Μεγάλα προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των καταστημάτων ΙΚΕΑ και Intersport που διαχειρίζεται ο όμιλος Fourlis προκάλεσαν το προηγούμενο διάστημα οι εκτεταμένες αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων ήταν διαρκείς, ανατρέποντας τις ισορροπίες τόσο στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού, όσο και σε εκείνον των αθλητικών ειδών.
Με τη λήξη του πρώτου τριμήνου του 2022, η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα εμφάνισε σημαντικές ενδείξεις αποκλιμάκωσης σε ό,τι αφορά την περίπτωση της Intersport, ενώ για τα καταστήματα ΙΚΕΑ οι πιέσεις καλά κρατούν.
Οι προκλήσεις για τα καταστήματα ΙΚΕΑ
«Στα τέλη του 2021 οι ελλείψεις στα καταστήματα ΙΚΕΑ έφταναν το 5-6%, ενώ πλέον η κατάσταση έχει επιδεινωθεί περαιτέρω, με τις ελλείψεις να κυμαίνονται στο 12-15% των προϊόντων, επηρεάζοντας σημαντικά τα επίπεδα πωλήσεων», δήλωσε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Fourlis, Απόστολος Πεταλάς, στο πλαίσιο της εισήγησής του στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές που ακολούθησε τη δημοσιοποίηση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου για το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα – που ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες και εντάθηκε με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία – είναι εξαιρετικά σοβαρή, ενώ η ΙΚΕΑ βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τη μητρική της, ΙΚΕΑ International, προκειμένου να αναζητηθούν λύσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Καθώς πρόκειται για ένα εξαιρετικά περίπλοκο ζήτημα, οι τελευταίες προβλέψεις κάνουν λόγο για σταδιακή αποκλιμάκωση του φαινομένου έως το τέλος του έτους, με αργούς ωστόσο ρυθμούς.
Η επάρκεια προϊόντων στην Intersport
Διαφορετική είναι πλέον η εικόνα στον έτερο βραχίονα λιανικής του ομίλου Fourlis και δη στον κλάδο των αθλητικών ειδών. Και μπορεί πριν από μερικούς μήνες, ο αντίκτυπος των καθυστερήσεων στις παραδόσεις να ήταν μεγάλος για την πορεία των πωλήσεων, ωστόσο, όπως εξήγησε ο κ. Πεταλάς «πλέον υπάρχει επάρκεια προϊόντων. Τα προβλήματα ξεκίνησαν να επιλύονται από τον περασμένο Απρίλιο και πλέον τα καταστήματα διαθέτουν επάρκεια ώστε να καλυφθούν οι πωλήσεις για την εαρινή και την καλοκαιρινή σεζόν». Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιδόσεις της Intersport σε όρους πωλήσεων αποδείχθηκαν υψηλότερες των προσδοκιών για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο.
Η μείωση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα
Όπως εξήγησε ο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Fourlis, το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία ήταν αρκετό για να κλονιστεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη και να μειώνονται όλο και περισσότερο οι επισκέπτες στα καταστήματα του ομίλου.
Στην Κύπρο η μείωση της επισκεψιμότητας κινήθηκε κοντά στο 7-8%, το 10% άγγιξε στη Βουλγαρία, ενώ πολύ μεγαλύτερη – της τάξης του 20% - είναι η μείωση των επισκεπτών στην Ελλάδα. «Οι Έλληνες βρίσκονται εδώ και 10-12 σε συνεχείς και διαφορετικές κρίσεις. Είναι εύλογο να έχει μια εντονότερη αντίδραση ο Έλληνας στην τρέχουσα συγκυρία», σημείωσε.
Θετικό μεν αλλά κατώτερο των προσδοκιών για τον όμιλο το α’ τρίμηνο του 2022
Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς αποδείχθηκε θετικό σε ό,τι αφορά την πορεία των πωλήσεων, αλλά «όχι στα επίπεδα που αναμέναμε». Για τους πρώτους τρεις μήνες του 2022, οι πωλήσεις κατόρθωσαν να πιάσουν τα επίπεδα του 2019 – τελευταία χρονιά κανονικότητας – ωστόσο ο όμιλος πόνταρε σε μια αύξηση πωλήσεων της τάξης του 10%, η οποία τελικά δεν ήρθε.
«Το πρώτο τρίμηνο ήταν θετικό, αλλά όχι στα επίπεδα που θα θέλαμε, στη σκιά της έκρηξης των πληθωριστικών πιέσεων και της μείωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης που πυροδότησε ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Παρά το δυσθεώρητο ενεργειακό κόστος για τον όμιλο – η επίδρασή του στα λειτουργικά έξοδα εκτιμάται κοντά στο 1 εκατ. ευρώ – ο κ. Πεταλάς ποντάρει σε μια πολλά υποσχόμενη τουριστική περίοδο, κυρίως σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ κρίνει ως θετικές αποφάσεις τη συνεχή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων που είχαν τεθεί το προηγούμενο διάστημα για την ανάσχεση της διασποράς του κορονοϊού. «Από την τόνωση του τουρισμού αναμένουμε τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ώθηση στα εισοδήματα των καταναλωτών», εξήγησε, ενώ σε άλλο σημείο της παρέμβασής του εκτίμησε πως το κόστος της ενέργειας θα εμφανίσει σημάδια αποκλιμάκωσης προσεχώς.
Η «ακτινογραφία» των οικονομικών μεγεθών του ομίλου
Για το πρώτο τρίμηνο του 2022, ο όμιλος παρουσίασε πωλήσεις 96,3 εκατ. έναντι 75,6 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021, αυξημένες κατά 27,4%, ενώ οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ανήλθαν στα 16,8 εκατ. σε σχέση με 23,8 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Οι ενοποιημένες λειτουργικές ζημίες προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων EBITDA (OPR), ανήλθαν σε 0,7 εκατ. έναντι κερδών 2,5 εκατ. πέρυσι, ενώ οι ζημίες προ φόρων το πρώτο τρίμηνο του 2022 ανήλθαν σε 7,4 εκατ. έναντι ζημιών 3,5 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021. Οι ζημιές μετά από φόρους ήταν 5,7 εκατ.
Το πρώτο τρίμηνο – όπως αποσαφήνισε ο κ. Πεταλάς – δεν «παράγει» ισχυρά αποτελέσματα, κυρίως λόγω της εποχικότητας, ενώ τα υπόλοιπα τρίμηνα είναι εκείνα που συνεισφέρουν σημαντικά στην κερδοφορία του ομίλου.
Ο καθαρός δανεισμός στις 31/03/2022 ήταν 208,6 εκατ., από 110,8 εκατ. κατά την 31/03/2021 και 135,8 εκατ. κατά την 31/12/2021. Από αυτά, 122 εκατ. αφορούν στις εμπορικές δραστηριότητες λιανικής του ομίλου και 86,5 εκατ. αφορούν στον κλάδο επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (Trade Estates ΑΕΕΑΠ).
Η λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, ΙΚΕΑ, παρουσίασε πωλήσεις 61,8 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2022, αυξημένες κατά 35,2% σε σχέση με τα 45,7 εκατ. της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Oι πωλήσεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 57,8% ενώ στις υπόλοιπες χώρες οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12,1% συγκρινόμενες με το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Σήμερα, λειτουργούν συνολικά 5 μεγάλα καταστήματα ΙΚΕΑ (3 στην Ελλάδα, 1 στην Κύπρο, και 1 στη Βουλγαρία), 6 μεσαίου μεγέθους καταστήματα (4 στην Ελλάδα και 2 στη Βουλγαρία), καθώς και 9 σημεία παραγγελιοληψίας (Pick-up-Point) προϊόντων ΙΚΕΑ (6 από αυτά στην Ελλάδα, 2 στη Βουλγαρία και 1 στην Κύπρο). Να σημειωθεί, ταυτόχρονα, πως σχεδιάζονται ή είναι υπό κατασκευή τρία νέα μεσαίου μεγέθους καταστήματα στην Ελλάδα με στόχο να λειτουργήσουν τα επόμενα 2-3 χρόνια.
Στη λιανική αθλητικών ειδών, Intersport, οι πωλήσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2022 ανήλθαν στα 34,6 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση 15,7% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021 (29,9 εκατ.). Στην Ελλάδα οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 31,0% , ενώ στις υπόλοιπες χώρες παρουσιάστηκε μεσοσταθμική αύξηση 1,5%, συγκρινόμενες με πέρυσι.
Ο όμιλος αριθμεί σήμερα 133 καταστήματα στη λιανική αθλητικών ειδών. Το δίκτυο καταστημάτων Intersport αποτελείται από 55 καταστήματα στην Ελλάδα, 32 στη Ρουμανία, 12 στην Τουρκία, 10 στη Βουλγαρία και 7 στην Κύπρο. Αντιστοίχως λειτουργούν 14 καταστήματα The Athlete’s Foot στην Ελλάδα και 3 στην Τουρκία.