής Εξαγωγών και Μάρκετινγκ της Agrino, Άγις Πιστιόλας, κάνοντας λόγο για ανατιμήσεις που κυμαίνονται από 20% μέχρι και 40% στην τιμή του ρυζιού και για μεγάλη αύξηση της κοστολογικής επιβάρυνσης της εταιρείας. Προκειμένου να διαχειριστεί τα κόστη, η εταιρεία προέβη σε ανατιμήσεις της τάξης του 5-7% στα προϊόντα της στις αρχές του 2022.
Ο τζίρος της Agrino το 2020 κινήθηκε στα επίπεδα των 34 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να διατηρεί και το 2021 τις δυνάμεις της περασμένης χρονιάς, αλλά και να προαναγγέλλει πως το 2022 θα είναι μια δύσκολη χρονιά.
Ωστόσο, το τριετές επενδυτικό πλάνο της εταιρείας ύψους 12 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2021-2023 τηρείται απρόσκοπτα, περιλαμβάνοντας την επέκταση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου και την αύξηση της παραγωγικής και αποθηκευτικής δυνατότητας της Agrino.
Ο κ. Πιστιόλας επιβεβαίωσε την ανάγκη των καταναλωτών για πιο υγιή και μετρημένη διατροφή, εξηγώντας πως όσο περνάει ο καιρός, τόσο περισσότερο παγιώνεται η τάση του υγιεινού σνακ (healthy snack). Υπενθυμίζεται εδώ ότι πριν την πανδημία, η Agrino εισήλθε στις ρυζογκοφρέτες, με την απήχηση του κοινού να είναι μεγάλη.
Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλ. Πίττας ΑΕΒΕ: Δεν έχουμε προβεί σε καμία ανατίμηση
«Δεν έχουμε προβεί σε καμία ανατίμηση στα προϊόντα μας», σχολίασαν, με τη σειρά τους, τα αδέλφια Γεώργιος Πίττας και Αλεξάνδρα Πίττα Χαζάπη, Διευθύνων Σύμβουλος και Διευθύνουσα Σύμβουλος αντίστοιχα της Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλ. Πίττας ΑΕΒΕ, αναγνωρίζοντας ωστόσο πως η τρέχουσα συγκυρία δεν είναι εύκολη για το εγχώριο επιχειρείν. «Στόχος μας είναι να μην προχωρήσουμε σε καμία αύξηση τιμών στα προϊόντα μας, ωστόσο η εικόνα θα ξεκαθαρίσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο με τη νέα σοδειά», τόνισαν, για να συμπληρώσουν πως τα κόστη συσκευασίας, αλλά και τα καύσιμα διακίνησης έχουν τραβήξει για τα καλά την ανηφόρα.
Στο μέτωπο της κατανάλωσης, σημείωσαν πως τα τελευταία χρόνια το συσκευασμένο επώνυμο μέλι καταγράφει ανοδική πορεία, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως μέσα στην πανδημία η άνοδος της κατανάλωσης του μελιού κινήθηκε σε σχεδόν διψήφια ποσοστά.
Οι επικεφαλής της ιστορικής εταιρείας που έχει ταυτίσει το όνομά της με το ελληνικό μέλι εξέφρασαν για μια ακόμη φορά την ανάγκη ο καταναλωτής να στρέφεται στο επώνυμο, συσκευασμένο μέλι, ενώ στάθηκαν στο πάγιο αίτημά τους να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των ελληνοποιήσεων.
Οι εξαγωγές της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 50% την τελευταία διετία, ενώ πλέον η Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλ. Πίττας ΑΕΒΕ έχει στρέψει το ενδιαφέρον της σε νέες ποικιλίες ελληνικού μελιού, ώστε να κυκλοφορήσουν σύντομα στην αγορά.
ΕΨΑ: Ναρκοπέδιο η κατάσταση αλλά ποντάρουμε στον τουρισμό
Ναρκοπέδιο χαρακτήρισε την κατάσταση, όπως διαμορφώνεται στην τρέχουσα συγκυρία, ο Γενικός Διευθυντής της ΕΨΑ, Μιχάλης Τσαούτος, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως μόνο η τιμή στο γυαλί έχει αυξηθεί κατά… 70% από τις αρχές του 2022.
Ο ίδιος τόνισε πως το πρώτο τρίμηνο του 2022 αποδείχθηκε «μουδιασμένο» για την εταιρεία, ωστόσο μετά από ένα πολύ δυνατό Πάσχα, όπου «άδειασε από προϊόντα η περιφέρεια», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, πλέον η ΕΨΑ ποντάρει στην ώθηση από το τουριστικό ρεύμα. «Ποντάρουμε τόσο στον εσωτερικό τουρισμό, όσο και στους τουρίστες από το εξωτερικό», πρόσθεσε.
Το 2021 οι πωλήσεις της ΕΨΑ κατέγραψαν αύξηση 20%, ωστόσο η εταιρεία δεν κατάφερε να «πιάσει» τα ποσοστά του 2019, της τελευταίας χρονιάς κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. «Το 2022 εκτιμούμε πως θα ξεπεράσουμε τα επίπεδα του 2019, ωστόσο όλα θα εξαρτηθούν από την έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία», συμπλήρωσε ο κ. Τσαούτος.
Η ΕΨΑ προχώρησε πρόσφατα σε ανατιμήσεις της τάξης του 7%, ενώ το ενδεχόμενο ενός νέου κύματος ανατιμήσεων τον Ιούνιο βρίσκεται ακόμη υπό συζήτηση. «Εάν η κυβέρνηση δεν είχε ανακοινώσει πρόσφατα το ενεργειακό πακέτο στήριξης, θα προχωρούσαμε σίγουρα σε νέες αυξήσεις τιμών», δεν παρέλειψε να αναφέρει ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας.
Η εξαγωγική δραστηριότητα της ΕΨΑ προχωρά με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς – εξάγει σε 35 χώρες του κόσμου – ενώ σε ό,τι αφορά την προϊόντική της γκάμα, ως το τέλος του μήνα θα βρίσκεται στα ράφια του σούπερ μάρκετ ένα νέο, κλασικό αναψυκτικό, αλλά και το γνωστό πλέον summer mix της εταιρείας, με νέα γεύση. Το summer mix θα κυκλοφορήσει για τρίτη διαδοχική χρονιά.
Coffee Island: Αντιμετωπίζουμε με ψυχραιμία την τρέχουσα κατάσταση
«Αντιμετωπίζουμε με ψυχραιμία την κατάσταση», δήλωσε ο managing director της Coffee Island, Αλέξανδρος Ζαπανιώτης, για να προσθέσει πως στόχος μας είναι «να συνεχίσουμε να πορευόμαστε σε γερές βάσεις, στηρίζοντας εργαζομένους, καταναλωτές και κοινωνία».
Σύμφωνα με τον κ. Ζαπανιώτη, η αύξηση στην τιμή του καφέ κυμαίνεται από 50% έως 70%, ως ένα καθαρά χρηματιστηριακό προϊόν, ενώ μεγάλο αγκάθι για την εταιρεία αποτελεί και η εκτίναξη του μεταφορικού κόστους σε δυσθεώρητα ύψη. «Πέρυσι πληρώναμε 1.000 ευρώ για ένα κοντέινερ που μεταφέρει περίπου 19,5 τόνους καφέ από τη Βραζιλία. Φέτος πληρώσαμε 15.000 ευρώ (!)», περιγράφει με νόημα ο ίδιος.
Η εταιρεία προέβη σε ανατιμήσεις τον Νοέμβριο του 2021, αυξάνοντας κατά 10 λεπτά την τιμή στο ρόφημα, ενώ πλέον εύχεται να μην υπάρξουν νέες αυξήσεις τιμών ως το τέλος του 2022. «Υπάρχουν συζητήσεις για νέες ανατιμήσεις, αλλά μακάρι να τις αποφύγουμε», σημείωσε ο κ. Ζαπανιώτης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο τζίρος της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 35,5 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ για το 2021 – δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί τα αποτελέσματα – αναμένεται μια αύξηση τζίρου 5-8% σε σχέση με το 2020. «Για το 2022 ο στόχος μας είναι να παραμείνουμε στα επίπεδα του 2021», υποστήριξε ο ίδιος.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι το 2020 – μέσα στην πανδημία – η Coffee Island αποφάσισε να εντάξει και το τρόφιμο στις αλυσίδες καταστημάτων της, γεγονός που τόνωσε τα έσοδα της εταιρείας. «Πρόκειται για έναν νέο τζίρο που συμβάλλει στον τζίρο των ροφημάτων», ανέφερε ο κ. Ζαπανιώτης, ενώ εστιάζοντας στα επενδυτικά πλάνα της εταιρείας, αποκάλυψε πως ήδη το 60% του δικτύου καταστημάτων έχει ανακαινιστεί για να καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
Η Coffee Island έχει παρουσία σε 52 νομούς και 97 πόλεις της χώρας, καθώς και σε 55 σημεία στο εξωτερικό.