Πλώρη για νέες αγορές βάζει η ΜΕΒΓΑΛ - Πηγές ανησυχίας οι ανατιμήσεις πρώτων υλών και η μειωμένη παραγωγή γάλακτος

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πλώρη για νέες αγορές βάζει η ΜΕΒΓΑΛ - Πηγές ανησυχίας οι ανατιμήσεις πρώτων υλών και η μειωμένη παραγωγή γάλακτος
Άνοδος τζίρου για τη βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία παρά το πλήθος προκλήσεων. Ποιες οι προοπτικές για φέτος και ποια η στρατηγική που ακολουθείται. Πώς επιδρούν πληθωριστικές πιέσεις, απόνερα πανδημίας και πόλεμος στην Ουκρανία. Οι βασικότεροι κίνδυνοι και η αντιμετώπισή τους. Συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την είσοδο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου στο μετοχικό κεφάλαιο. Τι δείχνουν οι οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2021.

Στη διαφύλαξη της σταθερά κερδοφόρας πορείας της, μέσα από τη μείωση του κόστους παραγωγής και με γνώμονα πάντοτε την υψηλή ποιότητα των προϊόντων της, στοχεύει για φέτος η ΜΕΒΓΑΛ, ενώ στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού της πλάνου, θα συνεχίσει τις ενέργειες περαιτέρω ενδυνάμωσης της παρουσίας της στις διεθνείς αγορές, καθώς και διείσδυσης σε νέες αγορές και κανάλια διανομής.

Για την ιστορική γαλακτοβιομηχανία άλλωστε το κάθε πλάνο δράσεων της βασίζεται σε πέντε άξονες στρατηγικών προτεραιοτήτων, οι οποίοι αφορούν στην υψηλή ποιότητα και ασφάλεια προϊόντων, τη στήριξη των τοπικών κοινοτήτων και πρωτογενούς τομέα, τη φροντίδα και προστασία του περιβάλλοντος, το δημιουργικό εργασιακό περιβάλλον, καθώς και στη χρηστή εταιρική διακυβέρνηση.

Όπως επισημαίνει η διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ στις οικονομικές της καταστάσεις για τη χρήση 2021, που καταχωρήθηκαν στο ΓΕΜΗ την περασμένη εβδομάδα, «το 2022 οι προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις αναμένεται να είναι σημαντικές. Οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες των συνεχόμενων ανατιμήσεων και πληθωριστικών τάσεων καθώς και του ολοένα αυξανόμενου κόστους ενέργειας. Μετά δε και την αναμενόμενη αύξηση των επιτοκίων από τη ΕΚΤ η ευρωπαϊκή όσο και η ελληνική οικονομία αναμένεται να περιέλθουν σε ύφεση και ως εκ τούτου θα ασκηθούν ισχυρές πιέσεις στην κατανάλωση των νοικοκυριών και κατ’ επέκταση στα χρηματοοικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων».

Δεν διαφαίνεται προοπτική μείωσης τιμών σε πρώτες ύλες, μεταφορικό και ενεργειακό κόστος

Παράλληλα, «κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους ξεκίνησε η πολεμική σύρραξη μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, η οποία, πέραν του τεράστιου ανθρωπιστικού θέματος που δημιουργεί, διαμόρφωσε νέες δυσχερείς συνθήκες σε επίπεδο παγκόσμιας αγοράς, αλλά και ειδικότερα στην Ευρώπη». Η βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία σημειώνει πως αν και δεν αντιμετωπίζει άμεσες αρνητικές επιπτώσεις από τον περιορισμό της εμπορικής δραστηριότητας στην εν λόγω περιοχή, επηρεάζεται από το εν γένει οικονομικό περιβάλλον και τις νέες συνθήκες αβεβαιότητας που διαμορφώνονται λόγω των ανατιμήσεων στις τιμές των πρώτων υλών, στις δευτερεύουσες ύλες, στα υλικά συσκευασίας, στα μεταφορικά κόστη και επιπρόσθετες αυξήσεις στο ήδη αυξημένο κόστος ενέργειας, ενώ δεν είναι εμφανής η προοπτική μείωσης αυτών».

Ειδικότερα επισημαίνει πως «οι ανατιμητικές αποκλίσεις δυνητικά θα αυξήσουν το βιομηχανικό κόστος και τα γενικά έξοδα και οι οποίες εντοπίζονται κυρίως στο γάλα και στις λοιπές πρώτες ύλες. Παράλληλα, καιρικές, περιβαλλοντικές ή άλλες συνθήκες ενδέχεται να επιβαρύνουν τα κόστη παραγωγής των εταιρειών για ευαίσθητες πρώτες ύλες. Η διοίκηση παρακολουθεί τη διακύμανση των τιμών και προβαίνει στις κατάλληλες ενέργειες με στόχο την μικρότερη δυνατή επίπτωση στα αποτελέσματα του ομίλου».

Μείωση παραγωγής γάλακτος και αβεβαιότητα για την πανδημία

Η ΜΕΒΓΑΛ κρούει επίσης τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνθήκες αβεβαιότητας που διαμορφώνονται από την παγκοσμίως αυξανόμενη ζήτηση γαλακτοκομικών προϊόντων σε συνδυασμό με τη μειωμένη παραγωγή γάλακτος ως πρώτη ύλη, ενώ καθώς η πανδημία δεν έχει αποσοβηθεί πλήρως και ελλοχεύει η πιθανότητα αύξησης εκ νέου του αριθμού των κρουσμάτων, πιθανή επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων αυξάνει σημαντικά τις συνθήκες αβεβαιότητας.

Η έναρξη του 2022 δημιούργησε θετικές ενδείξεις για τη γαλακτοβιομηχανία, καθώς οι κλάδοι δραστηριότητάς της παρουσίασαν αύξηση των πωλήσεών τους σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 με παράλληλη όμως μείωση τόσο του μικτού περιθωρίου κέρδους όσο και του λειτουργικού αποτελέσματος. Και καθώς «θεωρείται βέβαιο ότι οι συνθήκες για το 2022 είναι ιδιαίτερα απαιτητικές, η διοίκηση παρακολουθεί και αξιολογεί συνεχώς τις νέες, πρωτόγνωρες και ευμετάβλητες συνθήκες αγοράς που διαμορφώνονται και παράλληλα λαμβάνει και εφαρμόζει μέτρα αντιμετώπισης των αυξημένων προκλήσεων και κινδύνων που έχουν παρουσιαστεί με στόχο τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του ομίλου».

Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι και πώς αντιμετωπίζονται

Οι κύριοι μακροοικονομικοί κίνδυνοι στους οποίους εκτίθεται ο όμιλος είναι, όπως τονίζεται, «η εισοδηματική πολιτική και ο κίνδυνος μειωμένης ανάπτυξης που ενδεχομένως μπορεί να οδηγήσουν στη συμπίεση και τη συρρίκνωση των καταναλωτικών δαπανών, με συνέπεια αφενός την όξυνση του ανταγωνισμού και αφετέρου την πτωτική τάση στις πωλήσεις και το περιθώριο κέρδους με αρνητικές επιπτώσεις στην κερδοφορία του Ομίλου. Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η ελληνική οικονομία κατά την χρήση που έκλεισε στις 31/12/2021 βρισκόταν σε στάδιο ανάπτυξης. Η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας, ο τουρισμός και οι εξαγωγές σε συνδυασμό με την υλοποίηση σημαντικών επενδυτικών σχεδίων θα συντελούσαν ώστε η Ελλάδα να επανέλθει σε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ιδιαίτερη έμφαση ωστόσο θα πρέπει να δοθεί στα επίπεδα χρέους της χώρας τα οποία συνεχίζουν να βρίσκονται υψηλά, στο χαμηλό βαθμό καινοτομίας και στη σχετικά αργή αποκλιμάκωση της ανεργίας, τα οποία αποτελούν τους σημαντικότερους κινδύνους μη επαρκούς επίτευξης των στόχων. Η δραστηριότητα του ομίλου επηρεάζεται σημαντικά από το ύψος του διαθέσιμου εισοδήματος και της καταναλωτικής δαπάνης που με τη σειρά τους επηρεάζονται από τις κρατούσες οικονομικές συνθήκες και τις πληθωριστικές τάσεις που έχουν αναπτυχθεί».

«Η έντονη οικονομική ύφεση των τελευταίων μηνών, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, ο υψηλός πληθωρισμός είχαν αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά των τροφίμων». Η στρατηγική της ΜΕΒΓΑΛ «για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων επικεντρώνεται στη διαρκή προσήλωση στους στρατηγικούς πυλώνες που έχει θέσει (συνεχείς προϊοντικές καινοτομίες, έμφαση στην ποιότητα, εξωστρέφεια), ενώ σε επίπεδο πώλησης η εντατικοποιημένη προωθητική της δραστηριότητα βελτίωσε την ανταγωνιστικότητα της προϊοντικής της πρότασης και ενίσχυσε την εικόνα της».

Πτωτικά οι πωλήσεις σε γάλα και γιαούρτι το 2021

Όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, το 2021 ήταν μια ακόμη χρονιά που το οικονομικό περιβάλλον σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο παρέμεινε ρευστό κυρίως εξαιτίας της εμφάνισης της πανδημίας και των συναφών επιπτώσεων αυτής και αφετέρου των αυξήσεων στο κόστος της ενέργειας και των πρώτων υλών των τελευταίων μηνών του έτους. Ωστόσο η ΜΕΒΓΑΛ συνέχισε την κερδοφόρα πορεία της επενδύοντας στην ποιότητα των προϊόντων της, την προσφορά στον καταναλωτή προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές, με επικέντρωση στον έλεγχο του κόστους όλων των δραστηριοτήτων της και στοχεύοντας στην ενδυνάμωση της θέσης της τόσο στην εγχωρία όσο και τις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Nielsen, το 2021 στην ελληνική αγορά οι πωλήσεις γάλακτος στα σούπερ μάρκετ παρουσίασαν ήπια πτώση 3% σε αξία και 4,3% σε όγκο έναντι του 2020, ενώ στο γιαούρτι οι πωλήσεις σημείωσαν ήπια πτώση σε αξία (-2,6%) και όγκο (-3,0%). Για τα τυροκομικά η αξία κυμάνθηκε στο +2,7% και ο όγκος στο +1,6%.

Το 2021 η ΜΕΒΓΑΛ σημείωσε στην εγχώρια αγορά αύξηση σε αξία 7,5% και στην αγορά του εξωτερικού αύξηση σε αξία 17,8%, ενώ συνολικά κατέγραψε αύξηση σε αξία 10,95%.

Αύξηση τζίρου το 2021

Ειδικότερα, την περασμένη χρονιά ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στο ποσό των 129,64 εκατ. ευρώ, έναντι 116,84 εκατ. ευρώ το 2020, σημειώνοντας αύξηση κατά 10,95 %, η οποία κρίνεται ικανοποιητική λαμβάνοντας υπόψη το επισφαλές οικονομικό περιβάλλον. Τα λοιπά έσοδα/ έξοδα (καθαρό υπόλοιπο) της εταιρείας διαμορφώθηκαν στο ποσό των 1,503 εκατ. ευρώ, ενώ για τον όμιλο στο ποσό των 1,483 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό μικτού κέρδους διαμορφώθηκε στο 21,67% παρουσιάζοντας μείωση κατά 2,83% έναντι του αντίστοιχου 23,29% της προηγούμενης χρήσης κυρίως λόγω αυξημένου κόστους αναλωθέντων αποθεμάτων και ενέργειας, ενώ τα κέρδη ΕΒΙΤDΑ ανήλθαν - σε επίπεδο εταιρείας - στα 8,10 εκατ. ευρώ, έναντι 8,30 εκατ. ευρώ πέρυσι και σε επίπεδο ομίλου στα 8,09 εκατ. ευρώ έναντι 8,151 εκατ. ευρώ το 2020.

Συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την «είσοδο» Θεοδωρόπουλου

Ήταν το καλοκαίρι του 2021 όταν ο δραστήριος επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της ΜΕΒΓΑΛ, με ένα ποσοστό οριακά υψηλότερο του 21%. Ενώνοντας δυνάμεις με τη Μαίρη Χατζάκου, απέκτησαν το 43,2% της γαλακτοβιομηχανίας, όταν η ΔΕΛΤΑ, θυγατρική της Vivartia, προχώρησε σε αποεπένδυση από τη ΜΕΒΓΑΛ.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, στις 28/7/2021 υπογράφτηκε το συμφωνητικό πώλησης 2.835.894 μετοχών μεταξύ της ΔΕΛΤΑ ΑΕ και των Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου Χατζάκου και Μαριάννας Παπαδοπούλου Χατζάκου σύμφωνα με το οποίο μεταβιβάστηκε το ποσοστό 43,2% που κατείχε η ΔΕΛΤΑ στα εν λόγω πρόσωπα. Ακολούθως, στις 30/07/2021 υπογράφτηκε συμφωνητικό πώλησης 1.417.947 μετοχών μεταξύ του Κωσταντίνου Παπαδόπουλου Χατζάκου και της εταιρείας KRIESCENDOS INVESTMENTS LIMITED συμφερόντων Σπυρίδωνα Θεοδωρόπουλου.

Σήμερα, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΜΕΒΓΑΛ είναι η Μαρία (Μαίρη) Χατζάκου, αντιπρόεδρος ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ενώ καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου ασκεί ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος Χατζάκος.

Τα προϊόντα της διατίθενται στην ελληνική αγορά μέσω των ιδιόκτητων υποκαταστημάτων σε Θεσσαλονίκη, Χανιά, Χαλκιδική, Ξάνθη και των ενοικιαζόμενων σε Κατερίνη και Ηράκλειο. Διαθέτει δίκτυο πωλήσεων μέσω 53 αντιπροσώπων σε όλη την Ελλάδα, ενώ πέρυσι απασχολούσε 611 άτομα, από 607 το 2020. Από το 1985 έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα και τα προϊόντα της εξάγονται σε 35 χώρες σε όλο τον κόσμο. Για το 2021 οι εξαγωγές αποτέλεσαν το 35,7% του κύκλου εργασιών της εταιρείας.

Η ΜΕΒΓΑΛ (Μακεδονική Βιομηχανία Γάλακτος) ιδρύθηκε το 1950 στα Κουφάλια του Νομού Θεσσαλονίκης από τον Κωνσταντίνο Χατζάκο, τον άνθρωπο που δήλωνε με πολύ πάθος πως «μέσα στις φλέβες μου, κυλά γάλα… ».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πώς κατέκτησε την ευρωπαϊκή αγορά η αλυσίδα Pepco που έρχεται στην Ελλάδα τον Οκτώβριο

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider