Τέλος και επίσημα στον υφιστάμενο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ, μπαίνει με την 14η έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, καθώς σε αυτήν αναγνωρίζεται ότι το «αγκάθι» της δικαστικής διαμάχης της εταιρείας με τα ELFE θα χρειαστεί 2 με 3 χρόνια για να επιλυθεί. «Επομένως, το Ταμείο μελετά άλλες δομές συναλλαγής», επισημαίνεται στην έκθεση.
Υπενθυμίζεται ότι μέσω του διαγωνισμού πωλείται το 65% της εταιρείας, στο χαρτοφυλάκιο της οποίας περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι δραστηριότητες στη χονδρεμπορική αερίου, οι συμβάσεις με διεθνείς προμηθευτές, και το τμήμα λιανικής (όπου δραστηριοποιείται μέσω της Αέριο Αττικής Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας). Το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας διεκδικούν και τα ΕΛΠΕ (σε συνεργασία με την Edison), τα οποία κατέχουν το υπόλοιπο 35%.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας προβλέπεται ειδική ρήτρα, ώστε στην περίπτωση που τα Ελληνικά Πετρέλαια δεν πλειοδοτήσουν για το 65%, να μπορούν να παραχωρήσουν το υπόλοιπο 35% στην εταιρεία ή την κοινοπραξία που θα επικρατήσει. Μία πρόβλεψη η οποία συνάδει με τον στόχο των ΕΛΠΕ να δραστηριοποιηθούν στο φυσικό αέριο μέσω ενός εμπορικού οχήματος το οποίο θα ελέγχουν.
Οι εναλλακτικές λύσεις
«Σκιά» ωστόσο στην ιδιωτικοποίηση ρίχνει η δικαστική διένεξη με την ELFE, με τη βιομηχανία λιπασμάτων Καβάλας να αμφισβητεί τα χρέη, ύψος 120 εκατ. ευρώ, προς την εταιρεία εμπορίας φυσικού αερίου. Μάλιστα, παρόλο που το Εφετείο Αθηνών δικαίωσε τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η λιπασματοβιομηχανία ανακοίνωσε την προσφυγή της στον Άρειο Πάγο, η οποία θα τελεσιδικήσει σε 2 με 3 χρόνια από σήμερα.
Το πρόβλημα είναι ότι αν δικαιωθεί η ELFE, τότε είναι βέβαιο ότι θα εγείρουν ανάλογες διεκδικήσεις και άλλοι πελάτες της ΔΕΠΑ Εμπορίας, με δεδομένο ότι τιμολογούνταν με την ίδια φόρμουλα. Έτσι, όσο διαρκεί η δικαστική διαμάχη, παραμένει ασαφές αν ο νέος ιδιοκτήτης της εταιρείας θα βρεθεί στην πορεία με αξιώσεις, οι οποίες μπορεί να ξεπερνούν και το 1 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά τα εναλλακτικά σενάρια για την ιδιωτικοποίηση, μία λύση που εξετάζεται είναι να απεμπλακούν τα ΕΛΠΕ από την ιδιωτικοποίηση, πουλώντας ανεξάρτητα το 35% που κατέχουν. Μία άλλη λύση που μελετάται είναι να πωληθεί ανεξάρτητα η Αέριο Αττικής Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, η οποία χάρις στο μεγάλο πελατολόγιο που διαθέτει, αποτελεί ένα από τα πιο ελκυστικά asset της εταιρείας.
Τρίτη εναλλακτική είναι η διάθεση μετοχών μέσω του χρηματιστηρίου. Ωστόσο, η επιλογή αυτή συγκεντρώνει λίγες πιθανότητες, με δεδομένο ότι η συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή για μία τέτοια κίνηση, την ίδια στιγμή που δεν απεμπλέκει την ιδιωτικοποίηση από τη δικαστική εκκρεμότητα.
Απόφαση για τον Κανονισμό Τιμολόγησης της αποθήκης Ν. Καβάλας
Την ίδια στιγμή, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έλαβε πρόσφατα την απόφαση έγκρισης του Κανονισμού Τιμολόγησης για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Ν. Καβάλας, με συνέπεια να «ξεπαγώνει» η υποβολή δεσμευτικών προσφορών στον αντίστοιχο διαγωνισμό που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν, οι προσφορές θα υποβληθούν περί τα τέλη Ιουλίου, ώστε η διαδικασία να ολοκληρωθεί γύρω στον Οκτώβριο.
Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό συμμετέχουν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και η Energean. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, ο Κανονισμός Τιμολόγησης που εγκρίθηκε δεν έχει αλλαγές σε σχέση με το κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση από τη ΡΑΕ. Επομένως, προβλέπει την κοινωνικοποίηση του κόστους της υποδομής κατά 50%, δηλαδή την κάλυψη της μισής επένδυσης μέσω της μετακύλισης του σχετικού ποσού στην κατανάλωση. Το υπόλοιπο ποσοσοτό θα καλυφθεί από τους απευθείας χρήστες της αποθήκης, καθώς και το Δημόσιο.
Επίσης, δεν προβλέπεται η ανάπτυξη των συνοδών έργων που προέβλεπε ο ΔΕΣΦΑ, και οι οποίες σύμφωνα με τον Διαχειριστή είναι απαραίτητες για την απρόσκοπτη λειτουργία της αποθήκης. Με βάση τη ΡΑΕ, αν ο επενδυτής που θα αναλάβει την ΥΑΦΑ κρίνει ότι χρειάζονται έργα επέκτασης του συστήματος μεταφοράς, θα τα αναλάβει ο ίδιος, μετακυλίοντάς τα στους απευθείας χρήστες του έργου.
Νέο «τοπίο» με το REPowerEU
Οι αρχικές εκτιμήσεις ήταν, με παραμέτρους όπως οι παραπάνω, το δρομολογούμενο πλαίσιο λειτουργίας της υποδομής απείχε πολύ από το να θεωρηθεί ικανοποιητικό για τους «μνηστήρες» της υποδομής. Ως συνέπεια, οι εκτιμήσεις για την έκβαση του διαγωνισμού κάθε άλλο παρά ευοίωνες ήταν.
Ωστόσο τα δεδομένα άλλαξαν δραματικά με την προοπτική χρηματοδότησης εγχώριων υποδομών αερίου, μέσω του REPowerEU. Όπως έγραψε χθες το Insider.gr, στόχος της κυβέρνησης είναι να ενταχθεί στο REPowerEU η αποθήκη Καβάλας, γεγονός που θα βελτίωνε δραστικά τους οικονομικούς όρους λειτουργίας της. Επίσης, στόχος είναι να ενταχθούν και σημαντικά έργα επαύξησης του συστήματος μεταφοράς, με έναν δεύτερο κεντρικό αγωγό, μήκους περίπου 650 χιλιομέτρων.