«Έχουμε βάλει βάσεις για ενίσχυση των οικονομικών αποτελεσμάτων τα επόμενα χρόνια. Εντός του 2022 έχουν επίσης υπογραφεί νέες συμβάσεις, όπως για παράδειγμα η πρώτη φάση των υποδομών στο Ελληνικό, και έχουμε μειοδοτήσει σε πολλά ακόμη έργα, με αποτέλεσμα το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο να αγγίζει τα 2,2 δισ. ευρώ. Συμμετέχουμε με αξιώσεις σε διαγωνισμούς πολλών δις ευρώ για δημόσια έργα και ΣΔΙΤ στην Ελλάδα για οδικές, κτηριακές και σιδηροδρομικές υποδομές», σημείωσε χτες ο κ. Χρ. Ιωάννου, πρόεδρος του Δ.Σ. της ΑΒΑΞ και μεγαλομέτοχος της κατασκευαστικής, στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης.
Όπως σημειώθηκε, η ΑΒΑΞ προωθεί μεγάλα έργα (Μετρό, υποδομές Ελληνικού κ.α.) εντός χρονοδιαγραμμάτων ενώ υπενθυμίζεται ότι διεκδίκησε με επιτυχία το έργο ΣΔΙΤ για το Flyover της Θεσσαλονίκης. «Η νέα γενιά έργων του Ομίλου τα οποία σταδιακά περνάνε σε φάση υλοποίησης, παρουσιάζουν σαφώς καλύτερες προοπτικές κερδοφορίας λόγω πολύ μειωμένων εκπτώσεων σε σχέση με το παρελθόν», ανέφερε ο κ. Ιωάννου. Ειδικά τα έργα ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις απαιτούν σημαντική ίδια συμμετοχή σε κεφάλαια.
Προς πώληση assets και συμμετοχών
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΑΒΑΞ δεν αποκλείει την πώληση non core assets της, που δεν εντάσσονται δηλαδή στον στενό πυρήνα των δραστηριοτήτων της, για το άμεσο μέλλον πάντως δεν σχεδιάζει Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου αλλά ούτε και έκδοση ομολόγου καθώς το κλίμα στις αγορές ομολόγων δεν είναι καλό. Αν αλλάξει στο μέλλον το βλέπουμε, αλλά δεν είναι στα άμεσα σχέδια μια ομολογιακή έκδοση», σημείωσε ο κ. Ιωάννου.
Άλλωστε, η ΑΒΑΞ και άλλες φορές έχει δηλώσει την πρόθεσή της να εστιάσει σε κατασκευές και παραχωρήσεις, πουλώντας κάποιες μη-βασικές δραστηριότητες και συμμετοχές. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί κεφαλαιακά για τα νέα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ. Μένει να φανεί αν η «λίστα» με τα υπο παραχώρηση assets περιλαμβάνει και συμμετοχές – μερίδια σε… «ώριμες» παραχωρήσεις, δηλαδή σε έργα στα οποία έχει ποσοστά ο όμιλος ΑΒΑΞ. Με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή με πώληση ενός asset, επί της ουσίας θα λάβει κεφάλαια προεξοφλώντας την αξία τους, προκειμένου να απελευθερωθούν πόροι που είναι μακροπρόθεσμα δεσμευμένοι και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε άλλους σκοπούς.
Ενδιαφέρον για οικιστικά στο Ελληνικό
Όσον αφορά τις υποδομές του Ελληνικού που έχει αναλάβει η ΑΒΑΞ, οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και βρίσκονται εντός χρονοδιαγραμμάτων, βάσει της σύμβασης που έχει γίνει με τη Lamda Development. Η διοίκηση της ΑΒΑΞ, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για το επιπλέον κόστος των εργασιών λόγω της αύξησης των υλικών, σημείωσε ότι υπάρχουν συμβόλαια και συμφωνίες για τα έργα και τα κόστη τους, δεν πιστεύουμε ότι θα χρειαστούν συνεχείς διαπραγματεύσεις για το θέμα αυτό, ωστόσο, αν απαιτηθεί, οι σχέσεις των δύο ομίλων είναι πολύ καλές και αν προκύψει πρόβλημα αυτό θα διευθετηθεί.
Σε σχέση με το Ελληνικό, ο κ. Ιωάννου σημείωσε ότι υπάρχει από πλευράς της ΑΒΑΞ ενδιαφέρον για συμμετοχή σε οικιστικά projects δεδομένου και ότι η Lamda θα προωθήσει επιπλέον αναπτύξεις κατοικιών και αναζητάει συνεργασίες στο development. «Μας ενδιαφέρει και είναι κάτι που θα το δούμε προσεχώς», σημείωσε.
Τα έργα Μετρό
Σχετικά με το Μετρό, η διοίκηση της ΑΒΑΞ αναφέρθηκε τόσο στην επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά όσο και στις εξελίξεις για την Γραμμή 4 της Αθήνας. Για το πρώτο έργο σημείωσε ο κ. Μιτζάλης ότι θα είναι έτοιμο προς παράδοση στα τέλη του καλοκαιριού, το πιθανότερο μέσα στον Σεπτέμβριο, αν και αρχικά προορίζονταν η παράδοση σε λειτουργία μέσα στον Αύγουστο. Ωστόσο, όπως ανέφερε, δεδομένων των συνθηκών τα τελευταία 2 χρόνια (πανδημία, ενεργειακή κρίση, αύξηση κόστους, ελλείψεις κάποιων υλικών κ.α.), η παράδοση των 3 τελευταίων σταθμών μέσα σε 2 χρόνια (από την παράδοση των πρώτων) είναι «επίτευγμα και είμαστε υπερήφανοι για αυτό». Κατά τον ίδιο δεν μπορεί να γίνει λόγος για καθυστερήσεις παρά τις αντιξοότητες, ενώ σημείωσε ότι προέκυψαν κάποια μικροπροβλήματα σε άλλη σύμβαση (όχι της ΑΒΑΞ) που επηρέασε το χρονοδιάγραμμα.
Για τη Γραμμή 4 σημείωσε ότι ήδη έχουμε διεργασίες στα Φρέαρ Κατεχάκης / ΓΝΑ ενώ επιταχύνονται οι διαδικασίες για την υποβολή των μελετών. Οι Μετροπόντικες είναι σε φάση ολοκλήρωσης και η ΑΒΑΞ θα τους παραλάβει τον Σεπτέμβριο. Στη Βεϊκου υπήρξαν κάποιες μικρές καθυστερήσεις αλλά αφορούν στις πρόδρομες εργασίες που δεν είναι σύμβαση της ΑΒΑΞ, με τον κ. Μιτζάλη να ευελπιστεί ότι θα καλυφθούν στην πορεία. Πάντως, σε ότι έχει να κάνει με την ίδια την ΑΒΑΞ, βρίσκεται εντός χρονοδιαγραμμάτων και σπεύδει να επιταχύνει τις μελέτες ώστε να είναι έτοιμη όταν χρειαστεί. Απέφυγε να κάνει νύξη για τον σταθμό στα Εξάρχεια απαντώντας ότι αφορά άλλη σύμβαση ενώ συμπλήρωσε ότι πρόκειται για ένα έργο με κατασκευαστικό ορίζοντα σχεδόν 8ετίας, άρα μπορούν να καλυφθούν τυχόν καθυστερήσεις.
Τα κόστη, τα υλικά, τα μέτρα και οι εκπτώσεις
Ο κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι οι χαμηλές εκπτώσεις που παρατηρούνται πλέον στις προσφορές αφενός αποτυπώνουν μια εκλογίκευση (στο παρελθόν οι υψηλές εκπτώσεις οδηγούσαν σε καθυστερήσεις, υπερβάσεις κόστους κ.λπ. και δημιουργούσαν προβλήματα), αφετέρου εμπεριέχουν και κάλυψη ποσοστού αύξησης κόστους υλικών – εργασιών. Ωστόσο, ακόμα και αν δεν είχε καταγραφεί αύξηση κόστους, έπρεπε οι εκπτώσεις να μειωθούν. Γενικότερα, βοηθάει και η Πολιτεία στο θέμα της ανόδου των τιμών υλικών με τα μέτρα που έχει λάβει, ενώ προχώρησε και στις αναθεωρήσεις συντελεστών για όλα τα τρίμηνα του 2021. Οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι θα το πράξει και για το 2022 ενώ έχουν ήδη τη διαβεβαίωση του υπουργείου για αναθεωρήσεις συντελεστών για το α’ τρίμηνο του 2022. Προσέθεσε επίσης ότι και κάποια υλικά (π.χ. άσφαλτος πολυαιθυλένιου κ.α.) πλέον γίνεται απολογιστικά ο τρόπος υπολογισμού αξίας της, κάτι που θα μετριάσει το κόστος εργολαβιών. Απέφυγε να δώσει εκτίμηση για το πότε θα εξορθολογιστούν οι τιμές σε ενέργεια και υλικά μιλώντας για διεθνές φαινόμενο που δεν μπορεί τελικά να προβλεφθεί το τέλος του. Επίσης, αναφέρθηκε κυρίως σε καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών που έρχονται από το εξωτερικό (δεν υπάρχει ανάλογο πρόβλημα εντός Ελλάδας) αλλά θεωρεί ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για ελλείψεις, παρά μόνο για κάποιες καθυστερήσεις καθώς υπάρχει μια σχετική αναστάτωση στην παραγωγική διαδικασία, σε παραγγελίες και παραδώσεις».
«Όσο αφορά στην κερδοφορία, επηρεαστήκαμε από την κατακόρυφη αύξηση του κόστους των υλικών και των καυσίμων. Αυτές οι συνθήκες συνεχίζουν να υφίστανται, αλλά έχουν δρομολογηθεί αρκετά κυβερνητικά μέτρα για την άμβλυνση του προβλήματος, όπου είμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο. Παράλληλα και οι ιδιώτες πελάτες συνεργάζονται για να προστατευτεί η υλοποίηση των έργων τους στις νέες συνθήκες», σημειώνει η διοίκηση του ομίλου.
Η Volterra
Για την πώληση της Volterra (τις ΑΠΕ) ο κ. Ιωάννου ανέφερε ότι η ΑΒΑΞ αποκόμισε κεφαλαιακό κέρδος 40 εκατ. ευρώ που θεωρείται επιτυχία. Σημείωσε ότι γενικά το retail στην ενέργεια είχε πρόβλημα αλλά ευελπιστεί ότι με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης τα πράγματα θα είναι καλύτερα. «Στον ενεργειακό τομέα κρίναμε ότι μας έλειπε το κρίσιμο μέγεθος. Γι αυτό, πουλήσαμε πρόσφατα ένα πακέτο από έργα ΑΠΕ της Volterra, εκμεταλλευόμενοι την κατακόρυφη αύξηση των αποτιμήσεων έργων ΑΠΕ. Με την πράξη αυτή αποκομίσαμε ένα κεφαλαιακό κέρδος 40 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο θα ενισχύσει σημαντικά την καθαρή θέση, την κερδοφορία και την ρευστότητα της ΑΒΑΞ. Όσον αφορά στο κομμάτι του retail της Volterra, κοιτάμε τις επιλογές μας πάντα με το συμφέρον των μετόχων μας ως προτεραιότητα, αλλά ταυτόχρονα δεν κάνουμε καμία έκπτωση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πελάτες της Volterra», σημείωσε στην αρχική του ομιλία ο κ. Ιωάννου.
Οι μέτοχοι και τα κέρδη
Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2021, η ΑΒΑΞ πέτυχε τον υψηλότερο κατασκευαστικό τζίρο προς τρίτους ανάμεσα στις Ελληνικές εταιρίες, με 575 εκ ευρώ. «Σκοπός μας είναι να παραμείνουμε στον πρωταγωνιστικό ρόλο στις κατασκευές και τις παραχωρήσεις. Η ΑΒΑΞ πλέον αποτελεί μία καθαρή επενδυτική επιλογή για όποιον πιστεύει στην ανάπτυξη της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια. Θέλω να διαβεβαιώσω όλους τους μετόχους ότι η διοίκηση του ομίλου είναι προσανατολισμένη στη μεγιστοποίηση της απόδοσης των επενδεδυμένων μας κεφαλαίων, και στην επιστροφή στη διανομή μερισμάτων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ιωάννου.