Μετρό Αθήνας: Ποιες επεκτάσεις «μπαίνουν στις ράγες»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μετρό Αθήνας: Ποιες επεκτάσεις «μπαίνουν στις ράγες»
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και Αττικό Μετρό συνεχίζουν να… «γράφουν τον χάρτη» των επεκτάσεων του δημοφιλούς μέσου μεταφοράς στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας. Η μελετητική ωρίμανση νέων προεκτάσεων, η αναμονή για νέες δημοπρατήσεις και οι εκκρεμότητες.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τον εποπτευόμενο και αρμόδιο φορέας της Αττικό Μετρό συνεχίζουν να… «γράφουν τον χάρτη» των επεκτάσεων του δημοφιλούς μέσου μεταφοράς στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας.

Όπως πρόσφατα μόλις είχε αναφέρει εκ νέου το insider.gr σε σχετικό του θέμα, στελέχη της Αττικό Μετρό σημείωναν ότι είναι στα «σκαριά» και νέες προσθήκες στο Μετρό, όπως η προέκταση της Γραμμής 2 προς Ιλιον με 3 νέους σταθμούς, της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, οι επεκτάσεις προς Γλυφάδα και Κηφισιά, από το Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Ηλιούπολη - Υμηττό - ΠΥΡΚΑΛ, αν και προφανώς απαιτούνται μελέτες, χρόνος ωρίμανσης, χρηματοδοτήσεις κ.α.

Προ ημερών μόλις, σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήρθε να επιβεβαιώσει το σχετικό ρεπορτάζ και να «κλειδώσει» τη διενέργεια μελετών ωρίμανσης για 4 νέες επεκτάσεις γραμμών του Μετρό της Αθήνας. Το υπουργείο κάλεσε την Αττικό Μετρό, ως δικαιούχο, να υποβάλει προς χρηματοδότηση μελέτες για τις τέσσερις μεγάλες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας. Ειδικότερα, πρόκειται για τις προκαταρκτικές μελέτες

Για τη σύνδεση της ΓΡΑΜΜΗΣ 1 (Ηλεκτρικός) από το Θησείο έως το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ/ Καλλιθέα), την προμελέτη για την επέκταση της γραμμής 4 στο τμήμα Ευαγγελισμός- Ηλιούπολης, τις προκαταρκτικές μελέτες και την προμελέτη για την επέκταση της γραμμής 2 Ελληνικό - Γλυφάδα, την προμελέτη για την επέκταση της γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη. Η δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 10,6 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2021 – 2027, με την Αττικό Μετρό να έχει περιθώριο 3 μηνών, έως το τέλος Αυγούστου 2022, για να ωριμάσει τις μελετητικές προτάσεις (ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας επιλεξιμότητας των δαπανών έχει ορισθεί το τέλος του 2025).

Πάντως, για τα έργα Μετρό έκανε αναφορά την Παρασκευή εκ νέου ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης. «Αυτή η κυβέρνηση δημοπρατεί, αλλά και παραδίδει νέους σταθμούς Μετρό βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης, αναφέροντας ότι «το Τραμ προς Πειραιά έχει ήδη παραδοθεί, ενώ στο τέλος του καλοκαιριού θα δοθούν στην κυκλοφορία και οι τρεις σταθμοί της επέκτασης του Μετρό, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο». Έτσι, η διαδρομή από τον Πειραιά προς το Αεροδρόμιο θα γίνεται μέσα σε 50 λεπτά». Σημείωσε ότι έως το τέλος του έτους θα δημοπρατηθεί και η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, «Παλατιανή», «Ίλιον» και «Αγ. Νικόλαος» και «ο κάτοικος της Δυτικής Αθήνας θα μπορεί να μεταβαίνει στο κέντρο σε 20 λεπτά». Ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη μνεία στη Γραμμή 4 του Μετρό, «το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής που κατασκευάζεται αυτή στη στιγμή στην Ευρώπη» που θα έχει ως αποτέλεσμα «οι μετακινήσεις σε αρκετά επιβαρυμένες περιοχές της Αθήνας να γίνονται μέσα σε 15 με 20 λεπτά».

Όσον αφορά στα νέα projects, για την επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπως είχε αναφέρει το insider.gr από πέρυσι κιόλας, η Αττικό Μετρό μελετά την επέκταση του Ηλεκτρικού με τέσσερις σταθμούς, συνολικού ύψους 450 εκατομμυρίων. Για τον κλάδο προς Καλλιθέα, σημείωνε ο κ. Κουρέτας σε σχετικό συνέδριο, έχουν γίνει κάποιες πρώτες μελέτες χάραξης. Ο νέος κλάδος της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) θα καλύψει τις περιοχές των Πετραλώνων, της Καλλιθέας και θα τερματίζει στο Κέντρο Πολιτισμού στο Φάληρο. Προβλέπεται η δημιουργία 4 σταθμών σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ, η γραμμή θα έχει μήκος περίπου 5 χλμ. ενώ θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες την ημέρα.

Για την επέκταση προς Γλυφάδα ολοκληρώθηκε η χάραξη και η Αττικό Μετρό προχωρά στις επόμενες μελέτες. Σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε η συγκοινωνιακή μελέτη για την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της βέλτιστης λύσης για τη χάραξη της επέκτασης της γραμμής 2 του Μετρό στα νότια προάστια της Αττικής, στην περιοχή της Γλυφάδας, θα χωροθετηθούν συνολικά τρεις σταθμοί. Ο πρώτος σταθμός θα βρίσκεται κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος σταθμός θα γίνει στη διασταύρωση της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος σταθμός θα γίνει στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα, όπου θα συναντήσει το τραμ, όπως και τον βασικό κόμβο αστικών συγκοινωνιών. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα 250 με 300 εκατ. ευρώ.

Σχετικά πρόσφατα, ο κ. Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, είχε αναφέρει ότι ωριμάζουν και οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφ. Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση. Όπως έχει αναφέρει από καιρό το insider, έχουν ήδη ξεκινήσει οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ (θα διαθέτει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία – Πευκάκια – Νέα Φιλαδέλφεια – Πάρκο Τρίτση – Ίλιον – Πετρούπολη) και Γουδή – Μαρούσι – Εθνική Οδός (ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, με 8 σταθμούς και μήκος σχεδόν 14 χλμ., ωστόσο απαιτούνται κεφάλαια και χρόνος ωρίμανσης) και Ευαγγελισμός – Υμηττός. Αναφορικά με την τελευταία, η σημασία της αναδεικνύεται εν όψει και της ανάπλασης του χώρου της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ ώστε να μεταφερθούν εκεί υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες. Η επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό εκτιμάται, βάσει σχεδίων, ότι θα έχει τρεις νέους σταθμούς και συνολικό μήκος 4,5 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στο πλαίσιο του έργου που καλείται να αναλάβει η Αττικό Μετρό, θα γίνουν οι προμελέτες για τα τμήματα «Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη», μήκους 4,1 χλμ. με τρεις σταθμούς (Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη).

Να σημειώσουμε επίσης ότι είτε εντός του 2022 είτε αρχές 2023, αναμένεται, εκτός απροόπτου, να έχουμε εξελίξεις όσον αφορά στη δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού.

Ωστόσο, όπως σημείωναν στελέχη της Αττικό Μετρό, υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες όσον αφορά στο μελετητικό επίπεδο για τις επεκτάσεις που κυοφορούνται (χαράξεις, χωροθετήσεις, γεωτεχνικές και άλλου είδους, οριστικές μελέτες, περιβαλλοντικές κ.α.), ενώ βέβαια, μείζον θέμα παραμένει η εξασφάλιση χρηματοδότησης – πόρων και να δοθεί το «πράσινο φως» για τη βιωσιμότητα των έργων από την Ε.Ε. Ως εκ τούτου, υπάρχει ακόμα δουλειά που πρέπει αν γίνει, ωστόσο, υπουργείο και Αττικό μετρό «βάζουν στις ράγες» τις διαδικασίες για την επέκταση του δημοφιλούς μέσου.

Σε κάθε περίπτωση, τόσο με την αναμενόμενη ολοκλήρωση της επέκτασης του μέσου προς τον Πειραιά (οι 3 σταθμοί που απομένουν) όσο και με την έναρξη των πρώτων εργασιών για την περίφημη Γραμμή 4 της Αθήνας (το πρώτο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», project ύψους 1,5 δισ. ευρώ, μήκους 13 χιλιομέτρων, με 15 νέους σταθμούς, που θα κατασκευάσει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Alstom), το Μετρό της πρωτεύουσας μεγαλώνει συνεχώς σε μέγεθος και αποτύπωμα στην κοινωνία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι έρχεται στον «χάρτη» των επεκτάσεων της Αττικό Μετρό – Στις «ράγες» η Γραμμή 4 της Αθήνας

Αττικό Μετρό: Ποιος είναι ο τεχνικός σύμβουλος (έναντι 18,9 εκατ. ευρώ) για τα έργα Μετρό της Αθήνας

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider